Gå till innehåll
lördag 28 september 2024
NilsErikGustavGosing

Hjälp med ta bort ev. strypning på motor.

Rekommendera Poster

Hej

Köpte förra sommaren en motor.

En av försvarets utombordare, ej använd utan konserverad och lagd på pall.

Motorn är en Mercury 2-takt, 4 cylindrig 75 HK 1985 års modell.



Nu till problemet.

Den går som en klocka (har självklart kört in den) förutom när man ger full gas.

När man drar på de sista 20-25% på gasreglaget så tappar motorn effekten i intervaller på ca 1 sekund så som om den inte får tillräckligt med soppa. 



Det vi tänkte då var att försvaret hade satt på en strypning, gasregulator eller vad det kallas...



Låter det som en trolig teori och isf hur tar man bort det?

Om inte, vad tror ni är problemet annars?



MVH Erik

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är troligen någon form av varvtalsregulator som begränsar varvtalet, ganska vanligt på försvarets motorer. Jag känner inte till hur det är med utombordarna, men en vanlig variant är (var) att klippa spänningen till tändspolen så om du kan hitta någon pryl som kan tyckas göra just detta så koppla förbi den.

Du kan ju prova att mata tändspolen direkt  från ett batteri. Om du då blir av med problemet vet du i alla fall ungefär vad du ska leta efter.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Föresten har inte motorn något varvstopp från fabrik eller är det bara på senare modeller?

Tänkte om det kunde vara för liten proppellerstigning och varvtalet blir för högt?

Tror iofs att det är orginalpropp på...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De tror då inte jag på någon varvtalsregulator på en sådan motor,,titta i stället vad de är för tändstift i denna motor brukar vara vanligt med BUHW -2 sätt i B8HS elektrodavstånd 0.9mm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Menar du att de satt i ett tändstift som är fel som sänker motorns kapacitet och om jag byter så skulle det funka?

Ursäkta om mina frågor kan låta dumma men är helt novis på det här :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag föreslår att du börjar med enkla kontroller som kostar noll, om du inte reda gjort det. Sitter alla bensinanslutningar rätt mellan tank/dunk och cylindrarna ? Kan forgasaren blivit skitig när motorn legat länge ? Kan bensinfiltret vara skitigt ? Kan det finnas något munstycke som behöver vridas/justeras/rengöras ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan mycket väl vara så att den propeller du har är gjord för att ge stor kraft och liten hastighet. Ofta är det ju många personer och/eller tung utrustning som transporteras militärt. Man använde även aktersnurror till flytbroar och där är ju helt klart kraften viktigare än faten.

Kolla om du hittar någon märkning på propellern så kanske någon kunnig person här på MG kan svara på om det är en lämplig propeller till din båt. Glöm inte att berätta vad för båt du har om du inte gjort det.

Kronan har lyckats få in varvtalsregulatorer i många motorer som inte har varvtalsreglering civilt så det är inte alls omöjligt att de petat in detta i en utombordare också.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, så vitt som jag kan förstå det hela så är det dessa stift BUHW2 eller likvärdiga som borde sitta i.



Enligt http://www.xn--letatndstift-kcb.se/konvertera/NGK_PN/BUHW-2 så kunde ett möjlig ersättningsstift av märket champion vara Champion L78V



Det som sitter i är dock Champion  QL76V.

 

Skulle det kunna vara problemet och upphovet till att motorn går som den gör på högre varvtalen? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

precis så dessa stift är luriga mittelektrodstift surar lätt nersig vid lågfartskörning,byt släng dom i sjön ej tillförlitliga

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men det är ju vid högfartskörning problemen uppstår.

Hur ser stiften ut? Är de ljusbruna och fina eller är de svarta?

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

men herre gud tänk till lite om motorn har körts mycket på lågfartskörning så kan de bli problem med dessa stift

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

när problem med dessa stift uppstår en gulaktig gnista om man provkör de i en tändstiftprovare de bara glöder gnistan ska vara blåaktig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så wanmar, jag borde kasta de stiften som sitter i nu, Champion QL76V och sätta i de som borde vara i NGK BUHW2?



Skulle ju vara skönt om det var lösningen, billigt och enkelt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt vad jag har läst om Wanmar:s motorkunnande här på forumet är han en kunnig motormek, läs hans inlägg bakåt så kan du själv bilda dig en uppfattning om hans kunnande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

är det cdi tändningd då kan den vara strypt till ett visst varvtal , och du beskriver att den tappar effekt när du drar på mot full gas. när en motor börjar spika så tappar den fort effekten. så ta och kolla upp din cdi.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OT så det skriker men jag tar chansen när den finns.

 

Wanmar, kan du tipsa om bra stift till en Mercury 90/2T c:a 03 - 05, förgasarmotor är det iaf?

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite OT:

Den där färgen brukar inte sitta så hårt om du skulle vilja ta bort den. Den är sprayad helt utan någon ytbehandling innan (mattslipning alltså) så den brukar släppa mha lite färgborttagningsmedel och manuellt arbete. Eller brukar och brukar...så var det i alla fall med min gamla militärmotor.

Färgen är dock ett väldigt bra stöldskydd! cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

de stiften du ska ha har jag nämnt här tidigare i tråden,du ska inte ha BUHW-2 de är mittelektrodstift ,du ska ha B8HS elektrodavstånd 0,9mm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Wanmar, kan du tipsa om bra stift till en Mercury 90/2T c:a 03 - 05, förgasarmotor är det iaf?

Denna motor ska ha B9HS-10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, tack.

Då skall jag byta till sådana nästa gång jag åker ner till båten.

post-633-1394237417,6195_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag söker på NGK B8HS så hittar jag bara en variant av det som bara heter just så, står inget om de finns i olika elektrodavstånd... Har det stiftet de avståndet enbart?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nej de får du sjustera själv med ett bladmått köp ett som heter B8HS -10 justerat till 0.9mm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

de är inte avanserat hittar du inget B8HS-10 så skaffa ett B8HS de är förinställda på 0.6.mm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men om jag nu skulle vilja göra det lätt för mig, skulle jag då inte kunna köpa de stift som rekommenderas, BUHW2 och se om det löser problemet, skitsamma om de inte håller länge de borde väl funka som de ska iaf en liten stund så man kan utesluta att det är nått annat... Jag menar de lär väl inte bli igensurade direkt?



Och visar det sig att de var tändstiften så kan jag ju köpa de du rekommenderar och justera dem å slänga i... just nu så försöker vi mest felsöka och ett par nya stift av den rekommenderade sorten borde väl iaf funka medans de är splirrans eller har jag fel?



 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...