Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
sunerotting

Är detta en möligg plan eller?

Rekommendera Poster

Jag fick detta mail från en kompis som vill ha hjälp at ta ner en motorseglare från Luleå.

Är det en rimlig plan eller blir det billigare och säkrare med lastbil?

 

Hej Kent,

Jag är hemma sjuk som fan, och har långtråkigt... Tänkte du bara kunde hjälpa mig och titta på planeringen, är den orimlig eller kan den fungera?



Luleå - Mariefred



Dag 1, transport till Luleå, titta på båten. Gör upp affären, bunkra

Segla ut i kustbandet. Ca 30 distans (52 km) till Vargön utanför Piteå.

Avfärd från Luleå senast 18:00.



Dag 2,

Vargön - Holmsund / Umeå hamn / Obbola Ca 110 distans (200km).

Möjlighet till mat och bränsle. Vid 7kn dagsetapp om 15timmar.



Dag 3,

Holmsund /Umeå / Obbola - Hornlandet (Hudiksvall) ca. 150 distans - 21 timmars segling vid 7kn. Möjlighet till bränsle och mat.



Dag 4,

Hornlandet (Hudiksvall) - Gräsö (utanför Öregrund/Östhammar) ca 85 distans. 12 timmar vid 7 kn.



Dag 5,

Gräsö - Lidingö ca 85 distans 12 timmar vid 7 kn.



Dag 6,

Lidingö - Mariefred ca 40 distans. Ca 6 timmar vid 7kn plus 2 timmar genom Stockholm?



Frågan är om det går att segla in 40 distans utspritt på de övriga dagarna?



Är det orimligt med 85 distans per dygn? Grymmaste dagen tar vi 150, och det beror ju givetvis på hur man har det med vindarna, men är 150 distans ogörligt under ett dygn?



Sebbe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vare sig man åker båt bil eller tåg blir det långt med etapper dag ut och dag in på över åtta timmar. Stanna ngn dag och njut. lägg in tid för att bli inblåsta och drabbas av stiltje.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja.

Stanna och njut.???

Frugan blir nog sinnig om jag på någon av mina få semesterveckor slösar bort dem på att ta det lugnt.

Hon(& jag) vill nog hellre denna sommar fara  runt i Stochholms skärgård.

Anser att min polare hittat en bra båt-men för långt bort..

Problemet med de båtar han hittar är att de antingen finns i Tysklan, Västkusten eller som i detta fallet i Norrland?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser ju inte ut som någon semestersegling direkt och 150 M blir 21,5 h...

Det är klart det går, om vädret tillåter.

Ta några dagar extra så att det blir lite semester...

...eller så att ni kan ligga kvar i hamn om vädret blir allt för dåligt.

Om ni inte kan vara lediga mer än en vecka så tror jag det är bättre att planera för några flera riktigt långa sträckor och någa riktigt lugna dagar än att köra/segla relativt mycket varje dag.

Och - som tidigare nämnts - tänk på att några dagar kan blåsa bort. Ha en plan för vad ni gör då.

- Lämna båten och åka hem?

- Ringa jobbet och säga att man inte kommer?

- Ha en extra besättning som kan rycka in?

Ni måste ha planerat deta så att ni inte tvingar er ut i för dåligt väder bara för att ni tycker att ni måste få hem båten.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är svårt att ge ett meningsfullt svar utan att veta;

1. Vad det är för båt

2. När på året seglingen ska ske

3. Hur många det är i besättningen

Med en båt på 30-40 fot brukar jag räkna med 110-150 nm per dygn. Med två pers i besättningen kan man hålla på så många dygn det tar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

På 90-talet åkte jag sträckan Mariefred - Söderhamn några gånger i en 22-fots snipa som marschade ca 6,5 knop. Det tog ca 2,5 dagar med 2 övernattningar om man hade tur med vädret. I mitt fall så innebar tur med vädret att det inte blåste för mycket när man skulle gå över Gävlebukten som kan vara besvärlig om det blåser från ost till nordost. Med en nyköpt båt som man inte lärt känna skulle jag se till att ha de marginaler som Mackay pratar om med tanke på att en del av sträckorna kommer att vara långa etapper på öppet vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på Er!

 

Jag får väl börja med att presentera mig som ny på forumet - och även den ''idiot'' som försöker lura med Kent till Luleå.

 

Anledningen till Luleå, eller som Kent (trådskaparen) tidigare nämnt Tyskland och västkusten, är grund av valet av båt.

''Krav/önskelistan'' för båten är att den dels skall rymma 5 personer ( gärna med alterruff), gärna finnas ordentligt kök, bra sittmöjligheter, vettig badbrygga då vi har småbarn. Det skall vara en motorseglare, den ska ha toa, värmare, och enligt mitt tycke även en inre och en yttre styrplats. Detta begränsar urvalet avsevärt.

De båtar som varit aktuella är bland andra varit en Finnsailer 36, en Johnson 30, och den båten som eventuellt kan vara aktuell är en Nordskär 1000.

 

Nu är varken affären klar, eller båten inspekterad. Däremot så är ju en viktig detalj hur den skall tas hem. Därav frågeställningen.

 

Tanken som ni samtliga framför om att resan är tuff att göra är helt riktig. Tanken från min sida är inte att nödvändigtvis göra den så tuff. Däremot så är det bra med en grov planering.

 

Rent krasst ser jag nog att vi skulle lämna Stockholm en fredag eftermiddag, vara i Luleå på lördagsmorgonen och därefter sticka. Då har vi teoretiskt 8-9 dagar på oss. Däremot så vill varken jag eller Kent nog spendera mer tid än nödvändigt på vattnet för att transportera hem båten - då det är det enda syftet med resan.

 

Båten i fråga är som sagt en Nordskär 1000, en stålbåt som enligt vad jag hört ska vara en hyfsad seglare, eller rent av riktigt bra med tanke på att det är en motorseglare.

 

Om jag köper båten så vore det aktuellt att ta hem den under april/maj.

 

Så vad tror ni, är en Nordskär 1000 en vettig båt och är den grova planeringen fullständigt ohållbar eller skulle det kunna fungera?

Självklart tar vi även någon dags marginal:-)

 

Sebbe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite båtdata Nordskär 1000 som jag hittade på nätet.

Motorseglare i stål   löa 10,6   lvl 9,1   br 3,0   depl 5500 kg    motor 36 hk (när den var ny i början av 80-talet)    maxfart 7,5 knop   marschfart 6,5  

Storsegel 25 kvadratmeter   genua 30 kvadratmeter

Det ska nog vara öppna vindar och ganska bra vindstyrka för att komma upp i marschfart under segel. Om det är motvind så är nog marshfarten knappast 6,5 knop med 5500 kg båt och 36 trötta hk.

Din tidsplan verkar då väldigt optimistisk. En etapp planerades till 110 distansminuter, det klarar du nog inte ens på 24 timmar om du inte har en hård med-/halv-vind eller helt bleke (du kan ju ha tur med vädret...). Du bör nog räkna med kortare etapper och att din transportsegling tar några dygns längre tid.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, är det transportsegling så är det. Så här skulle jag köra: Ett dygn i hamn, göra i ordning, testa, stuva, bunkra etc. Sen skulle jag köra kontinuerligt, dygnet runt. 6 tim vakter på dagen och 4 på natten. Man kommer in i en rytm och sen flyter det bara på. Sannolikheten att vädret skulle stoppa er är nog inte så stor. In och ut ur hamnar tar tid, risken är alltid att man inte kommer iväg på morgnarna som tänkt, i synnerhet om vädret är lite tråkigt. Vi körde några gånger Vänern - Danmark non stop med Göta Älv och allt på två man. Våra kamrater kom några dagar senare, då hade vi legat stilla, vilat och ätit upp oss. Kamraterna var trötta och uttråkade, deras tidsplanering sprack gång på gång, de kom in för sent till hamnarna och kom inte upp på morgonen för att de var för trötta osv. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte en båt i Kågen - norr om Skellefteå hösten 2003. Bor i Kungshmn på västkusten, men hade haft båt på en marin i Stockholm under några år. Den båten hade jag  sålt på sensommaren 2003.

Jag tänkte helt annorlunda.

Köper man så långt bort så skall man utnytja den möjligheten att se de farvattnen lite ordentligare. 

Första frågan jag ställde mig var; hur långt seglar man på en vecka om man inte skall jäkta och vill se nåt 

Jag kom fram till 100 distansminuter i veckan. Mätte upp en rutt Kåge -Haparanda -Stockholm. Det blev 800 distansminuter. Det visade sig att seglatsen  enligt GPS;en blev 1004 distansminuter. Gick till min chef och talade om för honom att jag skulle ha 5 veckor tjänstledigt och 10 veckor sammanhängande ledigt kommande sommar. wink

Åkte upp till Kåge med bil och och släpkärra med all utrustning och mycket välförsedd med verktyg i mitten av maj. Jobbade med båten i 14 dar och fick den sjösatt och klar för segling. Fick hjälp att kapa den fasta delen av båtkärran i två bitar och lasta dem på båtkärran. Körde hem de 117 milen.

Sen jobbade jag några dar till det var dags att ta bilen till Stockholm och Haparandaexpressen till Kåge http://www.tapanis.se/xpresssto.html

Seglade 3 veckor till Haparanda med frun, som tog Haparandaexpressen tillbaka till Stockholm. Hon hade inte ett sånt jobb och sån pondus att hon kunde göra som jag. wink

Sen seglade jag hem båten till Stockholm på 5 veckor. Lite jäktigt. Kunde nog dragit ut på färden ytterligare 5 veckor. Fick gå många fina ställen värlshus förbi. Är nästa  säker på att jag inte har nån möjlighet att segla i dessa farvattnen mer.

http://thallatha.blogspot.se/2009/12/storfidra-santa-maria-2003-08_23.html

http://thallatha.blogspot.se/2009/12/kage-haparanda-2004_23.html

http://thallatha.blogspot.se/2009/12/haparanda-stockholm-2004_5761.html

 

Att en motorseglare skulle gå att segla i 7 knop i snitt är inte realistiskt. Om man tänker i de banorna - har man överhuvud taget nån erfarenhet av segling då!?

Jag har haft båtar mella 16 och 32 fot. Har som snabbast seglat 9 knop. I farter upp mot det i stort sett med samtliga. I vissa av båtarna  under nån magisk minut. Med de större under ett antal distansminuter. Slör i kraftig vind och medsjö och medström. Kan ni hålla en seglad medelfart på 4 knop så är det inte dåligt. Dvs det återstår att gå för full maskin hela sträckan.

Då har vi det där problemet med diesel. Under min norrlänska seglats kunde jag tanka diesel vi kaj 2 gånger. Luleå och Öregrund. Det fanns ett antal tappar med sedelautomater - ingen fungerade när jag försökte. I Örnskölldsvik var de som hade hand om dieselförsäljingen i småbåtshamnen på semesterresa i Skottland och skulle komma hem tre veckor senare.smiley

I startet på resan lyckades jag med hjälp få igång sedelautomaten på båtklubben i Kåge, så jag hade full tank när jag startade. De tre första veckorna gick vi i stort sett för maskin hela tiden. Minimalt med vind. Jag bar diesel i de två 5-litersdunkarna jag hade från tappar som låg nån kilometer från hamnen. Ville alltid ha full tank. 

I norra hamnen på Härnösand kunde jag fått deisel vid kaj, men då hade jag full tank. Däremot var det ett av de få ställen jag kunde byta kylklampar - hade ingen kyl.

Sträckan är med all sannolikhet 800 distansminuter. Då räknar jag med att ni får gå via Södertäljen för att en bro vid hammarbyslussen är stängd hela sommaren pga ombyggnad.

Nu är ju jag som jag är - men hade jag haft en båt i Luleå och aldrig ha varit där förr, så skulle jag tagit ett par tre veckor och seglat i dessa underbara farvatten längst upp i norr. Sen tuffat sakta söderut. 

Alternativ att man är flera man - åtminstone tre, gärna fyra och sen kör dygnet runt.

Har man brått så är kanske lastbil ett bättre alternativ. Det där med hur det buka gå på premierturen är ju klassiskt. indecision

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sebbe, tycker ovanstående inlägg säger vad jag tänkt säga ungefär.

 

Har du verkligen ont om tid så tycker jag du tar klivet till Öregrund i ett steg, går på restaurang och tar sovmorgon för att fortsätta i Väddö Kanal...

 

Min erfarenhet säger att det är betydligt enklare att vara tre personer ombord om ni ska köra dygnet runt, man blir mindre trött.

 

Ett tips, ta en rejäl tur, tillsammans med förra ägaren när du övertagit båten. Erfarenhetsöverföring!

 

Eller han kanske kan följa med några timmar när ni avseglar och bli hämtad söderöver?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en 53-fots segelbåt men trots att den utan problem, i bra vind gör 8-9 knop räknar vi aldrig med mer än 6 knop vid rutt planering. Det är så mycket som kan hända med vinden och vågorna som man inte förutsett.

 

Om nu denna resa är enbart en transport, ta med 3-4 kompisar, och segla non-stop. Det går fortare än att stanna varje natt.

 

Vi var 5 personer när vi non-stopp seglade, fel motorerade, hem båten från La Rochelle, Frankrike. Det tog ganska exakt 7 dygn och resan var på ca 1500 distans. Vi hade 4-timmars pass men bytte partner efter 2 timmar. Funkade kanon. Vi hade räknat med att kunna segla, men pga bleke hela vägen blev det motorgång. Vi seglade totalt 11 timmar!

 

När vi seglar dygnet runt, vind minst 10 m/s gör vi ca 180-200 distans på 24 timmar. Din båt är betydligt mindre så jag skulle väl tro att du gör max 150 distans på 24 timmar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Två personer räcker mer än väl på en transportsegling, på många färjor kör man 6 om 6 och jobbar så i en vecka. Fler personer kräver mer utrymme, mera mat, vatten osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja om man är van vid att segla natt och van vid båten då funkar det alldeles utmärkt med 2 personer.

Det är vad vi är numera. Även om vi inte transportseglar, så har vi hittills gjort ett antal 3 dygns seglingar på 2 man. Men som sagt vi är numera vana vid både båt och nattseglingar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att transportera hem en båt på land är att inte använda världens resurssnålaste transport och det sätt människor och djur förflyttat sig redan innan Adam & Eva var födda.

 

Dessvärre finns inte alltid tiden i de flesta människors liv men jag rekommenderar på det varmaste att flytta andra onödiga sysslor åt sidan, ganska långt.

 

Det är nämligen så fiffigt att hemsegling av båt både är poäng för miljön, plånboken och sinnet. Hemsegling är för ägaren en upplevelse som finns med hela livet och små tankeloopar poppar upp både nu och då små hågkomster om det ena och andra. Alltså är det att motarbeta både människan i sig och naturen att lasta ett sjögående fartyg på ett lastbilsflak. Med försiktig deplacementfart slår man lastbilen i energieffektivitet om det inte gäller motorbåtar som är byggda att hasa sig fram uppepå.

 

Dygnetruntsegling efter kust är dock lättare sagt än gjort. När klockan har passerat 24 glimmar stadens ljus väldigt frestande. Ett sätt att lura sig och besättningen är att lägga sig på så stort avstånd från kusten att det tar så många timmar att nå land att man inser det omöjliga och står på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag får tacka LadyAnnila för väldigt trevligt inlägg. Till skillnad från många som säkert är duktiga i sak, men inte fullt lika slipade i att uttrycka det.

Planeringen är ju som sagt väldigt grov, och min tanke med planeringen var mer att få en uppfattning om hur långt som är rimligt att transportera sig. Oavsett om vi kör dygnet runt eller om det är övernattningar. Jag tror att om det skulle vara aktuellt med denna båten så tas den hem med nonstop segling (alt för motor).

 

När det gäller transporten hem föredrar jag att gå sjövägen, främst för att faktiskt få bekanta sig lite med båten (därmed ha ett försprång) innan familjen ska med ut.

 

Är det orimligt att få hem båten på 7 dagar med dygnet runt segling?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är klart det går att få hem båten på sju dygn med dygnetrunt segling (eller med motor). Snittfarten för att gå de cirka 520 M på den tiden blir 3,1 knop.

Det är som någon skrev, man kommer in i en lunk med vakt, mat, sova, vakt, mat, sova, vakt, mat, sova...

Med lämplig planering kan ni få en trevlig tid ombord där ni kan ta vissa pass tillsammans.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej.

Men för att klara det behövs nog att man står på dygnet runt.

Sen behövs.

Bra väder.(ej storm/styvkuling)

Att båten inte strular.(motor/roder osv)

En glad besättning.(börjar ni bli griniga och trötta är det dömt att misslyckas)

 

 

Är det denna båt?

http://www.blocket.se/lulea/Motorseglare_med_dubbelkommando_44763233.htm?ca=11&w=3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta ger många funderingar och tankar...

Ja det är den båten som ev är aktuell. Vad tror du om den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker den ser trevlig ut.

Att sitta inne är ett stort plus när man ska transportsegla en bit.

Båten ser väldigt väl underhållen ut.

Det som saknas spontant för att göra en enkel hemresa är vad jag kan se autopilot.

Köp båten och ut och segla MED ER.wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seglade i motsatt riktining från Karlskrona till Luleå.... Står lite om det i denna tråd.......

Länk: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=318124

Det tog oss 13 dar med en lite snabbare båt SRS tal ca 1,26. som gör upp emot 10 knop

Seglade på 2 man och hade tur med vinden som var mestadels västlig. En dag med styv kuling låg vi i hamn och pysslade med båten. Genomgående startatde vi tidigt varje dag och åt dubbel middag i hamn på kvällen och matsäck under segling på dagen. Sista biten upp efter norrlandskusten tog vi 2 nattseglingar, Kan rekomenderas på försommaren då det är ljust och väldigt vackert på natten

post-10019272-1394237419,7831_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Om, när ni segar från Luleå, åk till Stenskär (N 65° 8.008', E 21° 43.381') istället för Vargön, om ni inte har bekanta i Perstålsviken på Vargön.

http://www.bottenviken.se/pitea/oar/stenskar/index.html

Om ni vill gå lite längre,finns Piteå-Rönnskär, (N 65° 2.200', E 21° 33.376')

http://www.bottenviken.se/skelleftea/oar/pitea-ronnskar/index.html

 

//Peter

Ps. Sjöräddningssällskapet finns från Piteå inorr och söderut, om något skulle hända.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej ! Ska bara upplysa om att isen ligger ofta kvar i början av maj..De flesta sjösätter sina båtar i månadsskiftet maj-juni här i luleå..själv seglade jag med två kompisar hem en båt ifrån öregrund-luleå på 64 tim... mvh peter

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi körde iofs med motorbåt, Sthlm - Örnsköldsvik - Sthlm. För två år sedan, det var en fantastiskt kul resa, mycket att se osv. Men. Norr om Öregrund finns det inte speciellt mycket skärgård, lite skärgård mellan Norrsundet och Huddik, sedan är det i princip öppet hav och det kan bli lynnigt med hög sjö. Vi körde i riktigt dåligt väder för att hinna hem endå tog det tid. 

Räkna med att ni  kan få ligga i hamn pga dålig sjö några dygn. Finns bra prognosverktyg på nätet för våghöjden - som var det mest intressanta för oss iaf.

Vi körde mellan 50 och 80 distans per dag beroende på sjö. Båten marschar 28 knop i bra sjö. Endå var det jäkligt långa dagar. Vissa dagar kunde vi bara hålla 3-5 knop vissa sträckor pga att vädret blev sämre och sämre. Finns det inte någon hamn att gömma sig i är det bara att fortsätta trots dåligt väder. 

Planera för att det kommer att ta tid, för det kommer det troligtviss att göra. 

Hur som så tycker jag att det är ett mycket kul projekt - berätta gärna efteråt! :) 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur som så tycker jag att det är ett mycket kul projekt - berätta gärna efteråt! :) 

 

Absolut. Men jag hoppas fortfarande att Sebbe hittar en båt i närheten av Stockholm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad hände?

 

Har genomfört några transportseglingar. Jag skulle inte utsätta mig för den rutten med de målen utan att vara 4 personer. Stor dieseltank är förmodligen ett krav för att klara planen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Nej båten är inte hämtad ännu. Blir det av så kommer det i så fall vara aktuellt under sensommaren/hösten. Målen var inte skrivna i sten, och har omprövats, så det blir lite mindre anstängande. Tyvärr är inte dieseltanken så speciellt stor, ca 150 liter. Detta gör att vi ändå måste hålla oss i närheten av kusten hela vägen för att kunna tanka igen. 

Tanken är i huvudsak att vara 2-3 personer, och i möjligaste mån försöka segla dygnet runt, men utan större tidspress.

Sebbe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Sebastian

tack för sitt mail

Svara här i stället för att försöka skick meddelande.

Fast skall du inte segla förrän till hösten - ta semester och segla i de norra farvattnen. Grodhavet kan inte på långa vägar jämföras med längst upp i Bottenviken - och du kommer nog inte dit mer.

Kluntarna, Happaranda sandskär, Malören, Brämön - det finns hur mycket som helst längst upp i norr. Höga kusten och speciellt Mjältön. Nu är ju inte LjusneHåkan så aktiv här. Hade så varit hade jag varit tvungen att lägga till Storjungfrun. 

http://thallatha.blogspot.se/2009/12/kage-haparanda-2004_23.html

http://thallatha.blogspot.se/2009/12/haparanda-stockholm-2004_5761.html

 

Sträckan;

Jag la upp en ny rutt på sträckan Luleå Mariefred utomskärs. La den väldigt rakt med få punkter, men ändå så att den följde den svenska kusten på ett inte allt för stort avstånd. Den enda delen jag la innomskärs var Öregrundsgrepen och genom Väddö kanal. Dessutom räknade jag med att du måste gå ner till Öja/Landsort och upp Södertälje kanal pga ombyggnad av en bro. Den exakta siffran jag fick var 520 distansminuter. 

Erfarenhetsmässigt vet jag att det i verkligheten blir betydligt längre seglad sträcka. Jag la till en del sist och skrev 800 distansminuter, vilket inte alls är orimligt. I värsta fall kanske tom lite i underkant.

Om du skall segla och kan hålla en snittfart på 4 knop så är det bra. Måste du kryssa blir ju vägen dessutom 50% längre. 

Idealet var väl en nordvästlig kuling, men det är väl för mycket att hoppas på. Då hade det gått som tåget. 

Under 14 dagar /inklusive resdagar och liggdagar)före midsommar 2004 seglade vi från Kåge till Töre (via Luleå). Under de 5 verkliga seglingsdagarna fanns det inte en vindkåre nån av dagarna. För att komma frammåt var vi tvugna att gå för motor. Det var först på midsommardagen som vi kunde segla för första gången - och det gick inte fort.

Är du fortfarande inne på att göra resan på sju dar?

I så fall skulle jag föredra 4 man. Visst går det att köra 6-timmars pass. Det har hänt att jag själv segla 35 timmar i sträck. Sen har jag varit utslagen i minst ett dygn efteråt.

Jag skulle nog föredragit kortare pass.

Har du förresten autopilot?  Den är ovärdelig. Har haft autopilot sen början av 1990-talet och skulle knappast kunna tänka mig att segla utan.

Sen finns ju alltid den möjligheten att dela upp sträckan i etapper. Till Öregrund/ Grislehanmn är det så där 4-500 distansminuter från Luleå. (mitt sätt att räkna wink)

Det är ju alltid viktigt att ha en realistisk planering. Det finns ju människor som är övermänniskor. Orkar hur mycket som helst och aldrig stöter på några problem.

Tyvärr hör jag inte till den kattegorin. Saker krånglar, saker går sönder. Det är i regel kryss eller ingen vind alls. Det regnar och blåser småspik.

Sen det här med diesel. När jag seglade sträckan 2004 kunde jag få diesel vid kaj i Luleå, Härnösamd (fast när jag kom dit hade jag full tank) och Öregrund. På alla andra ställen krånglade de sedelautomater som fanns och jag bar för säkerhets skull diesel i två femliters reservdunkar ett par km vid ett flertal tillfällen.

Full tank i Luleå och flera dunkar i reserv.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter som en vettig plan. Alternativet är ju semstersegling, segla några timmar om dagen, ligga i hamn på nätterna, gå på restaurang osv. Jättetrevligt men då tar det några veckor. Är det transportsegling så gäller det bara att driva båten max hela tiden. Kör helst i ett svep, man kommer in i en bekväm rutin. Oftast verkar det gå åt ett halvt dygn om man måste gå i hamn för att handla. Ju fler personer, desto fler problem, inte minst med maten. De flesta människor klarar sig på 8 tim sömn, alltså 16 tim vaken tid per dygn. På 2 man blir det 32 tim dvs 4 tim gemensam tid. Förutsättningen är att båten klarar sig själv en stund eller att man har autopilot. Första dygnet med sjövakt är alltid jobbigt, sen går det av bara farten. Kör man på så finns det också reservtid om det skulle behövas. Jag har transportseglat ett par veckor i sträck med en nästan dubbelt så stora båtar utan autopilot eller tekniska hjälpmedel. 2 man gick vakt, övriga skötte navigering, matlagning mm samt ryckte in vid behov. Inga problem, det hade fungerat på 3 också. Att vi var fyra berodde på att det skulle finnas 2 med navigeringskompetens.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Roligt inlägg:); tror man ska vara lite Gunde för att orka den typen av segling (om man inte är flera). De som har hjälpt mig vid transportseglingar har inte varit så intresserade av att pressa sig själv. Däremot brukar kompisar i klubben hjälpas åt med transportseglingar från andra länder där de kör nonstop. Men då är de oftast 4-6 personer.

 

Det kanske inte blir som ni tror men om ni beslutar er för att ta hem båten så kommer ni förmodligen få fina minnen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...