moltas 25 Postad 8 Mars , 2013 Fick Hjertmans katalog häromdagen. Med den följde en rabattkupong. I den stod följande, 15% rabatt på ordinarie sortiment, 5-10% rabatt på N-märkta varor. Eftersom jag ska skaffa mig en ny plotter så var detta ett lämpligt tillfälle. Den var N-märkt, alltså 5-10% rabatt. Skulle beställa denna plotter per telefon, inte f-n var där någon rabatt, det var kampanj, därför ingen rabatt enl. kundmottagare . Frågade på flera olika plottrar, samma svar. Nja, den kupongen var inte värd nåt för mig. Det blir en lokal handlare istället. Moltas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 866 Postad 8 Mars , 2013 Jag tror att alla tillbehörsbutikerna jobbar enligt samma modell. Det som de inte vill ge full mässrabatt på sätter de kampanjpris på. Det kampanjpriset innebär ibland att de ger mindre rabatt än mässrabatten. Ibland är kampanjpris äldre modeller som de vill bli av med och då kan det vara större rabatt än mässrabatten. Som vanligt så gäller det att läsa det finstilta...... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moltas 25 Postad 8 Mars , 2013 Står inget på kupongen om att det inte skulle gälla kampanjer...och f.ö. var det inga utgående modeller som jag frågade på. /Moltas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 8 Mars , 2013 Kampanjpris och mässrabatt och allt det andra. Klart företagen vill sälja och de ger inte rabatt o de inte behöver. De lockar en med rabatt men sedan har vi gungan och karusellerna. Men min erfarenhet är att om man frågar snällt med hatten i handen så brukar det gå. Jag brukar säga: ledsen men jag kunde inte åka till mässan nästa dag som det var tänk och jag skulle så gärna velat haft den där fina saken som ni har och nu när det var rabatt. Kan man tänka sig att jag får den till samma pris fast det gått några dagar,...så blir vi båda glada? Äh...? 9 ggr av 10 så funkar det. Prova. Kräv inget, fråga snällt och be. Om man ber kastar man sig i underläge och det tilltalar välviljan hos den som bestämmer, känner makt, och vips så ger man med sig. Ibland kallas sånt här för psykologi. Jag kallar det mänsklig samarbete. Ses man personligen lägger man huvet lite på sne å ser lite ledsen men hoppfull ut och ändå glad. Det funkar. Stövlar man in i sin fulla längd och nu vill jag ha den där rabatten så är det kört. Ingen kritik mot någon el mot dig Moltas, bara lite reflektioner i allmänhet om mässrabatter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moltas 25 Postad 8 Mars , 2013 Kalman! Jag kör också den där varianten med lite psykologi. Eftersom denna rabattkupong enl. mitt tycke var solklar i sin beskrivning så fanns det en anledning att köpa prylarna hos Hjertmans, har handlat en del där tidigare. Hade det funnits undantag mot procentsatserna på kupongen så tycker jag att man skulle angett det. Skulle röra sig om tusenlapp i rabatt på dom produkter jag skulle ha gentemot lokala handlare. Är priset ungefär samma lokalt som på postorder så är ju valet solklart. Tidsbegränsningen gäller till den 28 april och hade ingenting med någon mässa att göra. Prissättningen är ju f.ö. fri. På dom produkter jag var intresserad av gällde dock inte rabattkupongen! Å andra sidan tror jag inte plottrarna tar slut. /Moltas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjaerven 23 Postad 8 Mars , 2013 Nu har jag inte orkat leta upp mina gamla anteckningar men om jag inte missminner mig helt så finns det en hysat diger lista på fall där Marknadsdomstolen fällt för visleledande marknadsföring när man i utskick angett något i stil med Rabatt på hela sortimentet och glömt av och skriva reservationerna om gäller ej kampanjerade varor, reservation för slutfsg men ändå nekat kunderna de utlovade rabatterna. Nu är jag ingen förespråkare av verbalt våld, men om du inte nöjer dig med att själv veta att du har rätt, och vill göra slag i saken gentemot motparten, så finns det en lag med stadig praxis att ta ansats från. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moltas 25 Postad 8 Mars , 2013 Nej så allvarligt är det inte på något vis. Det jag ville belysa var det otydliga i texten på rabattkupongen. /Moltas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bergsmag 4 Postad 8 Mars , 2013 Har kollat ifrågavarande kupong och enligt min uppfattning är det helt klart att 5 -10 % gäller på de i katalogen angivna K-märkta priserna. Hej från pensionerade juristen bergsmag Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
optimisten 23 Postad 8 Mars , 2013 Jag tror att båttillbehörsbutikerna tar 1:a priset före elektronikvaruhusen i kampanj/rabattcirkusen. De ständigt återkommande höga kampanjpriserna på bottenfärg där de angivna ordinarie priserna aldrig existerat. Jag tror att det oftast är grossisterna som styr handlarna med kampanjpriser. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 8 Mars , 2013 När det gäller kampanjers utformning, och 20%-iga mäss/vår/sommar/höst/upptagnings-rabatter med (*) där (*) markerar att rabatten ej gäller dagspriser, kampanjpriser etc så håller jag absolut med dig. Rena Kiviks marknad. Det roliga är att det ser likadant ut hos alla, rabatterna är desamma och priserna är snuskigt lika på väldigt många produkter. Jobbade på 90-talet i en av branschens icke oväsentliga grossistfirmor, på den tiden då Bryggan startades mer eller mindre som ett personligt vendettaprojekt mot Byggis (nuvarande SeaSea). Åtminstone då, och jag tror det är än värre idag utom i undantagsfall, så var de stora återförsäljarnas makt och förhandlingsposition mycket stor. Det finns ett överutbud av leverantörsalternativ som vill komma in på dessa återförsäljare. Grossisterna har mikroskopiska möjligheter att hålla kontroll över att rekommenderade cirkapriser hålls. Det är dessutom direkt olagligt. Att priser och kampanjer idag är så extremt lika luktar i värsta fall kartellbildning (vilket ochså är olagligt). I bästa fall ligger SeaSea, Bryggan, Hjertmans och andra bara och hårdbevakar varandra och anpassar sig. Men det måste vara mycket lockande för dem att träffas då och då över en kopp kaffe... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 8 Mars , 2013 I det här fallet spelar det nog ingen roll om man är pensionerad jurist, verkligheten visar sig i butiken, och det är ingen rabatt på k-märkta varor enligt butiken i Göteborg i alla fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moltas 25 Postad 8 Mars , 2013 Några K-märkta varor finns inte i katalogen men däremot N-märkta. /Moltas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
segeltok 0 Postad 9 Mars , 2013 hmm om du är ute efter ett lågt pris varför inte köpa från teknikhamstern eller nån av de andra onlinebutikerna. Jag ser att det är mycket annonser på blocket nu. Verkar dumt att betala extra för precis samma produkt!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moltas 25 Postad 9 Mars , 2013 Känner inte till någon teknikhamster. Är väl inte direkt ute efter ett absolut minipris, det känns bättre att handla av antingen lokalt eller någon av dom större nätbutikerna. Hjertmans är ju faktiskt en av dom och som jag skrev tidigare skulle det ha gjort bortåt en tusenlapp på deras katalogpriser på dom produkter jag var intresserade av. Naturligtvis var ju detta intressant i såna fall. /Moltas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 9 Mars , 2013 Vill man ha 15% rabatt eller mer? Köp från UK! T ex en Raymarine A65 plotter. Kostar på kampanj från Hjertmans 7065 inkl frakt. Från JG Tech kostar den 5976 inkl frakt. Det är ca 15% rabatt eller en besparing på 1089 kr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 9 Mars , 2013 Man kan ju hitta rabatterade produkter lite varstans.. Grejen i det här fallet tycker jag är att man inte lämnar den rabatte man utlovar. Om saker o ting är billigare på andra håll är ganska ointressant i just detta sammanhang. Tycker iaf jag Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Slowrider 65 Postad 9 Mars , 2013 Ska bli kul och se om den funkar när jag ska handla, är ju en del elprylar som ska köpas in då jag bestämt mig för att satsa på dyra Skyllermarksgrejer till laddkretsen när elsystemet renoveras. Är det så att kupongen gäller för ett köp eller en produkt, jag har inte kunnat utläsa det av kupongen. Gäller den ett köp så får jag nog samla ihop fler av vårens behov innan jag passerar kassan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moltas 25 Postad 9 Mars , 2013 Skickar in en bild på kupongen för dom som inte sett den. /Moltas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjaerven 23 Postad 9 Mars , 2013 Bra det! Telefonisten som får ta samtalet kan ändå inte göra något. I övrigt så tycker jag hela grejen med REA är så fantastiskt överspelat att jag inte längre reagerar på röda priser/kampanjer/erbjudanden från majoriteten av alla handlare som finns inom majoriteten av de sektorer jag stöter på. Det har blivit en helt makalös REA-inflation som totalt urholkat det reella värdet av ordet för min del. Jag uppskattar att 95% av alla varor jag köper, köps så frekvent att jag ändå har koll på vad som är ett bra och ett dåligt pris. De sista 5% en avgör en femminuters googling med prisjämförelse inkl. forumspan eller ett samtal till någon bekant vad som är bra. Som butiksråtta på deltid förundras jag gång på gång över att så många faller för reorna som pågår ständigt och att inte fler fall om otillbörlig marknadsföring anmäls; det finns ju faktiskt lagstadgat vad man får och ej får göra i kampanjsammanhang. Cykelringen är ju ett exempel på ett företag som har ord. pris endast och bara på Nyårsdagen; hur kan detta få fortgå utan att konkurrenterna klagar? Kanske för att de skulle kasta sten i glashus... Med detta lilla utspel menar jag inte att vara värderande gentemot TS i hans kampanjjakt - hur ofta köper man ett plotter(?) - mest trött på missburket i största allmänhet. Eftersom maknadsaktörerna själva inte verkar göra något och grossisterna inte får lägga sig i så kommer det att vara upp till konsumten att visa var skåpet ska stå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
studiobtc 0 Postad 9 Mars , 2013 Där är sjukt små marginaler på sånna här typer av produkter så 15% i rabatt skulle göra så att butiken i princip tjänade så pass lite på produkten att det inte skulle gå runt, de har ju redan en kampanj på produkterna och då finns det inte utrymme för en ytterligare rabatt, jag har själv både sålt och köpt in samma typer av produkter från Lowrance och Garmin och aldrig någonsin i Skandinavien har jag sett eller fått möjlighet att sälja med dessa rabatter på Garmin eller Lowrance. Har ingen större kunskap på dessa produkter mer än att jag gjort inköp med dem. Ska du ha bra pris på Marinelektronik och övriga Garmin saker ska du söka dig till UK eller i vissa fall Tyskland. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperpetri 2 Postad 9 Mars , 2013 De har så dåligt med rabbater att det är skrämmande år från år. Och boven är är deras otydliga budskap. varför sätter man inte bara ut ett bra pris någon gång om året. Man luras att tro att man fått något bra. Skit är vad det är helt enkelt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 10 Mars , 2013 Inspierad av dennan tråd skriver jag om båprylspriser... http://myrablogg.rodarummet.net/#post73 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moltas 25 Postad 12 Mars , 2013 Har fått ett pris som är helt ok av en lokal handlare på min tilltänkta plotter. Efter en kvarts resonerande över disken så var affären klar. Priset slog både näthandlare, rabattkuponger, rea, superreor, mässpriser osv. och.... jag kan gå in i affären och prata med vederbörande och inte vänta i telefon på nummer 103 i kön om något blir fel eller jag inte kan...En av dom mera väletablerade handlarna här i Blekinge. Även om priset varit någon hundralapp mer än näthandlarna så hade jag köpt den lokalt. Så var det med det! Löst! /Moltas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davidlobster 0 Postad 12 Mars , 2013 Känner att det här var lite som Sibas rea upp till 25% rabatt om du betalar med x-kortet. Ingen fick någon rabatt alls, om jag inte minns fel. Lite sent, men har inte sett den här tråden tidigare, gillar att sånt här tas upp här. Bra att din lokala butik har så pass bra priser och kunnskap. Alla butiker har inte det, som tex Seasea Långedrag; varken eller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser