SubLibra 0 Postad 3 Mars , 2013 Hej, Fick stora problem med ryggen i somras i samband med att ankaret skulle dras upp. Skulle behöva få tips på något som skulle kunna underlätta i samband med att ankaret ska upp, vill dock ej installera ett elektriskt ankarspel. Någon som har praktisk erfarenhet av de ankardäverts som finns på marknaden? Har sett att Noa och båtsystem te x har ankardäverts. Tack på för hand. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 3 Mars , 2013 Har själv till och från problem med ryggen. Gjorde en anordning som underlättade mycket. Det som får min rygg att bli dålig är lyftet av ankaret över pushpit. Man ska hålla ut ankaret så det inte skadar skrovet och det innebär en tyngd på raka armar vilket skadar kotorna i ryggen. Jag gjorde en stång på en halv meter med en rulle i änden. Den monterades tillfälligt i pushpit på BB sida och höll ut ankaret ifrån skrovet så det enda som krävdes var att dra i ankartampen. I sluskedet när ankaret kommit upp till rullen följde stången med så den och ankaret var vertikala och ankaret var lätt att lyfta ned i boxen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 4 Mars , 2013 Har haft en NOA-dävert på akterpulpiten. Funkar ganska bra, men... Även om du får det bättre än idag så använder du ändå muskler i rygg O mage hur noga du än är att lyfta med bara benmusklerna. Fick låna en 38-fotare i somras med ankarspel i både för och akter. Jag har aldrig själv haft sådana. LYSANDE !!! Det var bara pekfingret som ansträngde sig! Det var lika stor skillnad som när jag satte på rullfock, man undrar efteråt varför jag inte gjorde det tidigare... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Berra2 0 Postad 4 Mars , 2013 Har en NOA-dävert. Den fungerar mycket bra. Vinkeln för arbetet blir ju mycket gynnsammare för ryggen med hjälp av däverten - man drar istället för lyfter. När ankaret dinglar vid dävertens ände kan man fortsätta dra och då lyfter man på både dävertstång och ankare och plötsligt är det nästan inne i sittbrunnen. Då krävs ett litet lyft men det blir ju nedåt så det frestar inte så mycket på de späda ryggmusklerna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Berra2 0 Postad 4 Mars , 2013 Har en NOA-dävert. Den fungerar mycket bra. Vinkeln för arbetet blir ju mycket gynnsammare för ryggen med hjälp av däverten - man drar istället för lyfter. När ankaret dinglar vid dävertens ände kan man fortsätta dra och då lyfter man på både dävertstång och ankare och plötsligt är det nästan inne i sittbrunnen. Då krävs ett litet lyft men det blir ju nedåt så det frestar inte så mycket på de späda ryggmusklerna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SubLibra 0 Postad 4 Mars , 2013 Tack, för svar. Någon som har erfarenhet av Båtsystems ankardävert? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 4 Mars , 2013 Bit i det sura äpplet, sätt in ett ankarspel. Ryggproblem brukar inte bli mindre med tiden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Geckogocke 0 Postad 14 Juli , 2013 Vilken av båtsystems dävertar har du tänkt dig? Dom har några olika, hur stort ankare har du? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser