Gå till innehåll
söndag 24 november 2024
forgus31

Mobiltelefon som båtlarm

Rekommendera Poster

Har googlat lite om det finns nån APP med larm från båten med en Iphone eller Android eller såna smartphones.

Hittade bara kommersiella lösningar vilket ju är ett sätt men fungerar si och så enl. några kommentarer.

Min idé är annars att man tar en gammal smartphone, skaffar wi-fi-kontakt eller kontantkort och gillrar upp den i båten med avsikt att den ringer upp när nån sluter en larmkontakt på båten.

Inte kul att komma ned till båten och fått den sönderslagen och länsad på grejer.

Räcker att få en uppringning vid larm så man kan åka och kolla. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har hållt på och testat lite olika lösningar för husbehov under rätt många år faktiskt..

Första var dom gamla nokia-modellerna av GSM-telefoner, typ 2110 - som då gick som GSM-komplettering till befintligt larm. Dom hade en snabb-uppringningsfunktion som om den var aktiverad gjorde att telefonen ringde programmerat nummer på tex knapp 1 om man höll inne mer än 2s.. Ett slutande relä på sirenutgången på larmet gjorde att knapp 1 kunde slutas via pålödd kabel och jag fick ett larm i min vanliga mobil då jag såg vilket nummer som ringde..

Sen köpte jag något clas-ohlson larm som funkade hyggligt som jag hade i båten ihopkopplat med ett vanligt boatguard.. Kunde pejla via Telia´s friendfinder funktion också om båten låg på vettigt ställe..

Nu - efter att ha kört med både redknows och c-pod - så har jag ett GSM larm med GPS och en massa andra funktioner som jag hittat via ebay från början. Då får jag möjlighet till typ 8 ingångar, 4 utgångar osv.. Innebär att jag kan fjärrstyra värmare mm... Larmet kan man programmera så att det skicka hart-beats så ofta man vill med position osv.. Temp-larm.. Massa funktioner helt enkelt.. Kostnad under 2000kr + kontantkort med fria SMS - en billig och pålitlig lösning i mina ögon..

Utöver det skulle en ip-kamera kopplad till wifi i båten som aktiveras och skickar bilder till tex mailadress när nåt rör sig vara fint men det får bli en framtida lösning..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad kul!

Verkar som jag ligger tio år efter minst. Tänkte inte på att det kan vara dubbelriktat dvs möjlighet till att styra nåt också. 

Frågan är dock, nån som sett en APP som kan laddas ned. Dock behövs ett sätt att aktivera ett larm. Det skulle bli en billig lösning då telefonen redn finns. Bra kamera har den också faktiskt, om man skulle fota marodörerna med fjärrutlösare.

Ska ebaya lite och se om jag hittar nåt aktuellt där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Denna använder jag, fungerar utmärkt. SMs styrd, skickar bilder. Kan även lyssna anonymt:)

post-10022423-1394237416,5568_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag kan man hitta GSM-larm för några hundra, svårt att slå!

Pelle75:

Låter som Topkodas. Jag har ett sådant men utan GPS. Ingångar för bla länsvattennivå, varm kyl, batterispänning mm.  Jag kan alltså skicka ett SMS till båten och får reda på temepraturen i kylen och vilken batterispänning jag har. Det går också att skicka ett SMS för att starta värmaren och kylen. Nästa projekt är att göra en app ….

Men visst vill jag ha en kamera också, tillgång till vinddata, GPS  mm. Får nog bli en dator typ Arduino med 3G-uppkoppling. Men lite annat måste fixas först.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant har du mera info om kameran pris inkoppling .

/7 Torgny

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför finns ingen gilla-knapp?? :)

Jo, det är gpsgsm varianten.. Kommer dock ha tempgivaren för att styra värmaren om vi ska ligga i på vintern.. Men i övrigt blir det väl ir, magnetkontakter, kölsvin osv. Har kompletterat med fjärrkontroll för till/frånslag..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den saluförs under flera namn. Googla på ''gsm kamera'' i bildfliken.

12v adapter men drivs på 5v. Klarar sig utan ström ett tag med inbyggt, laddbart batteri. Pris från 1700, köpte min begagnad för 450kr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då har man instalerat en GSM kamera En yoyocam 3 med ir .värme , rörelse  dektektering .

Har haft den igång i 2 veckor för att kolla hur mycke ström den tar  och se hur den funkar .Strömmen är försumbar. Allt går via mobilen du skickar komandon med din mobil  löser man ut larmet kommer det ett sms omgående följt av 5 mms bilder med bra kvalitet både dag som natt har provat finns också en mick så man kan även ringa och lyssna om larmet löser ut.Man kan också koppla in flera olika dektektorer ex för brand  Men det bästa av allt jag har sänkt min försäkring med 524 kr om året . Jag betalade 2 400kr med 12 v cig kabel  . Mycke nöjd .Kan jag verkligen rekomendera  finns på prylstaden .se  klicka på övervakningskamera sedan på GSM .

www.prylstaden.se

MVh Torgny

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...