Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
Andy2455

Bogpropeller i en Bayliner 2455-87

Rekommendera Poster

Är det någon som installerat en bogpropeller i en Bayliner 2455 87-89. Får man plats med en 2hp längst fram under sitsen.

post-7349-1394234337,7357_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt råd är att du lär dig köra båten och lägger pengarna på något roligare istället tex ankarspel, gps, mm det är ju trots allt en liten och lättmanövrerad båt och att installera bogprop är inget man gör i en handvändning heller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag ställde samma fråga för kanske ett halvår sedan fick jag faktiskt samma svar. Jag lyssnade och lade ner projektet. Nu har jag både ankarspel och GPS/ekolod. Eftersom jag nu skall ha en båtplats i en större å, strömmande vatten alltså, så kanske bogpropeller blir aktuellt igen för min del. Men jag ska prova utan till att börja med. Är man bara försiktig och inte rädd för att avbryta angöringen och börja om är det inga större problem. Jag har själv en 2655 -01 Det finns dock ett ställe till (eller två faktiskt) där du skulle kunna få svar på din fråga. Det ena är Baylinerklubben här på maringuiden. http://www.maringuiden.se/klubbar/;id=97 Och det andra är Svenska Bayliner klubben, med bra medlemsrabatter och ett utmärkt forum med hjälpsamma och kunniga medlemmar. http://www.baylinerclubsweden.se Heh jag hann före PJ den här gången :-D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mitt råd är att du lär dig att håntera din båt under olika förhållenden. Om du är nybörjare så ta tiden till hjälp. Kolla vindriktining för tilläggning etc. till exempel flaggorna i gästhamnen osv. Ägare av en 2655 utan bogpropell Dag

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Herreminje! :shock: Jag skulle å det bestämdades be att få dementera att jag skulle ha en 2655 -01! Detta är rent önsketänkande från min sida och skall vara en 2655 -91 :oops: Jag får väl skylla på att jag hade bråttom för att hinna före PJ :roll:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.. Jag har satt in i min 2755.. en 4 hp,rekomenderar det verkligen.. Var tvungen att bygga en liten låda på durken,då propellern kommer för högt upp under sitsen.. Men jag har en diameter på 18cm,..... Har nu köpt en 2855,som också skall få en bog propeller.. PS 2755 an är till salu..DS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja, köra båten kan jag då det är fjärde året jag haft denna och använt den ca 800 sjömil per år. Först och främst så ligger min hamnplats i en älvmynning med en kraftstation längre upp. Har dom fullt påsläpp och det blåser en hel del så kan en bogpropeller vara en extra säkerhet. Andra sidan så har jag allt det där hull lull nav med 10tft ekolod, ankarspel, tv, extra nav med pda och BT-gps, tja allt vad ni kan hitta på, dock ej radar, än. Så varför inte en bogpropeller. Skulle tro att alla som har helplanande skrov som går ytligt och har vindfång vill ha en bogpropp. Nog om det, nu till ämnet som jag hellst vill diskutera på denna tråd. Tack Perra för ditt svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja,det blir o ifta en del konstiga svar här.. Och har man aldrig kört en sådan båt så förstår man inte fördelarna med bogp.. MVH Perra

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...