Gå till innehåll
tisdag 28 januari 2025
bigtuna

Yamarin 64 handfat

Rekommendera Poster

Hej! 

Har letat/googlat efter bilder hur det kan se ut med handfat tillbehöret till 64  dc:en och kan inte hitta några bilder. 

Är det någon som har bilder på hur lösningen kan se ut?

Var sätter man vattentanken, styrbord stuvfack? 

Hur många liter är vattentanken på, är den enkel att ta ur och fylla på? 

Sitter handfatet bakom eller framför passagerarsätet fram? 

Stämmer det att det är framdraget slang och ström för handfat? 

Någon som kan rekommendera handfatet i dc:en? 

Tack på förhand! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här har varit uppe tidigare är jag ganska säker på, tråden äntligen beställd är alltid en guldgruva va gäller 64a information men det finns nog i andra trådar oxå.

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=158535

Tanken är avsedd att sitta i SB-stuvfack ja, den ska inte tas ur utan fyllas på plats, orginaltanken var på 45 liter men man kan ju välja en mindre om man vill, handfatet ersätter grabbräcket för om BB-passagerarstol. Japp, det finns en slang som går från SB-stuvfack till platsen där handfatet ska sitta och det finns en kabel som går från centralen i batterilådan till handfatsplatsen där den är delad för att sen vända akteröver till platsen för tanken. Har inte handfatet i min båt o vill inte ha heller, det är i vägen..

I 2011 års tillbehörsbroschyr var priset för ett kit hutlösa 14 075 kr, i 2012 år tillbehörsbroschyr är det inte längre med. Kanske går det inte o köpa längre och hursom så plockar du garanterat ihop ett system själv till lägre pris än 14 papp..

post-26269-1394237420,1563_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! 

Tack för väl uttömmande svar och bilder, jag skall läsa igenom 64 tråden. 

Vilket pris och 45 liter, hela stuven går väl nästan åt. 

Vi klarade oss med en 5 liters dunk från biltema när vi var ute i 5 dagar förra sommaren, man ligger ju i gästhamnar emellan åt . 

Köpte en vattenbälg på jula i höstas,  3 liter, som ett dragspel, sjunker ihop symmetrisk  ju mindre vatten det är kvar, den kanske räcker då man fyller på kanske varannan dag och man är beroende av stuv om man skall vara ute några dagar. Man dricker ju annat än bara vatten på semestern :) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Satte ihop ett sötvattensystem med en dränkbarpump från biltema för 76 kr och en 15 liters dunk för 120 kr. Tänkte se om man kan ha dunken i stuvfacket fram då det ändå är ganska svåråtkomligt, ev en större dunk/lunga senare. Har satt kopplingar vid dunken så jag kan koppla loss dunken för sig för att  testa att ha dunken på andra ställen i båten samt en ventil för att kunna styra trycket på vattnet. Det tog ca 1,5 min att tömma 15 litersdunken med max vattenflöde. En lösning om man skall vara ute några dagar och kanske inte bestämt sig för en permanent lösning med ev tryckpump.

Film: http://tiny.cc/j3x2tw

Rättning från tidigare inlägg: det var en 15 litersdunk vi använde för driksvatten och vattenkok, inte en 5 litersdunk :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte hur era båtar ser ut men en 50 liters vattensäck mellan bränsletank och akterspegel och en dusch på akterspegeln, en sådan med en rund liten lucka, då går det ju även att skölja av sig saltvattnet när man badat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar!

Har också funderat på att ha tanken vid kölen men har båten på vinterförvaring så jag har inte varit och tittat hur det ser ut, var man skall sätta fast pumpen, hur man skall dra slangarna, var man skall sätta påfyllnad för vatten etc. Blir ju lite större ingrepp med att göra hål i båten :-)

Vattenlunga verkar ju smidigt, förmodar att man får ha en tryckpump i så fall?

Någon som vet hur det fungerar med pumpen när vattnet börjar ta slut i en vattenlunga?

Kan man ha en tryckbar pump monterad på någon träbit liggandes löst i något stuvfack ihop med en vattensäck?

Jag funderade också på att lägga en vattenlunga i ena ankarboxen bak med slangpaketet och dra en diskret kabel under kapellgaraget in till ciggutaget vid soffan och dra ut slangen under luckan (där ankartampen annars kan löpa) när man ligger i hamn, inte permanent lösning. 

Har tänkt att ha en större tank senare men valde en liten först för att se var det passar bäst att ha tanken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...