Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
Sundesjo

Första båten

Rekommendera Poster

Hej jag har funderat på att köpa båt, vad ska man tänka på när man är å tittar på båtar!? / erik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi behöver nog lite mer uppgifter än så tex storlek, typ av båt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänk på att det är dyrare än vad själva båten kostar. Lägg på mellan 20-25% i extra inköp (förutom ev kapell, service m.m). Detta beror ju givetvis på vad du har i förrådet, men eftersom det är första båten så antar jag att du inte har något alls. Du kommer säkert vilja köpa flytvästar, någon extra paddel, första hjälpen, och allsköns bra-att-ha-saker.

Köpte själv båt förra säsongen och någon sade samma sak till mig, vilket verkade stämma ganska bra.. plus lite till.

Jag tycker att det är att det är tort och fint i alla utrymmen där det bör vara tort. Kryp in och känn på alla väggar/skarvar/fönster, lukta, titta osv. Det gjorde inte jag - vilket iofs inte kostat mig dyrt - men det kunde gjort. Förutom pengarna så blir man nedrans besviken när man lägger sig i ruffen för första gången, regnet slår sådär gött mot skrovet och så ser man hur det sipprar vatten längs väggen.

Det är även viktigt att kolla upp motorn (beroende på vilken typ). Detta är inte riktigt mitt område så jag kan inte ge några säkra kort här, men den ska gå jämnt och fint, inget oljespill / överdriven smuts innanför kåpan.

Vad man tycker är viktigt att kolla är högst personligt och helt beroende på vilken båt man tittar på. Man kan bli hur petig som helst och kolla allt från motor till tampar. Jag skulle rekommendera att läsa runt här på forumet både i trådarna om att köpa ny båt, men även i mek och renoveringstrådarna, dem är stundtals mycket matnyttiga rent generellt.

Ja - det är jobbigt att skaffa båt, men det är också fruktansvärt roligt :-)

Hoppas jag inte skrämt upp dig, men sanningen är bäst! :-)

Och det viktigaste av allt när du/ni väl köpt båt - ta det lugnt, visa hänsyn och se till att det blir kul!

Lycka till!

Marcus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj!

Missade inlägget där du skrev  vilken modell du kollat på! Kan inte så mycket om den modellen, men storleken verkar ganska vettig. Jag har en Ryds 570 DC som jag är grymt nöjd med och som inte var alldeles för stor att hantera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...