Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
hosianna

Slipp maneter

Rekommendera Poster

Vad skulle ni vara villiga att betala för att kunna bada utan maneter bakom exempelvis båten? Håller på att utveckla en grej som håller dem borta.

Tacksam för realistiska svar:-)

post-24292-1394237415,5693_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har sett en sådan.(tror jag iallafall)

Som en stor badring med nätbotten och nätsidor.Säkert 5-6m i diameter.

Själv är jag inte intresserad av att köpa en sådan grej.

Är det maneter så använder jag en av duscharna ombord.

Men med små barn kanske det kan vara något,men jag ska vara lite tråkig med att påstå att detta inte kommer att bli var mans pryl.

Jag tycker att det ser konstigt ut,som att bada i en fiskodling.... typ.devil

Vad kul om jag missuppfattat allt och vad jag såg var mäniskor som bada i en fiskodling och din uppfinning är helt annolunda.

Men det är nog inte så vanligt att Prinsses 60or eller större släpar på en fiskodling,om man inte är sushi-beroende förstås.wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad vi är villiga att betala för att köpa en viss produkt? Först så utvecklar man en produkt, oftast på intension eller att man vet att det finns ett behov, sen prissätter man efter en tillverkningskalkyl plus overheadkostnader och vinstpåslag, ställer man frågan om vad presumtiva kunder är beredda att betala är man väldigt långt ifrån produktlansering, men okej jag är beredd att betala 238 kronor/säsong, kan du erbjuda mig en brännmanetsfri badning?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag säger som Westis: Inte en spänn mer än 238 :- per säsong, i annat fall badar jag där brännmaneterna inte är för tillfället... Öronmaneterna bryr jag mig inte ett smack om... I övrigt är det alldeles för kallt i vattnet för min del, när brännisarna är uppe runt ytvattnet...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jomenvisst skall du bry dej om öronmaneterna.

Vi låg och dök utanför Hamnerö och hade plockat upp några tjog krabba. Grannbåten, som kom från Stockholmstrakten, vill köpa några krabbor, Men generösa som vi var sa vi att kom ombord i kväll så bjuder vi på så många krabbor ni orkar äta, Ta gärna med något drickbart. :-) Vi dukade upp på akterdäcket med en jättestor gryta med krabba, och en skål med Västkustgele Jag och kompissarna lät oss väl smaka av gelen, krabborna och grannarnas dryckjom. När Stockholmarna misstänktsamt tog för sej av gelen frågade dom var det var, svarade vi, att det är en delikatess här på västkusten, naturella öronmaneter. De avstod från den delikatessen, mummlade något om halvtokiga göteborgsdykare. 

Skall du äta öronmaneter så vik den och bit rätt över, undvik kanterna, där sitter små bränntrådar som irritrera läpparna. I ärlighetens namn så smakar dom ingenting, bara saltvatten  och så värst mycket mat innehåller dom ej, man får äta många för att bli mätt. Bild: viken på Hamnerö  http://lasselundell.se/dykning.html

post-571-1394237415,8492_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En produkt som skyddar mot maneter är nog inte så lättsåld i vårt

rätt så kylslagna land. Däremot så borde det vara lättare att kränga

ett enkelt och välfungerande manetskydd där det finns farligare

varianter ex kubmaneter.

Så det kanske är bättre att ställa frågan på ett forum i Australien

eller Thailand.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror inte det går att svara på frågan så som den är ställd. Vad skulle du vara villig att betala för en ficklampa? För en grill? Eller för en jolle?

Det beror ju helt på vad man får om man tycker att det är prisvärt. Vad den har för funktionalitet. Hur bra, rolig och praktisk den är att använda, hur effektiv, hur tilltalande, hur ..., osv.

Är det ett fisknät som skapar ett en meter stort (litet) badhål i soppan så vill jag inte ha det. Är det en lång paddel för att mota bort maneter, samma sak, behåll den. Är det en smidig lösning där man trycker på en elektrisk knapp och som på nolltid gör en hel vik manetfri så finns säkert flera som kan betala en del. Även bland sommarstugeägare. Men utan att veta mer så går det inte att säga om jag är intresserad över huvud taget. Ännu mindre ge ett pris.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen marknad här på oskusten !!

Men lyckas du verkligen med något som funkar, så kan du håva in  en stor förmögenhet t.ex i Australien, där jelly-fish orsakar stora, plågsamma skador. Så glöm inte att söka ett världspatent och strunta i de småsumor du kan få här i Sverige.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du skall vara tacksam för realistiska svar får du väl ställa realistiska frågor :-)

.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det går säkert att tjäna pengar här oxå. Kärnkraftsverken har stora problem med maneter i kylvattnet. Har själv haft kylproblem med för många maneter i sjövattenfiltret. Enklast är nog att bada i en pool låångt från havet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker inte att frågan är konstig.

Det är bara tekniker/ingenjörer som tänker i termer av att ta betalt för tillverkning + OH + vinst. Se er omkring, det finns massor av produkter som är 10, 100 eller kanske 1000 ggr dyrare än vad det kostar att tillverka produkten plus lite påslag för oliksa saker. Man tar betalt för värdet helt enkelt.

En tekniker blir då sur när han/hon ser en sådan överprissatt produkt - Den kan inte kosta så mycket - och så bygger han/hon en egen dålig kopia eller så skiter han/hon helt i det. Resten av befolkningen blir glada för den fantastiska produkten, köper den och lever lyckliga så länge den fungerar.

Här i stockholms skärgård skulle jag inte betala så mycket smiley, men på västkusten skulle jag nog tycka det var värt en tusenlapp eller två att få 5 m manetfritt runt båten. (Det är det värt även om manicken bara kostar 10:- kr att framställa.) På andra platser på jorden är det säkert värt några 10 000-lappar att få manetfritt.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förutom detta med badande bland maneter så har jag en liten stickfråga, troligen litet OT i tråden men ändå. :)

Varför tycks handflator så okänsliga när man halar upp manettrådsbemängda ankarlinor etc? Kanske är jag fel ute angående orsak, men jag räds inte att grabba tag i sådana linor utan handskar. Men aktar mig noga så att ingen rödmanettråd råkar slänga upp och träffa handens känsliga översida. Nån mer som lagt märke till fenomenet?

(Och nej, mina nävar har kontorsaktig bäbishud om nån tänkte skyddande valkar genom hårt arbete. Är kanske detta på nåt vänster medfött kan jag fundera? Gäller det måhända även huden på fotsulorna, har inte testat??)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som jag skrev i en tidigare tråd om öronmaneter. De betraktas som harmlösa, men om man äter dom bör man undvika kanterna, vars bränntrådar, fast de är små, bränner på läpparna. Samma gäller händernas insida, mina är nästan som läder, ovansidan som barnrumpor. När jag var fiskare var det ett gissel med bränntrådar, som följde med upp på linor och redskap, händerna gick bra men ansiktet och ögonen fick srtyk ibland. http://lasselundell.se/fiske.html

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Givetvis är grejen till för västkusten och att ni på ostkusten inte är villiga att betala något är ganska förståeligt. 

Jag borde kanske ha ställt frågan om hur stort problem ni tycker manter är på västkusten? Personligen avskyr jag brännisar men det kanske beror av att jag är inflyttad till västkusten från Mälaren. Jag tycker ibland att halva semestern går åt att undvika brännmaneter. Förra sommaren var katastrofal. Ungarna som älskar att bada vågade inte för alla brännisar och gjorde de det ändå så var två vuxna tvugna att vara manetvakt. Hur kul är det. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lycka till att håva in maneterna! Nej jag menar storkovan. Du kan ju börja på västsidan Hönö. Du är välkommen dit och provköra! 

Vi badar många gånger om dagen sommartid, korta dopp från badstegen akterut.

Men som du vet ibland samlas dom precis vid badstegen.

I väntan på din storskaliga anläggning brukar jag starta och köra försiktigt med propellern en kort stund.. Annars vågar inte min badgästetös från stan inte hoppa i. Självklart är jag vakt på däck om dom är många dom där mannedera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Brännmaneter är väl inget stort problem !?

Det har väl hänt nån gång att jag bränt sig under mina 64 år. Den som råkat ut värst i vår familj är min moster. Hon är 76 år idag och hon lär ha bränt sig rätt ordentligt i sin ungdom.

Jag är ingen fiskare, men som Lasse skrev, så tycker jag det är väst med manetsträngar på dörjern och på dräggtåget. När de torkt på dräggtåget är inte heller speciellt trevligt.

Mina barn och jag talade om maneter för några år sen. De använde yttrycket vanliga maneter och det de sa tyckte jag inte stämde. Det visade sig att de menade blåmaneter. För mig är röda brännmaneter  de som var vanliga när jag var liten, men blåmaneter har det ju funnits i stor mängder på senare år. Kommer ihåg en gång jag gick ut på havet vid Sotekanalens södra utlopp nån gång i slutet på 1990-talet. Då var jag lite osäker på om det var i vatten eller blåmaneta jag seglade i.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Handflatan, inte fabian är den okänsligare än andra delar, i alla fall inte på mig. Senast jag var i de brännande maneternas rike så hade jag inga handskar. Efter första träffen tog jag det väldigt varligt med ankarlinan.

Gummihandskar är ett måste för mig i de vattnen.

Vaddå bada......? Skall man i å plaska bland de odjuren när jag inte hoppar i annars heller? Vafför?

kkkkkkaaaaaa...llll...tt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad det gäller brännmaneter och badning förstår jag som Göteborgare inte problemet, vid 22-23grader försvinner odjuren och vid temperaturer därunder så badar man väl för f.. Inte ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inget skulle jag betala. smiley

Bada? Nästan alltid för kallt..

Vill jag bli blöt, då kan jag ta en kall dusch. wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

va skönt att man kör i vättern då en av sveriges renaste sjöar+djup som faaan och 100% manetfritt och fritt från andra djur som gör en pissed off

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om jag skulle bada nån gång och maneterna badar där skulle jag kolla hur känsliga de är för ström i vattnet. En pluselektrod ett par meter bakom badstegen och minus till kölen. Kanske maneterna är okänsliga för ström? Annars flyttar de sig, hur fort det nu går.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har kört i norra delen och där fanns det mygg. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Å katten.

Mygg är väl mycket värre än maneter. Maneter kan man ju undvika, det kan man knappast med myggen.

Fast man får ju va tacksam att det finns varelser som älskar en. Dvs mygg och fästingar.

Ett säkert sätt att undvika maneter är ju det som Forgus31 antyder i de 6 första orden i sitt inlägg ovan. wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kalman,

Välkommen hit till västkusten. Du vet var jag bor:-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Tack Hosianna!

Kanske, kankske. Det är en viss person i Smögen som lockar.

Men har ni en plats över för en extra gast på eran grabbsegling så kanske att......

Vi får se.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haha, numera kan man tydligen tillverka ofarliga maneter av råtthjärtan. Med elektroder i vattnet som matar ut 1 Hz så simmar den med ett pumptag i sekunden. Kanske gäller liknande för riktiga maneter? :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...