Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
Dadde

Hur kontrollera motor vid vinterköp av båt? (Mercruiser 4,3 MPI)

Rekommendera Poster

Jag funderar på att köpa en DC med en Mercruiser 4,3 MPI från 2004.

Motorn är sötvattenkyld. Den ligger på land och är konserverad (på vilket sätt vet jag inte riktigt, men med glykol) av ägaren.

Frågan är hur jag kan kontrollera motorn så jag inte köper ett ras, vad skall jag tänka på när man kör igång den på land? Osv osv.....

Båten och motorn har bra historik med service osv på varv och motorn ser ut som ny.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gå in på drevia.se och titta på hur man kopplar upp för konservering, men använd bara vatten under tiden du provkör, sen konserverar du om motorn igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det första jag skulle göra är ett kompprov, ger en bra hint om motorns skick förutsatt att dom inte slagit olja i cyllarna,detta gäller även sjösatt båt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gör ett förbehåll i kontraktet på 50 000 SEK om motorn inte är i fullgott tillstånd vid sjösättning. Betalas vid övertagande efter provkörning.

Alternativt erlägg handpenning på 10% nu och resten efter provkörning i maj, med möjlighet att få tillbaks handpenning om motorn ej är i fullgott skick.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Weber

Kompprov är ju lätt att utföra och ger en hyfsad status på hur motorn mår.

Vill du kunna kontrollera ännu bättre hur motorn mår gör du ett Leak Down Test. Sedan beroende på var det pyser/läcker luft någon stans så är det lätt att avgöra vad som är fel. Förhoppningsvis läcker det inget.

Det finns filmer att tillgå på www.youtube.com och sök sedan på Leak Down Test.

Här har du en av dem. Där får du en förklaring vad som är felet beroende på var luften läcker ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...