Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
BJohan

Dålig fart - tulpaner på propeller?

Rekommendera Poster

Hej

Jag har en Fjord 21 Weekender med VP290 drev och Chevrolet V8. Jag har endast haft den i sjön en sommar. Den gjorde 25-30 knop på sommaren. Efter att ha legat still i vattnet i två månader gjorde vi en sista tur i oktober. Den gjorde då bara 7-8 knop och ville inte varva upp. När vi tog upp båten var det enormt med tulpaner på drev och propeller (duoprop), men ingen beväxning alls på skrovet. Kan det vara tulpanerna på propellern som var orsaken eller kan man anta att det är något fel på motorn? Det skulle vara bra att veta innan jag sätter båten i sjön.

Ett kompressionsprov gjordes på motorn på våren och då var den låg, ca 7 men jämn på alla cylindrar. Motorn lär ha blivit utbytt till Cheva V8 någon gång på 90-talet. Förgasaren är ny, Edelbrock.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har inget foto?

Provade Ni att varva upp när båten var upplyft?

Provade Ni att varva med friläget i när den låg i vattnet?

Om inte så är det ju ganska lätt att ansluta slang o testa en kort stund så inte propellerlagret havererar. Lär förvisso varva upp då oavsett hur dålig kompression Ni har eftersom den går obelastad.

Lyssna vad kompen ska vara hos ÅF.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båten gjorde 25-30 knop trots att kompressionen var låg. Det gick att varva upp motorn med friläge i.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man ska anta något så är det mycket troligare att havstulpaner på propellrar och drev är orsaken än att motorn oanvänd legat och gått sönder. Det räcker att få in en repstump i propellern för att dragkraften sak försvinna.

Men hur har havstulpanerna kunnat hoppa upp ur vattnet till drev oh propeller? wink

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du skrev ju att den bara gjorde 7-8 knop?

Ta bort havstulpanerna och prova när den ligger i sjön

Mackey: Havstulpaner är frisimmande innan de fäster sig. Det är då de börjar bygga sina skal.

Eller skojar du?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min båt är ganska baktung och propellern ligger djupt i vattnet. Det innebär att jag inte kan få upp propellern ur vattnet när jag tiltar upp drevet.

Jag antar att det enda raka är att sätta i båten och testa. Jag tänkte om det var någon som hade erfarenhet av tulpaner på propellern. Jag trodde inte att det kunde ge så stor påverkan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag menade inte riktigt allvar med havstulpanernas hoppförmåga, jag menade just det BJohan svarade på.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Havstulpaner på propellern påverkar prestandan ENORMT

Propellern vispar bara luft

För övrigt så bör du låta drevet vara nedfällt när båten ligger vid brygga om djupet tillåter. Bälgarna tar mindre stryk då

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst är de beväxningen som är den sannolika boven. Så är det på hösten. 

Vi köpte vår båt i november för tio år sen. Startade motorn och backade ut. Sakta gick det, kanske 1,5 knop dvs motsvarande en motor på c:a 1 hk. Inte 23 hk som den egentligen ger.

Skulle efter köpet segla den till hemmahamnen och började med att dyka och karva fram en något skarpare propeller. Farten ökade till c:a 3 knop men tog seglen hem förstås. Mötte en segelbåt med ansträngd motor som gjorde knappa två knop. Komiskt men sant.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Minska från 30 knop till 8 är ju ca 20 knop.

Min Fjord miskade bara 4 knop efter att båen legt i vattet en hel vinter, trotts att propellern såg ut som på bifogd bild. wink Fast nu är ju min maxfart strax över 7 knop. 

Nej det är havstullpanerna som ställer till det.

Det finns mång fördelar med Stockholms skärgård (blush) En är att man kan få varning via SMS när hvstulpnern sätter sig. http://www.batmiljo.se/?id=10303 sen är det bara att gör ren botten och propellern så är det ploblemet ur värden.

Påstås inte ha fungert i fjol 2012.

Här på västkusten påstås havstulpnerna sätta sig vid fler tidpunkter.

post-945-1394237416,8106_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...