Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
netsplit

Kopplingsschema laddning elmotor

Rekommendera Poster

Hej,

Jag håller på och ska installera ett system för laddning av min 24v batteribank som driver min minn kota elmotor (24v).

Jag har ingen tillgång till landström vilket hade förenklat en del. 24v-batteribanken består av 2st seriekopplade 95AH AGM batterier från Global. Från min 150hk utombordare laddar generatorn ett startbatteri.

Mellan mitt startbatteri och min 24v-batteribank sitter en Sterling Probatt C - laddare som boostar och laddar min 24v-batteribank från ett 12v-batteri så fort utombordaren är igång.

Utöver laddning under stransport via min Sterling så vill jag ha två seriekopplade solcellspaneler på taket som underhållsladdar batterierna. Dels för att förlänga livslängden på batterierna men också för att alltid se till så att batterierna är fulladdade när jag kommer ner till båten varje lördag morgon (laddar under veckan).

Jag är inge vidare på el men har försökt komma fram till hur jag tror kopplingsschemat ska kunna se ut för detta system. Skulle ni kunniga kunna ta en titt på detta för att se om jag har tänkt rätt?

För att välja rätt storlek på regulatorn. Ska den vara anpassad efter maxström för elmotorn eller anpassas den enbart efter solcellernas maxström?

Se bifogad fil. Tack!

post-10000922-1394237416,732_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som du ritat behöver du en solcellsregulator som tål vad snurran tar. Regulatorn kommer att fungra både som säkring och underspänningsskydd för dina batterier. Vill du komma billigare undan så kopplar du snurran direkt till batterierna och då behöver regulatorn bara tåla solpanelernas effekt. Det räcker egentligen bra, du har ju kolla på att du inte tömmer batterierna när du kör elsnurran.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Och dessutom så har Du kortslutning i anslutningen från Sterlingregulatorn till 24 volts batterierna !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar men på vilket sätt blir det kortslutning. Vad har jag kopplat fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Följ den ena kabeln ut från Sterlingregulatorn och så ser Du att den förbindelsen går direkt i kabeln som seriekopplar batteriern och sen direkt på returkabeln och in igen i Sterlingregulatorn, inget batteri är kopplat utan Du har en sluten krets utan förbrukare (batteri) mellan.

 

Flytta den vänstra kabeln upp på pluspolen på översta batteriet och högra kabeln ner till minuspolen på nedre batteriet så får Du istället laddning från Sterling över 24 volt :-)

 

Sen kanske Du bör fungera på några säkringar i kretsen.... !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

oj, vilken miss. Jag förstår precis hur du menar. Det var nog mest ett slarvfel från min sida :)

Bra du nämner säkringar. Det har jag med i planen men inte på skissen. Tack för tipsen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ritade upp ett nytt schema efter att ha tagit in era åsikter. Det saknas fortfarande några säkringar i systemet dock.

post-10000922-1394237416,8683_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

En säkring av lämligt värde direkt efter batteri och på pluskabeln, dvs ut från batteri/batterigrupp och eventuellt en på plus ut från Sterlingregulatorn om den inte redan har det inbyggt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...