Gäst Weber Postad 5 Mars , 2013 http://www.ockelboc20.n.nu/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 5 Mars , 2013 Hur många trådar skall du starta i samma ämne ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Weber Postad 5 Mars , 2013 Jag startade trådarna för att jag trodde det kunde vara ett roligt projekt att följa. Jag startade ingen av trådarna för att stöta mig med någon. Det var aldrig min mening och jag startar ingen mer tråd angående detta mer. Med Vänliga Hälsningar Fredrik Wärn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 5 Mars , 2013 Snygg båt, härlig klassiker. Vad har du renoverat förutom motorn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Weber Postad 6 Mars , 2013 Skrovet ska Plast & Marinteknik laga och lacka. Nu är båten i mycket fint skick som den är. Men jag ska lägga ner jobb på att få den ännu finare. Ruffen fram rensas ur helt och det blir nytt. Jag har ju pentry i Teak och nåtat Teakgolv i hela båten som slipas och lackas. Nya badbryggor ska göras. Beslag och övrig järn ska kromas om. Ny el håller på att dras. 280 Drevet gås igenom så allt är ok. Båten kommer göras i utställningsskick. Vi älskar den här båten och storleken är perfekt för våran familj. Det är också en väldigt rolig båt att köra och ha kul med. Sedan så bevarar jag ju det gamla men finslipar detaljerna. Den gamla B30 motorn får vara kvar. Där lägger vi ju otroligt mycket jobb. Där har jag ju fått tag i fantastiskt fina originaldelar som satt på B30 motorn under tävlingsåren med Smugglerbåtarna. Jag lägger över 100000 kr på bara motorn. Sedan drivlina och övrigt på båten hamnar på runt 100000 kr. Allt ska vara i tipptopp! Men sedan har man ju något unikt som ingen annan har. Ljudet när man drar iväg med den B30 motorn med trippla 45or kommer bli grymt. Motorn byggs av Erland Cox som är en av Svedalas bästa motorbyggare. Han får ut över 300 hk ur en Volvo B30 motor med trippla Weber. Allt i motorns bottendel byts ut. Det blir Rosskolvar Verdistakar slipad nitrerhärdad vev med 85 i slag så med 90,5 i borr blir motorvolymen 3280cc mm mm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 512 Postad 6 Mars , 2013 Fortsätt du att skriva och bry dig inte om Westfjord, han hade nog bara en dålig dag. Fantastiskt att människor orkar lägga ned så mycket tid, kärlek och inte minst pengar för att bevara gamla klassiker. Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Weber Postad 6 Mars , 2013 Ja pengar går det åt! Men det är väl investerade pengar. Håller man efter båten så kommer den ju bevaras i många många år. Det blir roligt när man kan tuffa runt på lite träffar och möta likasinnade. Det är många som har fantastiskt fina båtar. Där det är flera tusen mantimmar nedlagda på att få våra skönheter i kanonskick. Men även båtar som slitits med åren utan en massa renoveringar. Har ju också en underbar charm. Hahaha ja alla kan vi ha en dålig dag. Även Solen har ju fläckar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jsbtango 23 Postad 6 Mars , 2013 Bra jobbat . ni uppmuntrar ju vekligen till ny rekrytering i båtlivet eller??????? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Weber Postad 7 Mars , 2013 Då skulle du sett inlägget innan Westfjord26 ändrade det. Då stod det! DET VAR ETT JÄVLA TJATANDE vi fattar!!! Det var det första svaret jag fick på detta forum. Det skrivet av någon som har över 5800 inlägg! Sedan ändrade han inlägget till det du svarat på. Hade Westfjord svarat med en positiv attityd på mina inlägg. Så är jag övertygad om att flera hade tyckt detta var intressant. För min egen del så kan jag hantera personer med den här sortens attityd. Det bekommer mig inte ett skit och jag lägger ingen energi på personer som Westfjord. Men många gör tyvärr det och lägger ner! Jag kommer fortsätta skriva om mitt projekt och jag är övertygad om att det finns många som vill följa det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jsbtango 23 Postad 8 Mars , 2013 mycket bra, fortsätt skriva om bestyckning i förgasare, fabrikat på vevstakar mm. Ligan... dom med flera tusen inläggen, har säkerligen ingen aning om vad du pratar om , men det är synerligen sällsynt att någon skriver något så detaljerat som du gör så fortsätt med så många inlägg till detta forum så att domTusen (Ligan) Inläggen inser att dom är inte ensamna om kunskap Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 8 Mars , 2013 Vill läsa mer, tycker ockelbo är bland de snyggaste båtar som tillverkats, har en dc21a själv,den är i gott skick. Min kompis byggde dessa båtar mellan 1981-1990, kul du renoverar en c20 de har nästan glömts bort och varit i skuggan av 21 an länge men det är en härlig modell.Berätta gärna om omlackeringen och resultatet, funderar på ommålning av däcket det börjar bli matt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Weber Postad 9 Mars , 2013 För dem som vill följa detta projekt så är ni hjärtligt välkomna att titta in på www.ockelboc20.n.nu Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Weber Postad 9 Mars , 2013 Trippla 45or med 40 i halsring. 4,5 eller 5,0 i spridare. F9 emulsionsrör, 60 F8 i lågfart 40 till 45 i acc, 0 i bottenplugg, 170 i huvudmunstycke och 160 i luftmunstycke. Huvud, luft och lågfart får kanske bytas vid testkörning. Men med denna bestyckning så kommer det fungera mycket bra från start. http://www.ockelboc20.n.nu/ På min hemsida så kommer jag lägga ut exakt vad som gjorts med både båt och motor. Där kommer det att finnas full info med bilder och vilka personer och företag som som gjort vad. Det kommer även bli ett reportage i tidningen Klassiska Båtar vad det lider. Ockelbo C20 är en fantastisk båt! Den är lagom och har en underbar attityd. Liksom många andra båtar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jsbtango 23 Postad 9 Mars , 2013 Kommer ni att köra med torra avgaser ,i så fall, kommer dubbel mantladerör med två lager bandage räcka till att hålla ner tempem, har ni räknat på det eller är det en teori. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Weber Postad 10 Mars , 2013 Då vi bygger så utgår vi från redan beprövade kunskaper. Det bästa är ju att köra dubbelmantlat med vattenkylning. Men dom extraktor som man byggt till racingbilar. Där har du enkla rör som man lindar med avgasbandage. Men det blir ju väldigt sprött efter ett tag och måste bytas ut. Men dubbla lager bandage isolerar kanon. Jag ska även titta lite på det företaget i USA som bygger avgasdelar till båtar. http://www.stainlessheaders.com/marine_headers Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 10 Mars , 2013 Jag läser liksom Westis gärna projekttrådar och det är lättare att följa dom om dom inte blir för splittrade, det var nog så han menade, vi ser alltid fram mot nya inlägg från dig. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jsbtango 23 Postad 10 Mars , 2013 Om det funkar med dubbla bandage , så himmla smidigt ,själv så byggda jag vatten mantlade extraktor grenrör till min förra båt, och dom fungerade jätte bra . ( Körde motorn i brombänk) ska försöka få in en bild. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Weber Postad 10 Mars , 2013 Vi kommer också att köra denna motor i bromsbänk. Bygger jag vattenmantlat så får det bli så inte avgas störs av vatten. Då får det bli dubbelmantlat så avgas kan jobba fritt. Men nu så kommer jag att bygga ett Extraktor och köra med två lager bandage och se hur det funkar. Med tanke på den övriga kylningen så torde det gå bra. Räcker inte det så gör jag ett till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Weber Postad 18 Mars , 2013 Nu börjar sidan bli riktigt matnyttig Här kan ni kika in för en hel del info angående motor och båt. www.ockelboc20.n.nu Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser