KillerBoo 58 Postad 7 Mars , 2013 Tänkte jag skulle lägga till ytterligare en punkt till ToDo-listan men behöver lite tips o tankar/idéer: I dagsläget använder jag en vanlig stoppwire för att ta död på min MD6A. Skulle vara trevligt med antingen en knapp eller alt stänga av med nyckeln. Kan man använda en vanlig startmotorsolenoid till detta, eller måste man ha en spec anpassad stoppsolenoid? Andra alternativ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 8 Mars , 2013 I min ungdom var det poppulärt att bygga in en startmotorsolenoid i låset till koffertluckan på bilen för att öppna kofferten med en knapp innifrån, det bankade sönder många lås. Måste nog vara något som är mildare i sitt tryck. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 496 Postad 8 Mars , 2013 Det kan fungera med en solenoid, om du sätter en dragfjäder mellen. Annars går det att använda en torkarmotor+några microbrytare. Enklast är om du kan få tag i någon gammal linjärmotor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 8 Mars , 2013 Pentax: Ja, det var lite det jag var/är rädd för. Att rycka sönder nånting vid insprutningspumpen. Det är ju en del fraft som bara är på eller av. Excel: Torkarmotor och microbrytare känns lite överarbetat för att bara få stopp på maskin Däremot tror jag du är nåt på spåret med att sätta en fjäder mellan en solenoid och stopparmen. Kollade lite på speciella stoppsolenoider och de jag hittade var på tok för dyra för att försvara användningen av en sån så tankeverksamheten och uppfinningsrikedomen får arbeta lite till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wetallt 3 Postad 10 Mars , 2013 Prova med en choke solenoid från en utombordare, det bör ju gå, ev, stoppmagnet från en större diesel med radpump Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 10 Mars , 2013 Chokesolenoid till en utombordare är för svag och har för kort slaglängd. Jag har redan testat det för många år sedan och har nog en sådan liggande någonstans. Testade också med en startmotorsolenoid, men den har för kort slaglängd. Har två sådan liggande. Till slut fick jag tag i en riktig stoppsolenoid så nu fungerar det. Tyvärr är dessa ganska eller mycket dyra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 10 Mars , 2013 Slaglängden kan jag kompensera för i viss mån gm att armen på inspr.pumpen är ganska lång och har flera hål. Har också sett att de solenoider avsedda f ändamålet är ruggedyra/inte värda pengen jfrt m vad de de gör. Chokesolenoid vore nåt att prova. Vad har du testat på f motor, när du fann att den var f klen? Armen på min motor går väldigt lätt att manövrera iaf. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 10 Mars , 2013 Testade på en Yanmar 4jh3 och och på den motorn går stopparmen trögt. Har också försökt med en centrallåsmotor till en bildörrl. Den hade bra slaglängd, men inte styrkan. Ligger nog i källaren den också någonstans Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 10 Mars , 2013 Haha, verkar som du har en välförsedd källare iaf hmmm, centrallåsmotor låter görbart. Armen på min maskin går iaf absolut inte trögare än låsmek i en bildörr Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 11 Mars , 2013 Ja mycket skrot i källaren, tycker i alla fall hustrun Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sniparn 14 Postad 12 Mars , 2013 På min förra yanmar satte jag en liten elmotor med kugghjul, den drog en kuggstång. Funkade kanon Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser