Hanto 0 Postad 7 Mars , 2013 Undrar om det kommer att finnas en ny båtgeneration snart eller om det är så illa att vi som är födda på 40-60-talet är dom enda snart som tycker om sjölivet.Kan bara konstatera att våran dotter som är 22 år och har varit med oss sedan tidiga år och har förarbevis och som är duktig på sjön inte alls verkar särskillt inresserad av båtar & sjön längre.Tyvärr har flera av hennes jämnåriga kompisar i våran gemensamma bekantskapskrets lika lite intresse.Vi har erbjudit henne & hennes pojkvän att ta båten själva och åka ut fina sommardagar och helger men utan resultat.Vad göra ?????? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 7 Mars , 2013 Jag tycker inte vi ska vara alltför oroliga för generationsskifte. Jag var på mässan både sönd och onsd och håller inte riktigt med de som säger att det bara var gamlingar där. Spec i söndags men även igår var det både barnfamiljer och yngre par där i ganska stor utsträckning. Jag tror inte att man kan begära att 20 åringar ska köpa båt utan det kommer först i 30 års åldern när livet har stabiliserats sig både familjemässigt och ekonomiskt för de flesta. Båtintresset finns kvar men däremot finns krav på enklare båtliv, helhetslösningar där förvaring och service kanske är inräknat. Det finns inte alls samma stora intresse för att meka själv som förut. Det är en stor skillnad. Och det bekräftas även av branschföreträdare att det är så. man vill inte tillbringa mer tid än absolut nödvändigt med annat än att just åka båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaMaster560wa 23 Postad 7 Mars , 2013 Precis så tror jag och även känner själv. Bara att titta ute hos oss (Sotenäs) där båtfirmorna erbjuder en helhetslösning till en fast månadskostnad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GustavKarlsson 0 Postad 7 Mars , 2013 Det är väl både och dedära jag är 18 snart 19 år och har haft 3 olika båtar 2 lite mindre och en lite större nu och jag har 2 av dom kvar och nu när man ser isen börjar lossa lite försiktigt så är det ju som att man nästan vill ut och hacka ett stort hål så man får i båten och kan komma igång med putsandet på både motor och båt så nej jag tror inte det kommer dö ut ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davidlobster 0 Postad 7 Mars , 2013 Jag tror inte att ni gjort något fel, det är väl så att er dotter inte tycker det är lika roligt längre eller helt enkelt har tagit ett uppehåll från båtlivet? Hon kanske vill ägna sig åt andra saker som kanske intresserar henne mer, eller som hon ser som mer nyttigt att känna till/kunna utföra. Hur stort båtintresse man har beror mycket på om hon har varit den som har fått styra eller om hon följde med för att glädja er. Det skulle kunna vara så att hon tycker att det är för stort ansvar att ta båten på egen hand? Har det inträffat något som har gjort att hon kan ha känt sig osäker på hur hon ska gå till väga om det skulle inträffa igen? Nej, jag tycker, precis som andra har svarat, att det inte är något att oroa sig för. Rätt som det är så kanske hon frågar om hon får, i stället för att ni erbjuder henne? Jag (som är 16 år) har länge hjälp min far att fixa i ordning båten, och det gör att han känner sig trygg med mig om det skulle vara så att han måste släppa rodret ett tag för att något krånglar eller om han behöver ett handtag med t ex motorn. Nu kan jag efter att ha tittat på och hjälpt till, mer eller mindre, egentligen fixa i ordning båten helt och hållet. Och en RIKTIG fråga, hur stor är båten (ser inte vad du har för någon i din sjöbod) ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frans73 8 Postad 7 Mars , 2013 Tror det är lite som med mc, intresset svalnar lite medans barnen är små och sedan tilltar igen när dom blir äldre. Själv är jag uppvuxen med båt och mc båda dessa intressen fick vika åtsidan några år. Båt livet kom vi igång igen efter 7-8 år mc däremot fick vänta i 16-17 år Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pend 0 Postad 7 Mars , 2013 I början på 2000 talet var det båtbrist och nu när vi är fler individer är det ett överskott på båtar så visst ligger det en sanning i det hela. Jag var också på båtmässan och visst är det massor av människor som i tanken tycker att det är trevligt med båt, men från intresse sedan till verklighet är det också en bit Men det är lite samma som med sommarstuga - 80 talet väldigt populärt, idag inte lika efterfrågat. Man är helt enkelt för upptagen med allt möjligt så tiden räcker inte till. Kör man inte 20 timmar i snitt per båtägare enligt någon statistik så förstår man att underhåll och puts inte står överst på listan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Badpojken 1 Postad 7 Mars , 2013 Tror att det är som någon sa, att ekonomin och prioriteringarna i 20-årsåldern är väldigt annorlunda idag. En 20-åring har normalt sett inte den ekonomi som krävs att köpa, underhålla och driva en båt. Jag själv är snart 34 år och har nu köpt min första båt. Innan dess låg fokus mest på att tjäna mer pengar, fixa en stabil bostadsform och jaga tjejer. Nu när jag börjar bli gubbe har jag ekonomin som krävs och intresse av annat än att bara tänka på nästa helgs Allan-Ballan-galej. Tror din dotter skiftar fokus i livet inom 10-15 år, och när hon börjar minnas sin barndoms båtresor så kommer hon kunna plocka upp det intresset med sina egna barn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
martin_tre 0 Postad 8 Mars , 2013 Jag har själv varit med mina föräldrar på sjön under somrarna hela min uppväxt och har alltid gillat båtlivet. Men när man kommer upp i 17-18års åldern så ville man inte vara fast i en liten båt med sina föräldrar hela helgerna utan man ville vara hemma i stan och dricka bärs med polarna och springa på krogen. men nu när jag tröttnat på detta och uppskattar lite lugn och ro igen så har båtintresset kommit tillbaks och jag köpte min första båt när jag var för tre år sedan när jag var 23. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zmira 0 Postad 8 Mars , 2013 När det gäller våra barn som i dag är 20 resp 23 år så märker man att intresset finns där och att dom gärna vill komma och vara med igen efter att intresset haft en svacka under några år. Att unga i dag inte skaffar egna båtar tror jag beror på ekonomi.Båtar är dyra att köpa och äga och många studerar länge. Sen kanske kraven är lite högre i dag än på 70-80-talet . Själv köpte jag min första båt som 17-åring .En passbåt med en 35 hp Mercury båten kostade drygt 4000 om jag minns rätt. När barnen var små hade vi en Herwa 23 snipa i sju år.( Se länk) http://batliv.bloggplatsen.se/2010/02/17/2558723-nostalgiherwa23-och-nordkapp-17/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 8 Mars , 2013 Är man litet smart fixar man båten så att även ungarna får sitt. Om de är vana att ha en massa digitala prylar hela tiden på land, varför förneka dem det i båten? När vi hade segelbåt hade vi tv/dvd med antenn i masttopp, 220-volts inverter med grenuttag och kraftig solcell. Bärbar PC med obegränsad 3G data. Vi vuxna kunde göra det vi älskade dvs att segla. Och ungarna satt i ruffen och pysslade. Hemskt? Upprörande? Nej, smart för även ungarna tyckte det var mysigt. Och vad väljer man helst, sura ungar som sitter vid pulpit och önskar att de kom hem nån gång, eller lugna nöjda barn som faktiskt trivdes? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 8 Mars , 2013 Vi har tänkt likadant. Har 12 laddare till iPad och iphone, mobilt bredband, installerat tv med inbyggd dvd samt bra ljudsystem mm. Inga problem att få med ungarna alls. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hanto 0 Postad 9 Mars , 2013 Nu är det ju så att det är lite skillnad på när våran dotter var 10-15 år då allt var roligt på sjön tillsammans med kompisarna på sommrarna dvs bada,fiska,åka vattenskidor,titta på film etc..men det svåra är att få dom att bibehålla intresset för sjölivet i vuxen ålder vilket jag och många andra med mig upptäckt bla i naturhamnarna och i gästhamnarna under dom sista åren då medelåldern verkar ligga runt 50 år. När vi var 18-25 år så stack ut med båtarna varje midsommar om vädret tillät,ibland till naturhamn och ibland till Marstrand, Lysekil,Fjällbacka,Smögen,Grebbestad....hade vi inte tillgång till våra föräldrars båtar så hyrde vi av någon marina eller båtfirma för att komma ut på sjön.Vi kunde ibland vara 5-10 båtar med kompisar som drog iväg på sommaren till olika evenemang typ GT Karnevalen etc..och hade jätteroligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
havetboy 0 Postad 10 Mars , 2013 problemet är att det är så himla dyrt om man bor i stockholm är det svårt med platts vett många killar och tjejer som vill ha båt men har ingen stans att ha den bor ju mässt unga i storstäderna nu Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 10 Mars , 2013 Ser stor skillnad på gästhamnar idag och för 10-15 årsen. Då var det som du skriver karnevaler mm och livat överallt. Alla visste att om man gick till gästhamn så kunde det vara lite stökigt och livat Hamnarna levde och det fanns gott om krogar Detta godtas inte av barnfamiljerna idag utan det skall vara lugn o ro På senare år så har många hamnar arrenderats ut och fokus har hamnat på barnfamiljerna Vet att det tom vart uppe i kommunstämmor där krögare klagat över att båtgästerna inte längre får ha kul och deras intäkter har därmed minskat kraftigt. Krögarna har ansett att det satsas på fel kategori. Många krogar/utställen har fått slå igen pga detta Om jag hade vart 18-20år idag så hade jag nog inte tyckt det vart särskilt kul i hamnarn då det är stendött jämfört med förr En annan aspekt är att förr tog man vad man hade. Bara den flöt och tog sig fram. Hur den såg ut spelade ingen större roll. Många som körde samma koncept och man hade skitkul Idag skall allt vara flashigt. Är man 20år idag så duger det oftast inte med vad som helst utan dom avstår hellre än att åka med något billigt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
optimisten 23 Postad 10 Mars , 2013 Jag håller med Capitan om att dagens nya båtägare, unga som gamla har höga krav på båtens komfort och flashighet. Jag tror att många avstår hellre än att komma ut på sjön i något enkelt som passar plånboken och den tiden som man vill lägga på båtlivet. Själv sålde jag min älskade moped som 16 åring för att köpa en styrpulpetare med 20hk motor. Med båten, tält och triangakök utforskade jag och kompisar Stockholmsskärgård. Utökad möjlighet att hyra båt bl a genom typ båtpooler tror jag kan locka nya ut på sjön. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjaerven 23 Postad 10 Mars , 2013 Jag tror ursprunget till att ungknoddarna idag varken kan eller är särskilt båtsugen finns att hitta en generation ovan. Deras föräldrar har fått en skev bild av båtlivet; abnormala utrymmes- och komfortkrav. Detta i kombination med totalt övervärderade båtar över 30 fot har gjort att det är en grädda (med undantag för entusiasterna här) som har haft vad som numera krävs för att kalla en båt för bobåt. Långt från alla vi SvenssonSvensson-ungdomar har haft turen att hinna med att bli båtinspirerade i 24-fotare, av släktingar utan de mystiska kraven. En faktor till problematiken i min tes håller på att suddas ut i och med en nedjustering av gamla begskorvar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 500 Postad 10 Mars , 2013 Visst förstår jag att det vid en viss ålder kan vara svårt att få med barnen ut i båten. Mina grabbar har jag dock haft tur med. Äldsta grabben (28 med skepparexamen) är inte ofta med ut. Han är mest ute med en skuta och seglar Tall Ships Races eller med sina kompisar från skutan på en vanlig segelbåt. Yngre grabben (24) är dock gärna med ut en vecka per sommar. Resten av sommaren är han mest ute på praktik för sin utbildning till sjökapten eller paddlar kanot eller på annat sätt är på sjön. Så trots att de inte är ute med mig så ofta så är de förmodligen mer ute på sjön än sin båttokiga, hårt jobbande, pappa! Jag skulle gissa att när de fått lägenhet och familj på plats så kommer de att få till någon sorts båtliv även privat och på egen hand. För så var det även för mig som varit båttokig sedan 4-årsåldern. Först liten båt i lilla viken. Sedan mer ute med kompisar på stan. Sen fixa jobb och bostad och familj och, för min del, först när barnen blivit lite större blev det tid och ekonomi för lite mer riktigt båtliv. Dock tror jag att deras båtliv kommer se lite annorlunda ut. Tror som så många andra att livet ute i något bara det flyter inte är det våra barn kommer söka. Mer bekvämlighet och mer lättskötta båtar kommer vara melodin. Men det som kommer vara gemensamt med mitt båtliv idag och deras i framtiden kommer vara sökandet efter antingen sällskap i gästhamnar eller, framför allt, den egna naturhamnen i lugn och ro. Eller så är det mest min egen förhoppning ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
luugen 0 Postad 16 Mars , 2013 Ytterligare en orsak är att båt ofta kräver bil. I Stockholm ligger de flesta båtklubbarna & hamnarna en bra bit utanför stockholm vilket kräver bil och det är väldigt få ungdomar idag som har bil. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser