Gå till innehåll
fredag 28 februari 2025
Freeonboard

Måste allt bort innan budgetmålning

Rekommendera Poster

Hej jag tänkte ge mig på en ommålning av skrovet som dom gör i Praktiskt Båtägande, nån tipsade här på MG. http://www.praktisktbatagande.se/artiklar/artiklar/20101123/budgetmalning-for-liten-bat/?page=1

Dom verkar bara slipa ner skrovet med en liten handslip och min gamla bottenfärg sitter hårt på sina ställen så jag undrar om man bara kan slipa jämnt istället för att ta bort allting? Eller blir det kaos om jag målar över gammal halvt jämnslipad bottenfärg med epoxi. Tack för tips

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför ska du bort bottenfärgen, sitter den bra så låt den sitta, men måla inte över med epoxi! Bättra lokalt bara med epoxigrund, slipa och lägg på ny bottenfärg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Länken funkar inte för mig, men...

Våtslipa med ganska grogt våtslippapper, det går på ett par timmar. Använd gärna sandpappershhållare och förlängningsskaft.

Spola av.

Låt torka.

Kolla med profs vilken färg du kan måla med ovanpå den gamla bottenfärgen.

Grunda där bottenfärgen släppt in till gelcoaten.

Slipning, maskering och målning bör inte ta mer än en dag sammanlagt, troligen mindre. Torktiden är det som tar längs tid.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Måla inget annat än bottenfärg eller en särskild enkomponentsprimer för botten färg på din gamla bottenfärg. Alternativt, ta bort all bottenfärgen vilket är vägen till ett bra slutresultet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Peter_K, varför tycker du att man ska ta bort all färg? Det brukar inte jag göra varje vår. Behövs det?

Våtslipningen brukar bli perfekt för mig och underlaget blir jämnt och fint. Är det något jag inte förstår eftersom jag inte kan läsa artikeln i PB.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att förtydliga då...

Sitter färgen bra, och det man vill uppnå är en jämn snygg yta med ny bottefärg funkar det jättebra att mattslipa och lägga på ny bottenfärg av rätt typ. Men. Vill man lägga på epoxy måste gamla bottenfärgen bort, att lägga epoxy ovanpå gammal bottenfärg blir inte alls bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ahaaaa - ja, då kommer nästa problem.

2K-lackfärg blåsar sig om du målar den under vattenlinjen.Ja, om du inte har båten på trailer och bara lägger i den när du ska använda båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det var ju inte bra. Hur tänkte dom på PB då? Dom målar ju hela skrovet i artikeln. Biltema verkar ha två sorters färg. Den ena är 2K Polyuretan och den andra 2K Polyuretan lackfärg. Fattar inte skillnaden riktigt. Det står i och för sig att båda är för användning ovan vattenlinjen. Men PB målar ju fortfarande både över och under vattenlinjen tror jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Titta noga på bilderna - man har inte alls målat under vattenlinjen med lackfärg, det är bottenfärg där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja jäklar du har rätt. Så om man nu hade tänkt att snygga till sin missfärgade botten och inte lägga på mer bottenfärg på 15 gamla lager så har man att välja på att slipa ner allt till gelcoat och sen epoxi i massa lager eller att helt enkelt leva med fult skrov?? Jag vet att alla säger att det inte finns några genvägar och så men det känns lite trist att lägga massor av jobb på en båt som mer är i bruksskick

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är så jag förstår saken, ja.

Eller ta bort bottenfärgen så gott det går, lägga på ett-två nya lager med tex Hempels nya hårda giftfria färg, sjösätta och vara glad!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Angående bordläggningen, måste det vara 2-komponent på moderna skrov?

Själv målade jag bordläggningen på min 70-talsbåt med 1-K för 15 år sen med just rulle+penselutstrykning. Blev faktiskt rätt tjusigt* och färgen släpper inte än i denna dag. Lättare att hantera 1-K kan jag tycka, man slipper exempelvis blanda pyttesatser för att fylla i repor. Tror att man av slitageskäl ofta väljer 2-K för däcket, men 1-K för bordläggningen? (Hmm ... 70-tals gelcoat är väl vatten-genomsläpplig ungefär som ett äggskal, senare kom måhända fetare/tätare plastsorter? Fetare innebär nog i.s.f. ökade svårigheter att få färg att fästa? Vad är egentligen skillnaden mellan Gel- och Top-coat, är det bara att den förstnämnda endast härdar i syrefri miljö eller jag missuppfattat?)

[*) Hehe, hon på varvsområdets marinbutik som sålt toplacken råkade gå förbi så jag pekade stolt på slutresultatet. Hon stod fantamej flera minuter och bara beundrade spegelglansen, men tittade  förmodligen mest på den obefintliga nyansskillnaden mot den omålade kajut-sidan. :) Använde visserligen alla trix vid målningen, vattnade exempelvis litet med vattenkanna runt båten för att binda damm. Klibbduk, kvalitetspensel etc. Blev som vanligt inte riktigt som den glättade reklambrochyrens bilder, utan delvis litet apelsinskal av alla färglager påförda under alltför kort tid med hänsyn till tempen, hade nog för bråttom. Men kulören gelcoat-grå stämde alltså exakt, så helhetsintrycket blev mycket bra. (Men ifall jag året efter - när allt torkat/härdat ordentligt - skulle slipat ner helt lätt och lagt på ett sista färglager så skulle nog slutresultatet bli väldigt likt sprutmålningens glans?) Finns en del matnyttiga praktiska trix samlade här, och observera att man inte behöver köpa firmans produkter för att få läsa. ;)]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man ska måla om drevet då?! Det lär väl va lackat med 2-k färg från fabrik!!

Tänkte på blåsorna. Men det kanske är skillnad på stål o plast?!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...