Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
Ivarboatboy

är 13 år o ska köpa ny båt. hjälp?

Rekommendera Poster

tja alla båt-PRO:S! jag är en helt vanlig 13åring som tröttnat på min gummibåt. dels att den är för liten och dels att den inte passar mej längre. då undrar jag: VILKEN båt skulle passa mej? gummibåten gjorde nästan 25 knop så jag är fartvan. budgeten e typ 10000. jag har kollat på selco,ockelbo och flygfisken. de var mest intressanta. i så fall med runt 25-30 hästar. vad säjer ni? :) tacksam för svar :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag var 13 så hade jag en selco riviera, den på bilden. 

Den gick superbra i vattnet MEN jag hade en 50hk mercury på den och då toppade den 29 knop. Om jag var 13 idag så hade jag antingen velat ha en jerry eller kidmaster med åtminstonde en 15hk motor för att kunna komma upp lagom hastighet. Fast åandra sidan så rymmer ju de båtarna bara en person,

Om du har en selco eller ockelbo (eller varför inte barracuda?) så kommer du alldrig att kunna komma upp en tillfredsställande hastighet med en motor på 30 hk.  

Så mitt råd är att du ska köpa en mindre båt som går fort, eller spara pengarna, knega i sommar och sen köpa en större båt till nästa år. 

PS: Bara för att man är fartvan så betyder det inte att man är båt van. Har en kompis som brukade tuffa fram i 35knop utan att ha en aning om var de där pinnarna betydde mer än att man skulle hålla sig undan dem. Ja han gick på grund. 

post-10022287-1394237416,6776_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Denna skapelse ser kul ut för en 13åring.wink

Bara motorn ingår,så är bara den värd att köpa för motorn.

http://www.blocket.se/goteborg/Leksaks_bat_44648924.htm?ca=10&w=3

Försök pruta lite och sätt motorn på denna.

http://www.blocket.se/goteborg/Liten_fletcher_45196777.htm?ca=10&w=3

Eller motorn på denna.

http://www.blocket.se/goteborg/Racerbat_projekt_44964832.htm?ca=10&w=3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att tänka på är också att en gammal 25-30hk utombordare drar en hel del bensin. Inte alls att jämföra med vad motorn på din gummibåt drar

Är ju surt att bli sittande vid bryggan pga att inte ha pengar till bensin.

Men då är detta ett bra intresse så kanske dina föräldrar gör som mina gjorde och sponsrar lite utöver sommarjobbspengarna mm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att komma med ett sånt dumt inlägg som att påverka dig att tänka lite utanför dina ramar är väl ingen ide. blush

Du har aldrig fundert på en segebåt!?

Nåt helt annat än att flyga runt och förbruka dyr bensin.

Drivmedlet är gratis och seglandet ger helt andra dimentioner åt båtlivet.

Dessutom kan man komma hur långt som helst med en segelbåt, vilket knappast låter sig göras med en motordriven do.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill hålla med Tommy här... Men innerst inne känner jag igen mig i TS. Jag flängde runt i än den ena än den andra sportbåten från det att man visat pappa att man behärskade grejerna. Vattenskidor, fisketurer, grillkvällar på nån ö  med nån kompis, det var livet det. Och så kom man långt på kort tid.. Fartvinden betyder mycket i de tidiga tonåren.

Men som sagt, du får väldigt mycket båt för en väldigt liten peng om du till ex tittar på nån mindre segelbåt a la stortriss el liknande. Tjerena blir mer impade än du tror när du visar på seglingskunskaper istf för att bara trycka ner ett reglage i botten så deras frisyrer flyger all världens väg.

Samt.. när polarna har slut på soppa o stannar hemma hos mamma o pappa så hissar du dina segel och glider iväg till favvostället. Tyst. Bekvämt. Med gott om plats att röra sig på inombords jfrt m en liten Selco

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu kan det uppfattas som att PRO är med i tråden och det var väl också vad du efterfrågade. Toaen är snart PRO och jag har varit det några år. (PRO Pensionärernas Riks Organistation).

Håller förstås med föreningskompisen Toaen. Segelbåt är ett lite annat sätt att närma sig det våta elementet. Lite mer försiktigt men inte sämre för det. Kostar bättre också för skrala kassan. Del får man båten nästan gratis och vinden är avgiftsfri ännu. Lite underligt men passa på innan det blir avgifter.

Det som är lite extra med en segelbåt av det här gratisslaget är att de kan bebos några dygn ute vid en mysig naturhamn. Sovsäck och varmkorv med bröd.

Det är ett lite annat sätt än att fladdra fram nån halvtimme runt runt och sen hem och tanka. Hur kul det är på en skala är upp till dig att tänka över. Skulle tro du stiger i aktning bland kompisar när du frågar om de har en sovsäck som de kan ta med på ett par dagars segling. Du kanske behöver lite utbildning i navigation och så men har ni bara flytvästarna på och ett par laddade mobiler i plastpåse så känner sig nog föräldrarna sig säkra.

Vår son var visserligen femton när han drog iväg en vecka med kompisar men ett par år går snabbt. Ta kortare turer och jobba med båten ett par år, gå kurser eller studera själv. Fråga PRO-folket. Vi tröttnar aldrig på att dela med oss av vår vishet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En av min favoritkomiker sa i en ståupp en gång; Jag vaknade på morgonen - å så var den dagen förstörd.

Nu verkar PRO-segelgänget, och dit får vi väl även räkna Killer-Boo, va i farten - å så är denna tråden förstörd.

En elak scoutledare lurade in mig på segelbåtsbanan när jag var 14 år genom att ge mig ansvar för en gammal bohusjulle och nu 50 år senare är beroendet värre än någonsin.

Ivarboatboy - akta dig för båtar och sjölivet. Det kan bli ett livslångt beroende. indecision

Fast - efter att i viss mån följt det du skriver, så tror jag du redan är förlord.wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tack för alla svaren! är trevligt att de finns så bre båtforum! ja.. den där båten skulle sitta finfint ;). synd bara då att man e stockholmare.... men dedär me segling: farsan har en trissjolle som jag kan segla så det vore onödigt att köpa en till segelbåt. vi har begränsat antal båtplatser på landet. en selco-ockelbo-flygfisken eller liknande kan ligga i trädgården och renoveras. sen ere bara o bränna på! skullle tyvärr vara omöjligt att dubbla budgeten då jag får (enligt mej) väldigt lite månadspeng och därför ere väldigt svårt. hade ja fått hela barnbidraget hade det legat båtar överallt i trädgården :P. (ps PRO betyder också profissionell och det var det jag syftade på :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det sket sig med försöket att få dig på segelspåret och du har rätt i att en segelbåt i nästan gratisklassen kräver utrymme vid bryggan. Det är det som hindrar många ungdomar att skaffa båtar. Bryggor och uppläggning kostar tiotusentals kronor.

Lycka till med båtletandet!

Hälsningar från PROffsen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...