Gå till innehåll
tisdag 04 februari 2025
Westfjord26

Bokat sjösättning.

Rekommendera Poster

Har skrivit i ett tidigare inlägg att sjösättningen skulle bli senare än normalt( i mitten av Maj) i år eftersom jag befinner mig utomlands från slutet av april till i mitten av maj, men när webbokningen öppnade idag på Grefab kunde jag inte hålla mig..splash blir det den 12/4 så har man 2 helger på havet innan man sticker iväg...räknar dagarna :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjösätta! Låt båten ligga kvar i sjön så kommer du ut när du vill, om inte isen låst fast dej. :-) Fast segelbåten står på land och skall i sjön före 1sta  april.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Va fysiken, nu glömde jag friskriva mig från dig och Tommy :-) men allvarligt talat funderar jag på vinterliggning nästa vinter, skall kolla med Grefab i Lagunen om kostnad o.s.v.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kostnadsmässigt så är det ingen större förtjänst. Vinterplats i sjön kostar hälften av landplatsen. Men båten skall upp för bottenmålning, jag lyfter vartannat år. Någon större vinst blir det inte. Kanske man kan hitta billigare vinterplats, i någon privat hamn. Jag föredrar GREFABs Hinsholmen pga. närheten. Men att komma ut på vintern är helt ok. http://lasselundell.se/februari.html

post-571-1394237416,0672_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är framförallt dessa bilder som är på din hemsida som lockar, kostnaden är inte det viktigaste, tror det går på ett ut som man brukar säga, jag jämför ju med min nuvarande kostnad som är inne i hallen och kostar närmare 10- papp. Sen tänkte jag strunta i upptag under sommaren om jag skall upp hösten därpå, fast känns det helt rätt och jag bestämmer mig för att vinterligga framöver så tillkommer naturligtvis ett sommarlyft, men gör man det en solig dag så klarar man lyft och målning på Max 2 dagar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svårt med matten nu i sjösättningsdrömmarnas tidevarv?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har inte besökt Lagunen vintertid. Men skyddade hamnar brukar frysa igen, pga. att sötvatten rinner ut där, och stoppar vintersjöfarten. Ingen sjö bryter upp ev. is. Långedrag, Saltholmen, Tångudden är isfria innan isen i Hinsholmen släppt sitt grepp. Fiskebäck yttre hålls isfria av transporttrafiken till södra skärgården.

post-571-1394237416,1262_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För min del så så har komunen inte kommit på att ta betalt för de som ligger i sjön på vinterhalvåret, så det blir billigare att ligga i sjön än stå på land.

Dessutom lånar jag en mycket skyddad och grund plats på vintern, där jag har tillgång till ström via båtplatsägarens sjöbod. Har moterat ett utag på boden och en elmätare som mäter strömmen som går genom uttaget. Skönt att kunna använda den strömmen man behöver utan att nån vän av ordning får ont i magen.

Det hände några gånger på hösten innan jag flyttade till min lånade vinterplats det första året att nån bröt strömmen till den pontonbryggan jag låg vid. Visserligen  förstod jag vad det var frågan om och kopplade in strömmen igen, men det är ganska tröttsamt att någon, som inte har med saken att göra, plockar ur säkringarna. 

I år har faktiskt komunen dragit nya el och vattenledningar och satt mätare på varje uttag, så att man skall betala strömmen man gör av med på vintern. Fast så länge jag får ligga på min lånade vinterplats kommer jag att göra det. Kan kör bilen ända intill och det viktigaste är ju att jag slipper klättra på stegar för att komma upp i båten. Ganska besvärligt för en gammal stöpplebent gubbe vars bägge ben sover.

Nu är jag på väg till båtmässan i Stockholm mm. När jag kommer hem om styvt en vecka hoppas jag att isen längst in i viken har gått i sån omfattning att det kan bli en tur till Hållö. smiley

Fast jag får naturligtvis ha slagit under åtminstone nåt av mina försegel först. Gå så långt och bara ha motor att lita på - aldrig i livet. wink

post-945-1394237416,1663_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi tar inte upp våran båt fast vi övervintrar i Amsterdam denna vinter Rotterdam förra.

Denna vinter har vi inte varit infrysta men förra satt vi fast 3 veckor.

Vintern 2010-2011 börja vi i Tyskland eller rättare sagt Laboe men efter första snön som dök upp redan i mitten av november så smet vi något söderöver och vart infrysta den vintern i Kampen som ligger i Nederländerna.

Men vi har inte så mycket att välja på då vi ej har hus eller lägenhet.

Fast detta har vi valt själva och det blir bara bättre och bättre för varje år.

Vi har även övervinterat i Spanien och Portugal men då ställde vi båten på land och åkte hem(då hade vi ett ställe att bo på i Sverige) när Almerimar förvandlades till spökstad även Lagos i Portugal är trist på vintern tyckte vi.(men en av oss ombord vart jättesjuk där, det drar ner betyget lite)

Men Nederländerna tycker vi är bra dels för att det inte är lika kallt som Sverige och desutom har holländarna en annan tradition när det gäller att bo ombord som gör det enkelt att leva i båt här.

Tex tillgång till vatten på bryggorna, tvättstuga, toa, el, duschar året runt.

Vatten påfyllning kan te sig lite komplicerat till en början men vatten finns iallafall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På tal om vatten.

Vi har en halvtaskig sommarstuga i Stockholmsområdet. Nån mil norr om Åkersberga. Där har vi bara sommarvatten. På Sommaren är vi nästan aldrig där, men höst vinter och vår blir det långhelger eller nån vecka ganska ofta. Dvs de flesta gånger vi är där har vi inget vatten, utan hämtar i PET-flaskor hos vår dotter som bor några mil därifrån.

När vi var där i höstas, sista gången det fanns vatten i kranen, fyllde jag på alla behållare vi hade. När vi kom tillbaka ett par månader senare hade det växt i alla dunkar och flaskor. Långa bruna äckliga saker.sad

Tog med de två tappdunkarna med kran vi har hem och gjorde rena dem i det klorerade kommunala vattnet vi har hemma.

Kommer nog att hämta i vår petflaskor i framtiden hos dottern som också har komunalt klorerat vatten. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och så ändrade man sig igen, velig som man är..det blir i mitten av Maj istället :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då kanske du sjösätter tidigare än jag gör. smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Imon blir det, och hyfsat väder också, båthelg i samband med sjösättning, nu leker livet :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sjösätta - på 17;e Maj - är du tokig.

Det går väl inte.

Den dan firar vi på allvar.wink

Sjösätta eller inte sjösätta - det är frågan. 

Hela vintern var jag helt säker på att sjösätta nån gång före midsommar. Ett tag var jag inne på att strunta i sjösättningen i år. För en 14 dar sen började jag att fundera på om jag ändå skulle sjösätta eftersom jag började förstärk självlänasarna och är frågande till om jag klara att koppla om slangarna med båten i sjön. Just nu råder ett lungn i de tankarna. Får se när jag börjar fixa med slangarna. Är det, det minsta besvärligt får jag gå ut till Smögen och be Anders ta upp båten, och då blir det sjösättning ett par dar senare.

post-945-1394237503,4418_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ska upp imorgon 17 maj! kl 8:00 lyfter vi!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tanken är att båten ska upp den med ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...