Styrman_Johansson 0 Postad 28 Februari , 2013 Hej! Håller på med en elinstallation i båten och har en liten fundering kring placeringen av en plusplint för diverse förbrukare. Har en bensinmotor i båten och sådeles även en bensintank. Utrymmet under durken där tanken är har ett fint utrymme på ena sidan där man skulle kunna sätta en plusplint (ca 50 cm från tanken). Tanken är jordad (tror jag) Min fråga är -Vågar/får man det? Bensin kan ju vara explosivt... Tänker på risk för gnistor m.m. Det går för övrigt kablar (med skarvar) i detta utrymme sedan tidigare. Tacksam för råd/tankar kring detta, MVH Tomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 496 Postad 28 Februari , 2013 Jag har ingen aning om man får det eller inte. Men själv skulle jag aldrig placera någon kopplingspunkt lågt i en båt med bensin i. Jag antar att du har funnit detta vara den bästa platsen av någon anledning. Men du borde ha ett batteri någonstans. Bättre då att sätta kopplingsplinten där och dra hela kablar i kabelrör fram till förbrukarna. Skulle jag tycka ... :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 28 Februari , 2013 Som glad amatör ser jag inga problem med att ha både kablar och plusplintar i samma utrymme som tanken. Förutsättningen är givetvis att både tankens och elens installtioner är korrekt utförda. Det betyder att tanken med sina kopplingar är korrekt utförda och utan läckor, plusplinten är inkapslad, alla kablar har korrekt krimpade kabelskor, plusplinten ska ha skruvförband (alltså inte flatstift), alla kablar uppklamrade så de inte kan röra sig och inget kan skava hål på isolering osv osv. Att gnista skulle uppstå under de förutsättningarna är så liten att jag skulle sova väldigt gott på nätterna. Förövrigt bör du förvissa dig om att tanken (och alla andra komponenter i bränslesystemet) är jordad! Det är annars en mycket större källa till gnistor på grund av statisk elektricitet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alfa-Freja 0 Postad 1 Mars , 2013 Kan nog räknas som explotionsfarlig anläggning. Kolla så du VET vad som gäller först. Om du frågar någon, försäkra dig då om att vederbörande har koll på reglerna som rör detta. Riskerna är nog ganska stora annars, med säkringar mm. Som brinner av där du just råkade spilla lite bensin när du tankade...... Och kan nog bli problem med försäkringsbolaget om du har oturen att bli klassad somm vållande och flera båtar som ligger bredvid din också börjar brinna..... Om du inte vet säkert, så låt bli. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser