Gå till innehåll
lördag 16 november 2024
NilsErikGustavGosing

Hjälp med ta bort ev. strypning på motor.

Rekommendera Poster

Det var en Evinrude 35 hk från 1959!! surprise Den hade aldrig varit monterad på båt och hade endast startats i kar två gånger per år för att bassarna skulle lära sig konservera den. Snacka om att det rök första gången jag startade den! cool Det var årtionden av konserveringsolja som brändes bort.

Någon strypning var det inte på den motorn. Jag bytte till en 40 hk-förgasare och monterade elstart. Den gick som ett spjut och startade alltid på typ tre varv på startmotorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vill du bet  minst det dubbla för stift som inte är tillförlitlig så gör de då ,myssko?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja precis så ser dessa ut de är lång livslängd på dessa stift om om de fungerar men de är jäkligt känsliga om de skulle råka bli sura blöta då glöder de bara dåliga lågfarts egenskaper.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok nu är de tändstift som rekommenderades i och fortfarande likadant. Nu får den inte ens soppa hela tiden på lägre gaspådrag heller utan man måste pumpa på slangblåsan då å då för den ska gå ok på lägre gas med. 

Kan bensinslangarna med munstycken vara feldimesion på?

Bifogar video när man drar på fullt.

http://youtu.be/FAK2i2_Up-o



Några andra ideér om vad som är knas?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu kan jag inete se din film men som du beskriver det förbrukas det mer soppa från förgasarna än det fylls på. Ditt problem ligger alltså troligen mellan tanken och förgasarnas flottörhus, tankpickup, slang, blåsa,, anslutningar, luftläckage, filter, soppapump är troliga orsaker..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säkert inget fel på länken, sitter bara för närvarande på ett system som inte kan visa strömmande media.. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har varit med om att blåsan varit dålig, då gick den iof dåligt på tomgång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok nu så börjar vi komma nån vart.

Tydligen är det å att de som monterade motorn satte dit de gamla bensinslangarna och munstycken från vår gamla 60 hk evinrude för att vi skulle slippa köpa nya bensintankar.

Kan det vara de som spökar?

Här kommer en bättre video på vad som händer vid fullt gaspådrag... den går som en klocka förövrigt förutom vid fullt gaspådrag.

 

http://www.youtube.com/watch?v=iwvANix9Ojk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det är tydligt att motorn dör HELT samtidigt på alla fyra cylindrar för att sedan komma igång igen. Så plötsligt uppstår inte bränslebrist, så den enda rimliga förklaringen är att tändningen kommer och går.

Börja med det enkla och billiga:

1. Koppla bort den svartgula stoppledningen på CDI-boxen. Går motorn som den skall nu, så beror problemet på att denna ledning av en eller annan anledning jordas.  



Tänk på att motorn nu inte kan stoppas på vanligt sätt, men t.ex. genom att strypa bränslet.

 

2. Koppla bort och isolera de två gula ledningarna som kommer från statorn till likriktaren.



Om detta löser problemet så är likriktaren paj. Orginalet är antagligen ganska dyrt, men sannolikt går den att ersätta med en från Kjell & CO som kostar ca 30 kr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...