Tornado 0 Postad 28 Februari , 2013 Hej, Våren närmar sig! några som har några heta fiskeplatser i mellersta skärgården (gädda,gös,aborre)? Tänkte ta en runda med sonen som blivit gammal nog att följa med pappa Jag är ute efter några bra smultronställen som alltid ger utdelning. Dela gärna med er! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 28 Februari , 2013 Och det är väl inte i mellersta Bohuslän du menar - eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tornado 0 Postad 28 Februari , 2013 Nej förlåt mig, Stockholms skärgård. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 28 Februari , 2013 Hmmm, nu menar jag inte att låta tyken... men om nån har sitt egna smultronställe där det alltid nappar och lunchen är garanterad så tvivlar jag på att man vill ha dit onödigt sällskap... Ta istället fram sjökortet och leta upp lite platser du tror kan ge något. Det kan vara landuddar och undervattensåsar, djuphålor och grundtoppar. Vegetation på botten osv. Åk hellre ut i skitväder än fina fiskedagar med total avsaknad av vind och solen står som spön i vattenytan i ett par timmar runt middan Visst är det skönt men fisket brukar ju inte direkt vara på topp.... När du hittat några troliga platser, kör över dom med ekolodet ett par tre gånger innan du börjar fisket för att säkerställa att du fiskar på rätt ställe topografiskt sett. Du behöver inte ligga hundraprocentigt rätt ovanför ex.vis en grundtopp, själv föredrar jag att hitta en topp som ligger kanske 5 m under ytan där det annars är 10-15m djupt, sen fiskar jag mitt på uppgrundningen sas, alltså där det är 6-8 m djupt. Anpassa metod efter plats, lämpar det sig så brukar mete med levande betesfisk vara ruskigt effektivt på gäddfisket. Mask eller liten löja slår alltsomoftast spinnare även om jiggfiske kan vara outstanding när det gäller mängd om man pratar abborrfiske, Sällan storleksmässigt dock. Gösfiske utövar jag i princip enbart på senkvällar o nätter, bottenmete med löja från land, alternativt flötmete från båt. Gösfisket kan tvärtemot gäddfisket vara bäst när det är varmt och vindstilla. Just bottenmete från land med övernattning i tält är nåt sina mina ungar uppskattade mer än vilket båtfiske som helst, laxtrolling med dubbel- och trippelhugg inräknat.Det finns ju en massa fler saker att sysselsätta sig med som barn på land, medan man väntar på huggen, man kan tälja sig en barkbåt, mysa i tältet med en Kalle Anka el vad ungarna nu vill läsa osv. Eller luska runt för att höra om det finns nån tjärn i närheten där det finns sutare. Roligt fiske med lysstav på flöte på senkvällen, eller larmfiske på natten. Också väldigt uppskattat av barn eftersom även en liten enkilos sutare ger dom ett minne för livet Egenhittade platser ger dessutom en långt större tillfredsställelse än om man får motsvarande fångster på ett peka o kasta-ställe. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 28 Februari , 2013 Finns gädda, gös och aborre på västkusten...? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjaerven 23 Postad 28 Februari , 2013 Hur många b:en finns det i abborren? Edit: hoppas du ser skämtet. Och nej det är dåligt med de nämnda fiskarna när du rundat Skåne vad jag känner till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 28 Februari , 2013 Gös är det värre med, men gädda och abborre finns det gott om i Nordre älvs mynning? Gös finns det också gott om på västkusten, fast i insjöarna, t.ex. Aspen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 28 Februari , 2013 Jag har en kompis från smögen som stack iväg ut för att fiska aborre eller vad det nu var för fisk han hoppades på. Det finns ju många insjöar i bara i Sotenäs. Denna gången bar det av till Lilla Dalevatten, som är en stor sjö, till skillnad från Stora dalevatten som bara är en sankmark. Han gjorde ett kast och fick napp direkt. När han fick upp fiskarna på land. Ja han fick flera stycken på ett kast, så var det ett antal sillar - rökta - förpackade i en plastförpackning. Jag förstod mycket väl att det rörde sig om Stockholms skärgård, men Stockholmare har den egenheten att det bara existerar Stockholm för dem. Sen finns ju en odefinerad landsort där borta nånstans, som de i regel egentligen inte har en aning om - om man u skall generalisera. Nu vågar jag väl inte tala om att jag kommer till Stockholmstrakten på Lördag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 28 Februari , 2013 Det har du väl lärt dig nu efter alla år Tommy att när man inte uttryckligen talar om var någonstans det gäller är det en stockholmare som ställer frågan. För en som bor huvudstaden existerar inget utanför tullarna. ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davidlobster 0 Postad 7 Mars , 2013 Ja det finns det. Om man bortser från abborren (åtminstone idag) Kika in på gfa.se så kan du se själv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser