Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025
tedde1

Köpt ryds 480, vad är hålet i aktertoften till?

Rekommendera Poster

Hej gott folk.

Jag har införskaffat en Ryds 480 (står inga bokstäver efter) och undrar vad hålet på bilden är till. Trodde först det var självläns men tycker durken kommer för långt ner för att det skulle vara möjligt.

Båten är inte hämtad än så jag kan inte kolla mer än foton.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bilden kommer inte med, någon som har tips på hur man gör?

Hålet ifråga är iallafall i urgröpningen för att ösa båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gör bilden lättare, alltså inte lika många kb. Jag vet inte var gränsen ligger men jag brukar försöka få ned dem till 100 kb.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bilden är med all sannolikhet för stor.

Jag bruka gör mina 800x600 pixlar och då är de runt 100 Kbyets

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipset, blev en minibild tillslut.

post-10018343-1394237416,9425_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det hålet vid den röd pilen.

Det är ett våghål som är till för att vattnet skall rinna till den nedsänkta brunnen där du kan komma åt att ösa. Det finns väl ett likadant hål mitt emot!?

post-945-1394237416,9914_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, så det är vatten inifrån stuvutrymmet som kommer ut där.

Har ej kollat insidan, såg hålet på bilderna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skule tro att det är en sk. dyvika. På andra sidan akterspegeln sitter det en plugg (själva dyvikan) som kan skruvas ur när båten är på land för att kunna tömma ur vatten, t ex när man rengjort och spolat av insidan av båten eller om man förvarar båten utan täckställning.

Mvh

Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har haft en sådan båt en gång. Jag ville inte ha vatten i dubbla botten. Man får ju inte ut allt vatten därifrån och då blir det stående där så länge båten är i sjön . Eftersom jag inte ville ha det så satte jag dit expanderande gummiproppar i hålen och då kommer det inte ut något vatten i dubbelskrovet. Fungerade utmärkt, fanns aldrig något vatten då jag öppnade dyvikan vid upptagningen.

/Moltas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fred

Nu blandar du bort begreppen.

En dyvika är en plugg som man sätter igen hålet där vattnet skall rinna ur båten när den står på land. På mitt hemlands vilda tungomål kallas den nola. På de gamla träbåtarna var det en träplugg, placerad vid pilen på bifogad bild.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Dyvika

Våghål är ett hål i spanten vid kölen som gjordes för att vattnet skulle kuna rinna längs kölen och inte bli ståendes mellan varje spant.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bottenstock

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipset, ska skaffa sådana.

Var finns de att köpa?

Mvh

Tedde

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Benämningen på den som jag skrev var inte riktigt rätt. Kallas för expanderdyvika. Hursom, här finns ex.vis en av tillbehörsfirmorna som säljer dom. Finns några olika storlekar. Då Du skruvar på ringen så expanderar gummit. Såga gärna till en passande marinplyfa e.dy. och lägg över pumpgropen så skyddar du propparna. Det är lätt att man trampar ner i gropen och har man otur så träffar man propparna och då lossnar dom . Ingen katastrof men det underlättar om plyfan finns där...

http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=4620

/Moltas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är det för årsmodell på båten ? Jag har en RYDS 480S av årsmodell 1995 men har inget hål där. Ser också att styrpulpetsfoten ser inte ut som hos mig.

Min egen spekulation OBS, spekulation, är att hålet är till för att man skall kunna stoppa dit en gummislang och pumpa ut vattnet som finns mellan skroven (upp till 30 liter). Dvs i normalfall tror jag att hålet skall vara igenpluggad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är en jättevanligt konstruktion på gamla öppna båtar. Man använde dubbelskrovet för att leda bort vattnet ifrån durken. På vissa modeller finns även inkanaler längre fram utefter sidorna av båten, ofta vid sittbrädorna. Vattnet som blir mellan skroven rinner sedan ut i ösbrunnen så att man kan ta upp det. Allt vatten orkar man dock oftast inte ta upp utan lite blir kvar i botten tills upptagning då man kan öppna dyvikan på akterspegeln, om sådan finns.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för bra svar.

Båten är enligt uppgift från -92, tror det stämmer då motorn enligt samma uppgift är från -92 och det har visat sig stämma.

Vad skiljer en Ryds 480 från en Ryds 480s?

Jag kommer att plugga hålen, tycker inte det finns anledning att där ska rinna vatten.

Mvh

Tedde

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den jag hade var från -88 och hade ingen plexiglasskärm på pulpeten och hette enbart 480. Såg några med skärm dom hette 480 S. Kan ju vara den skillnaden. Dom lite nyare som heter RS är nog lite högre ovan relingslisten. Den Rydsen jag har  nu heter 480 RSI och har innerline. Den är från 2006.

/ Moltas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...