Gå till innehåll
onsdag 20 november 2024
Shas

Fastsättning av bogpropeller

Rekommendera Poster

Hej på Er !

Blev lite konfunderad, har nu gjort hål i min båt röret är kapat och ditsatt med ett första lager glasfiberplast runt röret innefrån och utifrån i framkant mot spolern. Tanken var väl att jag skulle fortsätta så här till man bygg upp ett plastlager på en 7-8mm. Det var de rekommendationerna jag fick och plasta har jag gjort förr....

Efter helgens arbete kollar man ju givetvis på denna sida och då fick jag träff på följande sida

http://www.yachtcare.se/batserviceprojekt.htm  Han sätter fast röret med ett spackel gjort på flock, mickroballonger och talk. Försökte hitta vad detta är för något men icke....

På Sleipners hemsida används ett liknande epoxibaserat klet

Det ser ju väldigt smidigt ut men är det verkligen tillförlitligt, jag menar med en glasfibermatta blir det ju rejält armerat.

Vad rekommenderar Ni som gjort detta ?

Mvh // Shas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag har fått lära mig är att man först spacklar fast röret. Sedan tre lager på utsidan och minst sex lager på insidan. Antar att du vet att det inte räcker att bara lägga flera lager utan varje lager måste gå utanför det tidigare lagret

Därefter är det en fördel att gjuta in röret för att slippa få resonans. Hr funderat över hur mycket man får ner resonansljudet med fogskum

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det jag har fått lära mig är att man först spacklar fast röret. Sedan tre lager på utsidan och minst sex lager på insidan. Antar att du vet att det inte räcker att bara lägga flera lager utan varje lager måste gå utanför det tidigare lagret

Därefter är det en fördel att gjuta in röret för att slippa få resonans. Hr funderat över hur mycket man får ner resonansljudet med fogskum

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok ! plastningen har jag koll på, har i nuläget bara fixerat röret med en tunn matta så det är väl inget som hindrar att man spacklar fast detta ordentligt.

Du vet händelsevis inte vad vad flock är för något opch i så fall blandningsförhållandena på detta..

Annars får man väl gå på epoxikletet vad man nu kan få tag i detta...

Ljudproblemet har jag löst med hel och halvfart, tror jag åtminstånde grejorna är ju som sagt inte på plats än...

Shas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Spackel skall läggas innan plastning i hålrummet som blir mellan rör och skrov

Ljudet uppstår av resonans så det löser man inte med halv/helfart

Han jag känner som jobbar med detta vill inte avslöja vad det är för material han gjuter med. Normalt så gjuts nästan hela röret in efter plastning. Gör väldigt gott för ljudnivån

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har du ju satt fast röret. Är det polyseter du använt?

Då kör du vidare med det.

Flock betyder för mig rivna bitar av glasfiber - med jag har haft fel förr. 

Behöver du ett spackel för att fylla ut eller eller göra hålkärl, brukr jag göra det av polyester och talk  mickrobalonger går säkert också bra.

Spakel i samband med epoxy gör jag av epoxy och mickroblonger. 

Skulle fylla i lite ojämheter på min bohusjulle som jag skall göra ett mindre plastjobb på. Hittade inte min burk med microbalonger, men väl ett pulver som är avsett att blanda i epoxyn när man skall göra lim, så jag tog det. 

Det härdade resultatet blev nästan omöjligt att slipa - så fruktansvärt hårt. Hade jag lagt ner några minuter på att leta fram microbalongerna hade jag sparat mycket sliptid och slipresultatet hade blivit mycket bättre. indecision

Utan att ha monterat nån bogpropeller så tror jag dom spacklar för att det går lite snabbare och enklare att fästa trumman. Sitter din fast i det läge du önskar såär det bara att laminera fast den, men växla inte mellan epoxy oxh polyester.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sökte jag på glasfiberflock fick jag träff och då hittade jag även talk. Ska ta ett snack med personalen i butiken i morgon. Det ligger något i vad Capitan säger,  Det finns risk för resonans och mot det är receptet massa Alltså mycket klet.

Nu tror jag inte detta är ett större bekymmer, V8:ans muller kommer nog överrösta resonansljudet och det är inte så ofta bogproppellern är under vattnet ;- ) Men ska man göra något ska man sträva efter att det blir rätt fel blir det ändå....

Ha det // Shas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen !

Då sitter röret fast,  valet blev en kombination av egentillverkat glasfiberarmerat spackel.och traditionell fastsättning med matta och polyester. Andelning är att det var  trångt och svårt att få till matta och polyester på traditionellt sätt. så endast två traditionella lager varvat med två lager glasfiberspackel.

Nu en fråga vissa plastar röret utifrån dvs mot skrovet vissa gör det inte, På Sleipner instruktionsfilm gör man det inte.... Jag personligen tycker att det inte vore fel... Givetvis måste ju propellen få plats... Såg att du Captain rekommendade detta

Men det kanske inte behövs... Vad säger Ni ? men å andra sidan är det ju väldigt enkelt, bra sittställning utan att behöva ligga huvudstupa ner i en lucka och plasta 

Mvh Stefan  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man viker bara in mattan litegrann så om inte röret är väldigt kort samt dubbla propellrar så borde man klara sig. Ett par tre lager är aldrig fel. Var noga med finspacklingen sen. När du får på färg så syns minsta lilla slarv. Visserligen inget som syns i vattnet men man stör sig på det när båten ligger på land :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. Jag monterade en bogpropeller på min båt förra vintern. Jag blandade microballonger (från Biltema) med klippta glasfiberstrån och polyester, för att få till lite tjockare och mer armerat spackel. Glasfibertrådarna var inte helt lätta att få tag på, men Seasea säljer det. Det är väl det som kallas flock. /Oscar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok plastar ett par lager... men det får vänta tills det blir lite varmare

Men det finns massor att göra ändå....

Tack för hjälpen / Shas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...