Gå till innehåll
tisdag 05 november 2024
Mersey

Bälgbyte s-drev

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har i min segelbåt en pentadiesel med 110 s-drev. Båten skaffade jag i höstas och har ännu inte haft den i sjön.  Bälgen är så vitt jag vet gammal som gatan. Åtminstone betydligt äldre än de 7 år som rekommenderas för byte. Jag vet att det är extremt ovanligt med läckage den vägen men tycker ändå att det skulle kännas tryggt att ha gjort ett byte.

Jag tycker att priserna för ett bälgbyte är hutlösa när man ser på vad firmor tar för jobbet. En bälgsats känns mer överkomlig.

Har sett flera beskrivningar av hur bälgbyte går till och tycker väl inte att det ser helt oöverkomligt ut.

Frågan går till dig som faktiskt gjort bälgbyte. Hur svårt är det? Är det något som jag med ganska modesta motorkunskaper ska våga mig på? Är det bättre att leja bort med tanke på att risken faktiskt finns att båten sjunker om man skulle misslyckas totalt? Går det att misslyckas så totalt?

Kunskaperna begränsar sig till ett 40-årigt liv av stort båtintresse och allmänt båtfixande men den seglingsmässiga delen har alltid varit mer intressant än maskinen. Klarar av normal vinterkonservering.

Vågar jag ge mig på ett bälgbyte?

Mvh

Mersey

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket beror på hur motorn sitter till. När jag bytte på min Albin 78 var det enkelt. Bara att lossa motorn och dra fram den och sedan lossa drevet och lyfta ut. Det är större problem om det är trångt så att du måste dela på drevet underifrån. Det har jag aldrig gjort, så jag vet inte hur svårt det är. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort ett bälgbyte för ca 25 år sedan. Om det ar lätt eller svårt kommer jag inte ihåg, Jag läste också instruktioner och kände precis som du, att det där borde man kunna fixa. Nu på äldre dagar skulle jag våga ge mig på det igen men med mer planerande.(Är dock ej aktuellt för mig numera att byta bälg)

Demontera så mycket som möjligt i motorrummet om det är trångt. Kommer jag åt att skruva loss alla motorfästen och skruvarna som håller ihop drev och motor?  Hur skall jag avlasta bakre delen av motorn när jag drar fram den? Finns det utrymme att dra fram den tillräckligt eller måste jag helt ta ut motorn?. Har jag någon medhjälpare för det kritiska momentet att dra isär och sedan montera ihop drev och motor?

Jag skulle börja med att skruva isär och göra alla moment enligt ovan tills man kommer till  the point with no return, dvs när du skall skilja sära drev och motor.. Kan jag backa om jag känner att jag inte klarar detta? Vem kan jag kalla in om jag inte klarar återmonteringen? Osv.

När du gjort ditt bälgbyte, (själva bytet av bälgen på drevet var enkelt, vill jag minnas) kommer du känna dig nöjd och tillfredställd. Sedan kommer du att klippa sönder den gamla bälgen för att kolla skicket och då finnar du sannolikt att den känns som ny, men det är en annan fråga.

Lycka till

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bytt på min Yanmar. (Och hjälpt en kompis med Penta...)

Mitt största bekymmer var att få splincen att komma rätt mellan segeldrev o motor vid återmonteringen. Det slutade med att jag skaffade de längsta bultar jag hittade i järnhandeln och skruvade i som styrning för att få rätt linjering mellan motoraxel och hålet i S-drevet. Sedan gick det lättare att passa ihop delarna. Därefter byte av en bult i taget till orginalbultarna.

Om det är trångt så att du måste dela drevet, se upp så att du vänder packningen mellan drevhalvorna rätt. Den ser liksidig ut men det är den inte om du tittar noga. Den skiljer i hålbild mellan främre o bakre del.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för synpunkterna!

Lutar nog åt att jag med förberedelse och medhjälpare ska kunna ge mig på detta.

Mvh

Mersey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går fint att byta bälgen själva.

När du bygger den övre och nedre delen tillbaka ihop med den nya bälgen, glöm inte att lägga lite tätningsmassa (Hermetite, Permatex e.d.)  som hjälp till den inre O-ringtätningen som ligger i mitten  (del nr. 31 i bilden). och separerar olje- och kylvattenkanalerna i drevet. (Don't ask me how I know..)

Själva bälgen behöver ej extra tätningsmassa.

post-15189-1394237420,5119_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Konstruktionen har fungerat bra trots att tillverkaren i början pratade om 3 år såg jag nånstans.

Hur tänker man när en sån konstruktion lämnar avdelningen. Motorn är ju inte bara att knäppa loss för att lägga in en ny gummiskiva. Att ta bort motorn vart tredje år för 10.000 kr hade ju inte varit att tänka på.

Istället skulle dubbla gummimembran användas och en avkännare mellan meddelar när det gått läck på det yttre gummit. Eller en kran som kan öppnas på det inre gummit om man vill se ev läckor på yttre membranet.

Med en sån konstruktion vore osäkerheten borta och en besiktning per år om ev. sprickor vara tillräckligt. Skulle tro att nuvarande bälgen håller i 20 år men osäkerheten gör att man byter åtminstone vart tionde år som det är nu med en enkel bälg.

Kanske skulle ett extra membran läggas dit när man ändå byter. T.ex av en tjock vävburen plast/gummidul typ gummijolle. Då skulle iallafall jag känna mig säker att köra tills det inre membranet sväller upp av vattentrycket och byta vid nästa upptagning. Det behövs bara en bit duk och en sax så har man fixat extra säkerheten när ändå jobbet görs. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yanmar är ju konstruerade på det sättet. En yttre kraftig bälg och en inre tunnare. Mellan bälgarna sitter det en sensor som larmar om det kommer vatten mellan bälgarna. Den yttre bälgen skyddar dessutom den inre (och viktigaste) från att få olja och annat på sig som kan snabba på åldrandet på bälgen. Det man måste vara observant med på Yanmardrev är att slangklämman som håller den inre bälgen inte går av. I orginal så är det ett stålband som kan få brott på sig. Då är det bara att ersätta med slangklämma på metervara.

Angående ålder på bälg - Min gamla bälg hade suttit i äver 20 år och det fanns inte ens antydan till sprickor i den. Bälgen sitter ju väldigt väl skyddad. Det yttre gummit (vattenströmningsskyddet) gör ju att det blir kolmörkt inne hålet där tätningsbälgen sitter, dvs inget UV-ljus som kan bryta ner gummit. Dessutom blir det ju en luftkudde inne i hålet (det är ju tätt uppåt) så det står inte ens vatten mot bälgen annat än om båten lutar kraftigt. Och uppifrån skyddar den inre bälgen (på Yanmardrev) mot ljus o annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller helt med. Det övervägande antal bälgbyten är helt onödiga,bälgen håller uppenbarligen hur länge som helst.Den är vävarmerad så det blir knappast några överraskningar och katastrofåtgärder. Mitt drev är från 1981,bytt (helt i onödan skulle det visa sig)1993 och på den vägen är det-inga problem,bälgen är fortsatt mjuk och fin utan sprickor.Bra kvalitet,original VP. 20 år således utan några problem.Jag ligger inte vaken på nätterna pga detta. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm..

Frågan med åldrandet är ju inte den kosmetiska sidan utan det, att med tid förlorar gummi sin flexibilitet och blir i nån mån spröd. Råkar du ha en tvärstopp vid en grund e.d., där motor och drev hoppar kraftigt upp och ned, kan en föråldrad bälg gå sönder där en ny ännu håller sig tät.

Om detta är något att bekymra sig över, beror förståss på om en planerar att köra på grund...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...