Berra2 0 Postad 5 Mars , 2013 I min ambition att ha så få genomföringar som möjligt har tankarna nu kommit till sjövattenintaget till vattenkranarna och toaletten. Idag försörjer två separata genomföringar kranarna och toaletten. Kan jag koppla ihop dem och på så sätt ta bort genomföringen för sjövatten till toaletten? Finns det några risker? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 5 Mars , 2013 Kan inte se nån säkerhetsrisk! Risken är dock stor att det blir några hål att ta upp ui skott som är i vägen. Det är en bra tanke att plasta igen ett hål i botten. Det är nog en genväg för varvet med hålet. Sånt som kallas rationell tillverkning är inte alltid nåt båtägaren tänker på som tråden också visar. Du kör den omvända vägen. Lovvärt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 5 Mars , 2013 Håller med Forgus ovan, lovvärt initiativ att minska antalet korrosionsbenägna genomföringar! Men när det gäller att krympa ner antalet skrovintag så blir kanske två stycken absoluta minimum? [Vete katten, har nånstans sett ett tips att låta motorn suga kylvatten - ifrån två parallellkopplade intag - på var sida skrovet? Motorns obrutna kylflöde givetvis klart viktigare än dass&tvättställs. (Tanken är nog att manetstim bestående av sugklockor likt bildens - högst oturligt - på nåt sätt mer sannolikt kan sugas fast över en ena kölsidans intag i deras strömriktning, nåt ditåt??)] Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 5 Mars , 2013 Jag har i alla mina båtar kopplat ihop handfatsavloppet och vattenintaget till toaletten, det fungerar utmärkt. EDIT: Inför vintern stänger man intaget, häller glykol i handfatet och pumpar toaletten. Motorns vattenintag brukar delas med en spolpump, det fungerar också men jag vill inte ha någon lång slang från intag till toalett. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Berra2 0 Postad 5 Mars , 2013 Bra att iden verkar på rätt spår. Några förtydliganden: 1. det behövs inga nya hål i något skott eftersom slangen till handfatet vid toan redan går den vägen. 2. Mindre än två intag strävar jag inte emot. Motorn får ha sitt i fred. Det tror jag är säkrast. Finns det risk att det vid stopp i toan kommer brunt vatten in i handfatsröret? Och hur stor är den risken? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 5 Mars , 2013 Jag ser några möjliga problem. Det är väl inte uteslutet att vatten från toaletten råkar hamna i handfatet??? Om man har en svanhals för att bryta häverteffekten till toaletten kommer man att suga in luft den vägen när man tar vatten i handfatet. En lösning är att ha en backventil på slangen till toaletten, då kan man ha svanhalsen och man slipper få vatten från toaletten i handfatet. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 6 Mars , 2013 Om vi pratar om att koppla ihop handfatets avlopp med vattenintaget för spolning i toaletten så är det helt riskfritt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser