Gå till innehåll
fredag 28 februari 2025
jimmy-88

Ventil kåpor till motorrum, Sea Ray 215 EC

Rekommendera Poster

Hej,

Jag är på jakt efter ett par ventilkåpor / galler till motorrumet som syns på bilden nedan.

Det regnar in i dessa och skulle vilja köpa några som är liggande / vågräta så det inte kan regna in eller få in vattnet som rinner ned för kapellet.

Vart kan man köpa detta?

//Jimmy-88

post-10021608-1394237420,1826_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min SR hade man gjort små kapellstycken med tryckknappar som skydd .

Funkade toppen ...

Mer utförligt .. I ditt läge , tyckknapp ditskruvat i var ände och nog en mellan gallren , och en lång kapellbit som täcker hela vägen .

-Är du med ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, kan tycka att ju mindre handgrepp som behövs för att komma ut på en tur desto bättre. :) Att ta bort ett extraskydd tar väl bara sekunder men ändå. Skulle därför övervägt permanent metall-droppnos plus koll av dränering istället.

En droppnos-list måste enligt bilden sticka ut litet, men med väl avrundade ändar river man sig knappast ens om man slinter vid badande?

Angående dränering så finns ofta bullerfällor, och den lilla vattenmängd som kan tränga in rinner helt enkelt ur dess botten via en smal slang, allt enligt självläns-principen?    

[Haha, första gången jag försöker kombinera två bildfiler till en enda. Hoppas bilden blir tydlig även i MG:s svårbegripliga bildeditor? Dränbilden f.ö. snodd ur denna matnyttiga sajt för båtbesiktigare, tillät mig som synes att förtydliga bilden litet. ;)]

post-10006646-1394237420,2743_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för att ni tog er tid.

Jag har själv vart inne på att utöka kapellet så att säga med tryckknappar som man fäster mellan båten och orginal kapellet. Då kan man använda den till både hamkapell och campingkapell. Men hade hoppats på att det fanns nya galler i RF eller plast med vinklade flensar..

Det blir nog att köpa lite knappat och en bit kapelltyg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...