iwar 0 Postad 5 Februari , 2005 hej Jag som är nybörjare sa till en erfaren sjöbuse härom dan -jag måste köpa en ny windex. varför då sa han -du ska titta på seglen tyckte han och så känner du vilket håll det blåser från. - kommentarer från er övriga? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iwar 0 Postad 5 Februari , 2005 Ja jag anser mig nog som en som håller på å lär sig och beställer mig en ny! Sen så kanske det inte är så himla viktigt att allt ska va 100 en ska ha de gôtt å. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 7 Februari , 2005 I höstas blåste windexen av båten (!) unde en seglats, och de sista gångerna jag var ute var jag tvungen att segla utan windex - inte lätt! Vid vindar för om tvärs kan man se på seglen och telltailsen hur man skall skota, men medvind... inte lätt, som sagt. De bästa hjälpmedlen för segeltrim är windexen och telltailsen, släng på en kompass på det och jag har inga problem så länge jag befinner mig inomskärs. Och sjökort, såklart... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olof_M 1 Postad 7 Februari , 2005 Windex är nog bäst på öppnare vatten. Inomskärs förekommer av och till olika luftskikt med olika riktning och hastighet. Då är det tämligen värdelöst att veta hur det blåser 10-12 meter upp när större delen av seglen befinner sig längre ner. Jag har varit med om att segla halvvind nere i havsnivå med windex pekandes förut och backning i storen i toppen. Men allt som oftast blåser det ju som det ska och då är det ett ypperligt hjälpmedel tycker jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
playoff 0 Postad 7 Februari , 2005 Det är som vanligt skillnad på sann och skenbar vind därav din erfarenhet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst KJ Postad 10 Februari , 2005 Hej! Man ska läsa vågor ,segel,windex ,så köp en ny windex!! Det ena kommpleterar det andra! MVH KJ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iwar 0 Postad 10 Februari , 2005 styra och parera efter vågorna det gäller mer för havssegling eller? Här på Fryken verkar inte vågorna påverka båten nämnvärt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalle Postad 10 Februari , 2005 pratar även om dom små vågor som blir när det blåser lite! ,även krusningar! KJ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalle Postad 10 Februari , 2005 Ganska lätt att bedömma var vinden kommer ifrån när man tittar på dom /KJ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SvenA 0 Postad 11 Februari , 2005 Iwar, Man kan segla utan windex. Men det är mycket lättare, enklare med en monterad! Lärde mig själv segla utan windex första månaderna, då den var trasig när jag köpte båten. Tipsades om stumpar ljudkassettband (!!) fastsatta i varje övervant. Fick bli så den första tiden. Funkade, billigt (en ljudbandskassett innehåller många meter ), tror mig fått en känsla för varifrån det blåser. När jag sedan fällde masten, monterade en windex var det ett lyft. Vinden nere i vanthöjd är störd jämfort med uppe i masttoppen. Jämför att ha-inte ha windex med att bo i hus utan rinnande vatten. Det går, men det är klart enklare med rinnande vatten. Såvitt jag har sett sitter det en windex i varenda masttopp. Det säger allt! Måste dessutom vara en god affär för tillverkaren :-) . Jag tror Sjöbusen bara är lite vrång SvenA -Navigare necesse est. Vivere non necesse- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iwar 0 Postad 11 Februari , 2005 Hej Sven Jag har en liknane historia som dig, på Stortrissen finns ingen vindex men ett par tunna bommullssnören på vantarna och på magnumen gick den sönder i transporten hem. Ja sjöbusen vill nog framhålla att det finns annat att titta på med! Men nog har jag genererat en del trafik här :-Tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 12 Februari , 2005 Hej iwar! Nybörjare är vi alla de första 10-15 åren....sedan börjar man förstå vad det handlar om....efter det kan vi börja träna på allvar. Till slut kanske man kan påstå att man kan. Det är skönt med din ödmjuka inställning! Och du: -Ju mer man kan någonting, desto mer inser man hur lite man kan. Själv kan jag inte ett förbannade dugg :-D :-D :-D :-D Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
blom77 1 Postad 14 Februari , 2005 Skepp å Hoj.. Att använda vindexen eller ej är en fråga för individen. Man kan segla efter andra hjälpmedel som tex. Tell-tails, vågor eller känsla. Vi som seglar relativt mycket tävlingssegling har störst hjälp av vindexen på undanvindarna. På kryssen känner vi oss fram genom att försöka få fart på båten samtidigt som vi har stor uppmärksamhet på vågor och konkurrenter samt tell-tails. Men på undanvinden måste man se var vinden kommer ifrån och då är vindexen ett utmärkt hjälpmedel. Mvh Blom Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iwar 0 Postad 14 Februari , 2005 Hej! Jag kommer nog aldrig å vinna nån segeltävling men jag läste någonstans att det var just på undanvind som tävlingseglingen hade utvecklats och att det är där tävlingen avgörs idag då det förr var transportsträcka till den krävande kryssen :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst forgus 31 Postad 15 Februari , 2005 Klart man ska ha en vimpel(windex) i masttoppen. Det har man ju till och med på land. Mycket enklare än vindinstrument att se vindrinktningen. Fungerar även vid bryggan utan att man hissat på. Inte minst är det en säkerhetsdetalj på undanvind så man inte får bommen i huvudet av misstag utan kan gippa kontrollerat och inte av misstag. Det är som lugnet före stormen. Medvindsegling är bekvämt men kan vara farligt om man slöar till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Ken Postad 15 Februari , 2005 Nu vet jag inte vad iwar har för båt men jag tycker att en Windex är utmärkt och att man t.o.m kan snäppa upp ett steg genom att ha en riktig vindmätare som visar både riktning och hastighet. Det fina med en sådan är att man slipper få nackspärr då man tittar upp i himlen. Sedan får man också information om hur mycket det blåser, dessutom brukar det börja någon sekund innan däruppe i toppen så man får en förvarning om vindbyar. Jag har både Widex och vindmätare men tittar sällan på windex då jag är lite bekväm i min nacke. Men det är klart, har man en liten båt kan det vara en stor investering med en vindmätare, som dessutom förbrukar ström. Att bara lite till garntrådar och vågornas utseende kan passa bra för bomullsegelromantikerna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser