Gå till innehåll
tisdag 01 april 2025
Mackey

Fyrpolig kontakt till vindinstrument söks

Rekommendera Poster

Hej!

Jag letar efter en fyrpolig smidig kontakt för att skarva kabeln till vindmätaren, typ en sådan här´skarvkontakt

http://hjertmans.se/webshop/framesets/siteframe.asp?rubnr=998&artname=Skarvkontakt&sok=kontakt

men billigare än 455:- kronor.

Någon som har något konkret tips, gärna med en länk till produkten.

Mackey.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoj

Jag såg en kontakt hos biltema eller jula som är av samma typ man har till R/C hobby. 

Vatten skyddad mm. Biiiillligt! :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska du skarva inne eller ute. Hur vatten/fuktskyddat behöver det vara. Själv har jag skarven i mellantaket vid maststöttan, så där krävs ingen större fuktsäkring. Jag kollade på ELFA och det är inte billigt om man vill ha en fuktsäker skarvkontakt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skarven är utvändig så fuktskyddat är bra, men vasselin gör underverk i kontakter om man inte hittar en fuktskyddad.

Viktigast är nog att kontakten är anpassad till klena ledare.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En av de bästa kontakterna är Bulgin Buccaneer, finns i olika utföranden. Hjertmans kontakt kan vara en sådan. Sitter/satt tex på Simrads Autopiloter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köper du en Bulgin på ELFA så kostar det över 300:- komplett och då är frågan om det är värt att krångla. Verkar som om TS vill ha tag i ett billigare alternativ och det är svårt om, om det ska vara vattentätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet inte vilken prisnivå TS siktar på, 300 är ju ett blilligare alternativ, jag tror jag betalade drygt 200 sist jag köpte. Det är nog att anse som ett anständigt pris för en välkänd kontakt somm alltid kan kompleteras. Vill man kommariktigt billigt undan kör man men DIN-kontakter med plasthus och förgyllda stift samt vaselin och gärna vulktejp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Prisnivån vet jag inte riktigt själv, men 455:- kr tyckte jag var onödigt mycket.

RC-utrustningar verkar ofta ha 3-poliga kontakter, tyvärr.

Elfas lite finare kontakter knakse det blir, eller en billigare.

En mini-DIN kanske det blir https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/assets/datasheets/qvMD_PZ_d_e.pdf

eller en sådan här https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/assets/datasheets/04442505.pdf

Båda är ju små och smidiga och med vaselin och vulktape tror jag det funkar, vad tror ni?

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

vad var det för fel på den som jag tipsade om tidigare som var vattentätoch vara kostade 75;- eller 85, (minns ej)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Felet är att det är en sådan kontakt jag vill byta ut...

...och orsaken att jag vill byta den är att den är jätteklumpig och framför allt att den är gjord för 0,75 mm2 kabel eller något liknande. Tunna elektronikkablar tål inte de kraftiga skruvarna som klämmer fast kablen och det är svårt att få fast kabeln då den lätt smiter förbi den stora skruvinfästningen.

Tack för tips i alla fall.

Mackey

PS

Om jag hade vetet att den kontakten fortfarande fanns att köpa kunde jag ju lagt med en bild, sorry.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...