Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
Naffe

Tätning

Rekommendera Poster

Hej! Någon som vet måtten på tätningen i sjövattenpumpen på en Aq 145a? Eller var man får tag på tätning med rostfri fjäder?

/ Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte måtten mät axel och hus och tjokleken, tätningen köper du med fördel i en maskinfirma, bara att säga till att du vill ha rostfri fjäder, den kanske du får lös men inte svår att byta.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej stefan det brukar sitta 2st motvända radialdtätningar en som håller oljan inne i motorn o en som håller vattnet inne i pumpen, det är oftast ej något problem o byta fjädrarna mot RF detgör du före monteringen enkelt. Men du bör kolla så att axelen ej blivit randig, då tätar den nya radialtätningen troligtvis dåligt o arbetet känns misslyckat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har båten ca: 30 mil hemifrån,så jag hade gärna fått mått på passande tätning,känns surt att komma till båten med fel delar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, vaddå för fjäder? Sjöpumpen verkar vara remdriven så dess axel inte går ända in i motorn? Finns en tätningsring (nr 12 för 80 spänn) att beställa här. (Och även tätningar för röranslutningarna (nr 3) här.)

Verkstadshandbokens bild 16 och 20 visar klokopplingen med respektive utan pumpens fästplatta, samt att klokopplingen sitter utanpå ett tandremsdrev. Hmm ... troligen stämmer inte bilderna och jag är ute och cyklar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Fjädern sitter innaför läppen på radialtätningen,och den är dessvärre inte alltid i rostfritt.Min båt går i saltvatten( Norge) så jag vill helst byta ut tätningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aha, en helt vanlig zimmering (bilden) , men vars eventuella axelklämmande fjäder du söker är en rostfi variant?

[Hmm ... men med tanke på 30 mils resväg så skulle jag för enkelhet skull beställt originalet exempelvis ifrån min länkade sajt ovan, kommer väl i postlådan innan resan påbörjas?(Visserligen dyrare än 80 svenska spänn i norska, plus transportkostnader etc, men ändå överkomligt? Kort sagt lockande enkelt i ditt långresefall, eller tänker jag fel nånstans.?? ;)]

post-10006646-1394237418,2062_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...