Gå till innehåll
måndag 30 december 2024
Sailorsgrave

Vilken propeller Yamaha 90hk på Yamarin 490??

Rekommendera Poster

Hej behöver hjälp. Ska byta till en rostfripropeller

Vilken propeller skall jag välja till min Yamaha 2t 90HK  (årsmodel på motorn 2005-2007 någonting) som sitter på en yamarin 490. Någon som har efrarenhet eller kunskap om model, märke, och tum/stigning etc. Och var man kan handla mest prisvärt.

Tack på förhand.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte ska eller har hissat motorn, en Yamaha Black Steel i 19 ev 21 tums stigning. Om du hissar, Yamaha Pro Series, sannolikt 19 tums stigning för högsta fart. Yamaha Performance i 18 ev 20 tum för mer allround egenskaper. För att ge mer säkra råd behöver jag indata på nuvarande propp, toppvarv och toppfart och syftet med bytet.

Jag hade i flera år den uppskalade varianten 5400 med en 90 kusars Yamaha. Körde många proppar på den på olika höjder. Mina erfarenheter torde va väldigt applicerbara på din skuta men sannolikt kan du dra något högre stigning än vad jag gjorde.

Ovanstående orginalproppar finns som billigare kopior från andra tillverkare. Privatimport av beggad propp från USA hittad på E-bay eller om du har supertur o hitta nåt beggat i Sverige torde va dina mest prisvärda alternativ.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack så mycket för svaret, känns som att du är rätt man för detta.                                                                 

På propellern står det 13 1/4 x17-K.      

Motorfästet ligger kloss mot akterspeglen alltså inte höjd något över akterspeglen.

Varvtalet kommer jag inte redigt ihåg, men kan den ha legat på 5400 eller var det 5700 på fullt.

Det jag vill ha är bättre ax bättre fart, men den får inte heller bli klen då vi åker 4 vuxna eller drar skidor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bara 17 tum...? Vad gör båten för fart..? Innan jag började mickla drog jag just en sån propp till 5500 rpm o 35 GPS-knop med motorn längst ner på 0 hiss. Men det var ju en 5400, 490 har ungefär samma prestanda med 70 kusar men du har ju 20 till o borde rimligen dra åtminstone en 19 tummare till vettigt varv. Innan några beslut kan tas måste du veta exakt vad motorn varvar på topp o vilken fart det ger..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enligt honom jag köpte den av så gör den ca:38 knop. kommer tyvärr inte redigt ihåg varvet . Om man nu byter propeller är det bara stigningen som jag ska ändra från 17 och upp eller även diametern. hittade denna på Blocket  :: Yamaha stålpropeller black steel 13 3/4x19 M2. Kan det vara något den har ju även störe diameter och 19 i stigning

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så länge vi pratar Yamahas orginalproppar är det bara K-proppar som passar din motor, M-proppar passar till motorerna fr o m 150 hästar. Jag ska se om jag kan räkna lite imorn..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då har jag räknat lite.. Min orginalsetup slippade ca 10% vilket vi nog kan anta att även du liger i närheten av. Lite baklängesräkning gör då att 38 knop och ca 10% slipp leder till ett toppvarv på närmre 6000 rpm. Du är då i nuläget ganska underproppad. Detta leder till sämre toppfart och högre förbrukning än vad du kan ha. Det man får är ju istället en bra lasttålighet och acceleration vilket du verkar vilja ha, men du är väl bra på det..

En 90 hästars Yamaha har ett WOT-range på 4500 - 5500 rpm och maxeffkten ligger runt 5000 rpm. Min erfarenhet är att är man ute efter hög toppfart och låg förbrukning bör man proppa till ca 5200 rpm. Allt under det gör motorn bara drönig och trött. Är man istället ute efter bra acc och lasttålighet bör man lägga sej på minst 5500 rpm och man kan t o m tillåta nåt hundratal övervarv. Så länge man inte ligger o nöter där i timmar är det absolut ingen fara.

13,25 x 17 är proppen som ligger i kartongen när man köper motorn och det är nog därför du har en sån trots att den är för liten. Mitt tips är att du skaffar eller lånar en orginal Yamaha alupropeller i 19 tum, den heter då 13 x 19 K, och ser hur båten funkar med den. Hittar du en Yamaha Black Steel 13 x 19 K funkar det oxå.

Black Steel är Yamahas första hopp upp på rostfritt från alu. Black Steel har samma bladdesign som aluproppen men har har lite tunnare blad , något mer cupp och rake vilket gör den lite effektivare än aluproppen utan att ha dramatiskt annorlunda egenskaper.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack än en gång för svaret.

13? då är den alltså lite mindre i diametern och stigningen ökat till 19. Gör det mycket skillnad om man köper en rostfri (är det märkbart i acc och fart), jämfört om jag köper 13x19 i Alu som du skrev. Med tanke på att det är flera tusenlappar i skillnad på inköp så kanske det inte är lönt med en rostfri, utan kanske ska nöja mig med en 13x19 i Alu, borde ju ändå göra en stor skillnad i fart. är det skillnad på black steel jämfört med alu i prestanda.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Knappt märkbart, rakt av får du kanske en halv knop till på toppen med BS jämfört med alu o lite, lite bättre acc. Hissar du ett hål, mycket mer tål inte Black Steel kanske du kan vinna ytterligare en halv knop..

Vad gäller alu-proppar tycker jag du definitivt ska hålla dej till orginal Yamaha. Åtskilliga tester har visat att kopiorna från t ex Solas eller Michigan Wheel presterar lite sämre än orginalet och prisskillnaden är så liten att det inte är lönt med pirat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Körde lite test på min Yamarin 490 BR med Yamaha 90hk 2-t.    1 person + 50L bränsle

Ballistic 13 5/8 x 15.  36,6kn  6000varv.

Billig Yamaha alu-kopia 13x19. 38,5kn 5600varv.

Ballistic 13 1/8 x 21.  41,4kn  5000varv motorn lyft ett hål uppåt.

Skall ännu prova med en Ballistic 13x19 tror att den passar bäst.

Redigerad av V500

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...