Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
cazorp

Flushmontera eller sätta plottern i bygel?

Rekommendera Poster

Har köpt ny båt och tänkte skaffa mig en lite större plotter så att man hinner med på kortet även när hastigheten närmar sig 40 knop.

Flushmonterar jag så kommer jag ju att ha fri sikt, samtidigt som det är klart snyggare än att ha plottern på bygel.

Sätter jag den i bygel så kan jag enkelt ta med mig plottern i land när jag inte använder båten som ligger på låst men obevakad brygga sommartid. Flushar jag in den så är man ju fast och kan inte byta plotter särskilt enkelt med tanke på att man då står med ett hål i instrumentbrädan och måste hitta något liknande storleksmässigt.

Så den oundvikliga frågan är - innan jag ställer mig och sågar hål, hur många har vart med om att flushmonterat blir stulet, och hur stöldsäkrar man sin plotter som sitter fast monterad i båten?

Var förbi plottermontrarna på mässan och de verkade inte ha särskilt mycket lösningar klara för att stöldskydda prylarna tråkigt nog.

Hur resonerar ni, har ni flushmonterat plottern, kör med bygel etc? Någon som har blivit av med sin flushplotter pga. stöld?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft flushmonterad plotter i både förra och nuvarande båt. Gillar verkligen att inte behöva bära med mig plottern. Peppar peppar så har jag inte haft någon stöld ännu, men visst är det en exponering och större risk för stöld. Däremot är risken för stöld större med bygelmonage när man ligger i gästhamnen eller naturhamnen, förutsatt att man inte bär med sig plottern även vid dessa tillfällen, vilket inte är roligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla försäkringsvillkoren. En infälld plotter är fast monterad och ersätts alltid. Alla ersätter inte en lös plotter som blir stulen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...