Gå till innehåll
måndag 11 november 2024
Gäst anemos

Seglande RadioAmatörer

Rekommendera Poster

Gäst anemos

Hejsan ! HamRadio i detta fall Seglare som ochså är radioamatörer och har radiogrejorna med på sina seglingar. Och kanske någon av er ochså har Winlink, för gratias E-post möjlighet. Kanske någon är intresserad att diskutera ? Bilden; En Amatörradio tranceiver och ett digital modem för bl.a. E-post via Winlink.

post-7154-1394234337,4535_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hei alle oxo her kender ikke noget til win ling men var lige på winlink.org fik et kalde navn skrev det ind og så han havde det godt og var på vej til sankt helena , hm winlink ko igen anemos og fortæl arda :tant

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

glemte at skrive prøv selv at gå ind på winlink.org og locate oz4abc det virker (For at kunne Følge Hans Kokholm´s sejlads skal i gå ind på http://www.winlink.org klikke på position reporter, derefter åbner en ny vindue. Hans Kokholm´s kaldesignal er oz4abc så det skriver man ved station call letters: og trykker derefter på display, så har i Hans Kokholm´s nuværende position)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej Blir det mycket skrot ovan däck har ni fotat några utrustade båtar? eller räcker det med ett ombyggt stag?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst anemos

Hejsan ! Som en antenn för AmatorRadio Sändare, brukar mann avisolera backstaget, det fungerar fint som en antenn. Om det var et du menade med frågan? Annars kann mann bygga whip antenn av glasfiber metspö. (med en koppartråd innutti) Så där en 6-7meter lång, fungerar fint ! Har för tillfället inget photo att lägga till, men kan återkomma !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Hej alla, under min uppväxt så var min far radioamatör. Jag är uppfödd med da di da ditt da da di da. det satt antenner över hela hustomten, kors och tvärs. mor ville använda de till klädstreck, men det blev ett himla liv så fort klädkorgen kom fram. Har blivit avskräckt mot denna typen av radiokommunikationer. Alltså , inget fel med amatörradion som sådan. Det är ju en nödvändighet när man är ute på de stora haven. Om man nu inte har sattelittelefon istället. Fördelen med radio är ju att man kan anropa grannen som ligger ett par sjömil bredvid. På 70-talet så hörde man nästan enbart italienare på radion (man sa att det var konditioner) Jag nöjer mig med VHF:n så länge. /Wille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lasse! Kolla med Jordenruntseglarklubben, de finns i Gbg och många medlemmar där är aktiva radioamatörer. www.jrsk.org

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst anemos

Hejsan ! Det var kul att någon fortsätter på den här tråden. Du kann till en början, titta på Föreningen Sveriges Sändareamatörer, netsida: http://www.ssa.se/index.php Sedan för utrustning, kan du titta på: http://www.srsab.se Som säljer Radioamatörs grejor. Vad ditt backstag, för avisolering, beträffar, kan jag återkomma om, hur du gör själv isolatorerna. Annars är dom mycket dyra ! Jag skall lägga in en bild, litet senare. Jag var själv medlem i Mölndals Signalistförening, där jag lärde mig om radio och telegrafi. ( Men det var länge sedan) Det tillhörde FRO, Frivilliga Radio Organisationen, sponsrad av Försvaret. http://www.fro.se där kanske mann hittar, FRO i Göteborgstrakten. Titta ochså på: http://www.sk6gsa.se Göteborgs Sändareamatörer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Forgus31

Låter kul att gå på kortvågskurs. Praktiskt vad jag kan förstå när man kommeren bit bort från kusten. Är idel öra för ev. kurser i Göteborgstrakten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst anemos

Hejsan, alla Radioamatörs intresserade. Skaffa er Radioamatörslicens, det öpnar nya vyer, till omvärlden när man är ute och seglar. Till omvärlden, där inte mobiltelefon når. (Ja, dom som har pengar, naturligtvis, Satelittelefon !!) Man kan prata med andra likasinnade, om allt ?. Det är ochså en bra säkerhet för långseglare. Man kan ochså skicka och taga emot E-post (Winlink, fungerar bra, och gratis ! Även om mann ligger i sinn hemmahamn) Vi Radioamatörer, är seriösa personer för vårt hobby dom flesta jobbar inom elektronik, men andra ochså som inte har elektronik som yrke, är Radioamatörer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grattis!! Har ni förresten fått Dromara tillbaka i sitt rätta element än, eller slipar ni fortfarande? Ha det bra! -... --- ... ... .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst anemos

Gratulation för Lasse för Radioamatörslicensen. Nu gäller det för dig att skaffa dig en rigg för båten. (jag förmodar att du skall ha riggen i båten.) Vi hörs på banden !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst eje

hej ekelunden och alla andra , är en av dom som senaste vintern genom gick det glada nöjet att på GSA och fick med Leifs vägledning avlägga prov som sändaramatör , och är nu stolt ägare av SA6AFN , men nu är det problemet med pyttsen det är inga billiga grejor det där , så det lär väl ta ett tag innan man kan göra sig hörd över etervågorna , men till nästa år skall allt vara klart , för då bär det av till Medelhavet ,och inom sinom tid skall det även finnas resebeskrivning i jrsk,s spalter eftersom jag också hör till dess eminenta skara . Happy sailing i sommar mvh eje

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, Antennen är inte den stora kostnaden. Till antennen kommer tranciever, avstämningsenhet och jordplan och först därefter modem, dator och programvara. Vill du ner på låga frekvenser (MF) behöver du ett lååångt akterstag. Amatörcert är bra men marint HF cert funkar också. Det är enklare och billigare. MVH, Johan http://www.toan.nu

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst anemos

Hejsan ! Skall mann använda Kortvågsradio (SSB) vare sig det är för Marinbanden eller Amatörbanden, skall mann givetvis ha en RadioTranceiver tuner för antennavstämning. Skall mann använda Winlink eller SaiMai, så ett moden (Pactor. ex. SCS PTCIIe eller dom dyrare modellerna. PTCIIe, kanske inte fås, utan PTCIIex, eller Profi modellen) MF är nog inte nödvändigt, utan allt högre änn 3,5 Mhz, för amatörbanden och för Marinbanden. Man klarar sig med Marinadio Certifikat, men grejorna är dom samma vad radio beträffar. Som antenn ett aviserat akterstag på ca. 7-10 m. fungerar fin. I min båt är akterstagen (2 stycken) 14 m. Sedan är det bra om riggen har sk. ACC intag där bak i riggen för modem anslutning, annar måste mann koppla in modemet via MIC anslutningen. Jag har haft tidigare en Icom IC 735, en bra rigg, numera en Icom IC706MKIIG, litet mindre men i presdanda ingen skillnad. Som jordplan använder jag, vid stillaliggande, 2st 60mm kopparrörs stumpar som jag sänker i vattnet, bak i båten. Dom flesta Ham riggar går att manipulera, så att fungerar ochså på Marin HF banden. En Icom IC706MKIIG, går ochså att få fungera på MarinVHF-bandet som sändare !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Jag tycker också att ammatörradio verkar jättespännande! Men jag kan nästan ingenting om det än. Ska kika efer kurs till vintern. Hur lång tid tar det att lära sig? Hur dyr är utrustningen? Vad är det som behövs? (förutom certifikat förståss) Hur mycket ström drar en sån utrustning? Trevlig seglarsommar! /Erik Klinga

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Tobbli

Hej! Jag håller på med segling och har funderingar på att ta amatörradio cert eller VHF för att kunna hålla kontakt med omvärlden vid längre seglingar, men är helt novis så jag vill ställa några frågor. Vilken väg ska jag gå? VHF cert först eller kan man med amatörradiocert även använda VHF. Finns det marina radioapparater för alla frekvenser och även VHF eller är det helt olika system? Läste om en marin kortvågsradio exempelvis Icom IC706MKIIG, kan man använda den hemmavid under vintern? Hälsningar Torbjörn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Hej Ekelunden.Jag tog mitt cert under en intensivkurs på SVARK(Södra Vätterbygdens amatörradioklubb) i Huskvarna.Då var även en göteborgare där med.Allt detta skedde 2 helger.Sen skrev vi upp på en veckodag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
GRATTIS min duktiga Rubinum!

Som idag avlagt och klarat Amatörradiolicens. *L*

Nu kan vi båda sända och ta emot anrop från andra seglande radioamatörer och andra trevliga människor världen över!

jingesson, ursäkta att jag inte svarat dig tidigare...
Men av någon outgrundlig anledning har ditt inlägg passerat förbi!?
Nåväl, det var snabba puckar för dig/er. Vanligtvis pågår utbildningen ca. 10 ggr med mycket hemstudier.

*Än en gång Stort GRATTIS*

/Lasse

post-3886-1394234507,3463_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst anemos

Ham Radio från Las Palmas de G.C.

Klo. 0800-0830 UTC 14267Khz de EA8/OH2NFT/p

med kompis EA8/OH2NIN/mm, prova gärna !!!

Det brukar vara en ganska stor rinkula=kringla

Hörs bra till Norden

Teide på Teneriffa, i bakgrunden !

post-7154-1394234507,7285_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Anemos skriver ju själv sin signal lite högre upp, OH2NFT / SM0HDX.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst anemos

Kolla järna på rätt ställe. SSA, men inte medlem.

Båda signalerna hittar du, om inte annat, så genom GOOGLE.

Du hittar många saker, om du vet var du skall leta !!! 

Radioham sedan 1956 !!! Med första signal SM5BCH !!!!

Från Arméns Signalskola !!!!!! På Marieberg !!!!!

post-7154-1394234508,5596_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaha! Då har man egen anropsignal! smiley-kiss.gif\

SM6ZBL

Jättestolt!

//Annica  14.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack snälla!

Detta var något av det tuffaste jag gjort på gamla dar...

//Ru

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst xander

Grattis Ru! Mvh Xander.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst xander

Grattis Ru! Mvh Xander.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

CQ   CQ   CQ  ...... DX     Stockholm Sweden calling .

Do you read me...over.

Lite historia,  kommer ni ihåg 27Mhz bandet AM och SSB 

De va kul att sända lite på lagens andra sida.. 

-höja uteffekten ,löda om så att PLL:en blev till 40ch (eller mer), SSB på alla ch , GPA 27 5/8 ,Rg8 koaxialkabel, bordsmick med förstärkare , man byggde en såndär pip-ton när man släppte TX , skippa ,

(dom j-la italiernarna),allt brus,    osv 

ojojoj ..........de va lite kul då !! 

Är det någon som minns ???? 

(ursäkta !! blev lite utanför tråden )smiley-wink.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...