Gå till innehåll
tisdag 03 december 2024
loke67

Penta AQ145 svår startad varm

Rekommendera Poster

Hej! Jag har en AQ145 med dubbla SOLEX förgasare och som dom flesta så har jag startproblem men kallstarter tycker jag att jag fått bukt med skapligt efter byte till elektronisk tändning. Problemet är när motorn är varm och varit avstängd ett kort tag då kan den vara riktigt envis. Enligt min svåger så kan det bildas som ett lock av förångat bränsle i förgasar/luftfiltret? Kan detta stämma och om så är fallet (här kommer enTOKIG ide) skulle man kunna koppla in en liten kompressor(typ badbolls pumpare) som genom en ledning blåser rent i luftfiltret och på så sätt får bort locket? Bara en tanke coolwink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Weber

Tänder den över huvud taget eller är den stendöd när den är varm?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Weber

Det kan vara massor med olika fel som det kan vara. Ånglås i förgasarna är ju ALLTID ett sekundärt fel. Här gäller det att hitta grunproblemet till ånglås om det nu skulle vara det.

Det troliga är att det är något annat. En dålig tändspole eller kondensator. Kostar inte mycket att byta och då kan du utesluta det.

Se till så tändningen står rätt .

Några graders fel tändning kan vara förödande och motorn går varm. Kylkanalerna i toppen kan vara helt täppta och motorn blir för varm.

Rengjorda justerade och synkade förgasare. Jag hade ju bytt ut Solex mot dubbla Weber 40 istället!

Oxid på elkontakter och gjordflätor. Se till så all el sitter fast som den ska.

Vad har du för bränslepump? Du kan ju köra en pump med tre uttag som matar en returledning hela tiden. Då får du alltid kylt bränsle till förgasarna.

En elektrisk vattenpump håller ju motorn i rätt temp hela tiden. Samt att den kyler ju motorn även då du stänkt av den.

Blir toppen för varm av någon anledning så kan du ju så klart få ånglås i förgasarna. Nu är ju toppen mycket enkel att lyfta på till dessa motorer. Rengör kylkanaler och dit med ny packning och smacka ihop igen om det ser bra ut för övrigt. Kylkanalerna på en båtmotor brukar vara fullständigt täppta om motorn inte varit isär på många år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om jag var otydlig men det är inte något problem med att motorn blir FÖR varm utan tempen är helt normal. Problemet är om jag stänger av motorn och ska starta efter ca 10min så är den ganska tjurig. Får nöta en stund men den startar alltid. Annars är man ju van vid att en varm motor startar lätt. Får den stå en längre stund ca 1tim så är det inga problem utan den startar lätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Weber

Flottörnivån i förgasare har du sett över dem? Luktar det soppa när den är varm? Har du servat pränslepumpen eller bytt den? Har du sprutat startgas runt förgasarfoten samt insugen för att säkerställa att det inte är läckage. varvar motorn upp så drar den ju tjuvluft. Har du tagit ett kompprov på motorn? Det kan vara en spricke mellan ventilsätena som ger sig till känna när motorn är varm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, när motorn snurrar dras stora mängder luft in genom förgasarna och kyler dessa effektivt. När du stoppar med riktigt varm motor sprider sig värmen från grenröret till förgasarna och eventuellt får de ett ånglås. Bensinen i de varma delarna förångas då och orsakar tillrinnings-stopp, soppatorsk helt enkelt. Men vid bara måttlig värmning kan tvärtom blandningen bli för fet, munstyckena får litet oönskad hjälp av värmen.

Ett sätt att felsöka kan vara med punktkylning av olika delar - förgasare, kondensator eller tändspole - för att se ifall tiden 1 timme kan minskas drastiskt vid nån särskild kylpunkt. Hade nog använt blöta trasor eller eventuellt kylspray. (Kylspray är väldigt effektivt så lite försiktighet med sprayknappen anbefalles, kyler man nån het och svag punkt intensivt så kan rent av metall spricka av krympstress. T.ex. Biltema har sådan.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då skulle man kanske kunna prova att köra motorrums fläkten ett tag för att snabbare kyla ner motorn vid tillfälliga stopp?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Loke67: Jo, själv har jag en gammal albin-stånka som kräver sådan fläktning. Bullerisoleringen blir tyvärr som rena termosen.

F.ö. vanligt med varmstartsproblem på de motorerna så jag har läst ett och annat forum-trix, kan ju dra några snabbt även om de kanske inte är särskilt relevanta för din motor. Justera tomgångblandningen maximalt magert, använd tjockare värmeisolerande förgasarpackning, häll i 5% diesel i bensinen, ha ganska fet förgasarblandning vid normala drift-varvtalet (bensinsprayen ur munstyckena förbrukar mycket värmeenergi vid förgasningen och kyler därmed), undvik alltför tidig förtändning. Byt ev kondensator.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Weber

Hur fungerade dessa motorer nya? 

Har det alltid varit problem eller är det åldersrelaterat?

Har själv  haft både 4 cylindriga och 6 cylindriga motorer från Volvo.

Det har varit det ena med det andra. Men då jag har renoverat motorn och förgasare samt delar runt omkring.

Så har det gått som tåget!

En genomgång av motor och delar runt om kring. Är efter många års bruk ett måst för att det ska lira på ordentligt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med en del andra: byt kondensator och tändspole.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

byt ut mot insprutning det har jag gjort och förpassat fuggarna i soporna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Weber

Insprutning är bra men det blir dyrt!!! Insug och fina Weber 40 på den motorn hamnar på ca 3000 kr. Då blir det också som en ny motor. Effektmässigt så märker du ingen skillnad på insprut och förgasare. Bränsleförbrukningen blir väl något bättre. Fördelen med Weberförgasare är att det är så basic så vem som helst kan skruva med prylarna. 

 

Tre sådana här kör jag med. Titta in på www.ockelboc20.n.nu så ser du mer bilder.

post-10024302-1394237429,259_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, med största sannolikhet är det kondensatorn. Den kostar ju inte många kronor och är lätt att byta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Weber

Något som blåser rent eller kyler av motorn då du stannat är ingen dum tanke.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror också på tändsystemet...

 

Annars gjorde jag alltid så här på min båt ( trimmad Ockelbo HT19 ) att jag hade en teakbit ca 3 cm hög som jag satte mellan efter att ha lättat på motorhuven. Sedan på med fläkten... Sedan kylde det ganska bra.

 

Då var motorn alltid lätt att starta 1 Tim senare, efter att ha handlat och käkat glass. Krävde dock installation av separat batteri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hei. Regner med at dette problemet er løst men kjenner det godt fra min tid med AQ140/5.

 

Min erfaring var at når motoren har vært kjørt og avslått en tid ville bensinen i forgasserene fordampe på grunn av motorvarmen og danne en "lock" med bensingass som medførte startproblemer.

 

Her gjorde jeg en viktig oppdagelse: Valg av tennplugger utgjorde hele forskjellen.

 

NGK plugger: Lettstartet på kald motor, av og til umulig å starte på varm motor, veldig effektiv på marsjfart, bedre økonmi.

Stabilere drift ved manøvrering.

 

BOSCH/Volvo plugger: Kan være litt kranglete på kaldstart men starter ALLTID på varm motor. Dårligere driftsøkonomi, motoren går "råere" - så vidt jeg husker mer vibrasjoner og støy.

Men varmstart var aldri noe problem.

 

Monterte en elektrisk bensinpumpe for at forgasserene alltid skule være !toppet! opp før start.

 

Hadde ellers kun startproblem en gang: Hadde montert en ny Biltema tenningskondensator.

Den fungerte dårlig og måtte byttes.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej jag har samma problem med min aq 145a lägger jag full gas när den är halv varm startar den! spjällen i förgasarna öppnar helt så syre kommer in!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har det föreslagits flera gånger i denna tråd att du skall byta tändspole och kondensator. Visst dessa två komponenter åldras snabbt i varma motorrum och kan sluta att fungera om/när de blir varma.

Bara det att du kan glömma kondingen, då du har ett elektroniskt tändsystem, brukar det inte finns en kondensator. Och tändspolen bytte du väl samtidigt som du monterade in det eletroniska tändsystemet..?

 

Sedan är det ju då frågan om vad för slags elektronisk tändning du har?

En enkel modell med aåmagentkänslig avkännare istället för brytarspetsarna, och en magnetring under rotorn, eller en mer avancerad modell med en extern kylflänsförsedd elekteonikbox bredvid?

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu, Georg_Ohm säger:

Nu har det föreslagits flera gånger i denna tråd att du skall byta tändspole och kondensator. Visst dessa två komponenter åldras snabbt i varma motorrum och kan sluta att fungera om/när de blir varma.

Bara det att du kan glömma kondingen, då du har ett elektroniskt tändsystem, brukar det inte finns en kondensator. Och tändspolen bytte du väl samtidigt som du monterade in det eletroniska tändsystemet..?

 

Sedan är det ju då frågan om vad för slags elektronisk tändning du har?

En enkel modell med magnetkänslig avkännare istället för brytarspetsarna, och en magnetring under rotorn, eller en mer avancerad modell med en extern kylflänsförsedd elekteonikbox bredvid?

..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

s

Svårstartad varm motor, om man låter den gå på tomgång i någon minut innan avstängning så går tempen ned och  kanske kan det minska risken för ånglås vid varmstart !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...