Walter123 0 Postad 28 Februari , 2013 Hej! Vi har varit motorbåtsägare tidigare men skall nu gå över till segelbåt inför denna säsongen. Vi är därmed ute efter en första segelbåt. Vi har tittat på båtar som är drygt 30 fot t.ex. Maxi 95 mfl. Många är dock väldigt smala och har dessutom inte så stor och trevlig sittbrunn. Bavaria och Oceanis verkar mycket trevligare i modellen med sitt generösa umgängesutrymme. Dessa vekar ju dock vara betydligt dyrare.... Är nyare segelbåtar generellt bredare? Finns det 80-talare som är rymliga och trevliga också? I så fall vilka? Är seglingsegenskaperna sämre på en bred båt? Har ni något tips på en rymlig, trevlig båtmodell, gärna med 6 kojplatser som kostar runt 200 000kr? Tar tacksamt emot tips! Är nybörjare på segelbåtar och känner inte till så många modeller.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 28 Februari , 2013 Dominant 95 om du prioriterar sittbrunn och seglingsegenskaper. Finns med både 5 och 6 bäddar. Snabb, 1,161 behöver dock vind då den är något underriggad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Comfort4 82 Postad 28 Februari , 2013 Kanske en lite dyrare båt ,men antagligen passande för er .Comfort 32 en väldigt rymlig sittbrunn , en bra akterifrån med två kojer på vardera sidan där barnaår passar fint o har sitt eget.bra toa o pentry lite trång salong men med sittbrunnstältet sitter man oftast i sittbrunnen //Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 2 Mars , 2013 Trevligt att du funderar på seglare En del båtar är som du säger smala och andra är breda. Både bred och smal har sina fördelar liksom om båten har hög rigg och mycket segel eller lite mindre,,,, det beror på vilka egenskaper du söker. Om båten är bred så finns ju givetvis mer plats ombord, har den då samtidigt en grundgående eller inte så tung köl och mindre segel är den då jämfört med en lite vassare båt som har tyngre köl och mer segel, så är seglingsegenskaperna lite lugnare kanske tom lite trög gämfört med en snabbare som då har mer temprament liv och segel. Nyare båtar är generellt dyrare än äldre, Jag vill inte påstå att nyare båtar generellt är bredare, däremot är de ofta bredare i aktern, vilket gör att sittbrunnen då blir större. Finns inget som talar generellt för att nya båtar seglar bättre, men de kan ha mer bekväma anordningar för att hantera båten enklare. Bra vägledning om båtens seglingsegenskaper får du om du gämför olika båtars SRS-tal (tdigare LYS-tal). Där kan du gämföra och se att tex det finns många äldre båtar som med lätthet seglar om många nyare crousingbåtar. Och det finns många nyare performensversioner av nya båtar som är väldigt snabba. Seglingsegenskaperna är också mycket beroende om det är bra, hyvsade eller rent dåliga segel som följer med i köpet. Är de bukiga och utseglade så blir det mer lutning än fart. Jag tycker själv att det finns många 80-talsbåtar som är mycket trevliga, bla så finns det mycke trä i inredningen och det går att hitta båtar som fortfarande har fin träinredning. Seglingsegenskaperna beror på så mycket mer än bara bredden på en båt. Tex balansen mellan segel (stor och försegel), hur den är på rodret, hur pass högt i vind den går på kryss, hur pass bra den tar motsjö. (smalt och djupt skrov går bra genom sjön, medan grunt skrov går bättre på läns lite förenklat beskrivet). Sedan är ju även farten beroende av vattenlinjelängden vilket talar för en lång båt i stället för bred, även undervattenkroppens form har stor betydelse. Sedan finns ju synpunkter på hanterbarheten, stora försegel kan vara tunga att hantera medan tex självslående fock är enkelt. Vill du har ratt eller rorkult. (ratt lättare att styra, rorkullt ger mer känsla och lättare i hamn) Tipps om var du kan läsa mer 1. Curt Gelins bok 700 segelbåtar i test (innehåller de flesta båtar tillverkade på 80-talet och framåt) 2. Sailguide.se (där finns rätt mycke båt- data och en hel del omdömen om båtar) Länk: http://www.sailguide.com/batfakta/index.php Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 458 Postad 3 Mars , 2013 Som ägare till en Comfort 32 från 1980 så kan jag bara hålla med om att det är en för sin tidsålder stor och rymlig båt med relativt bred akter och stor sittbrunn. Båten seglar bra och den är relativt snabb. Som nybörjarbåt är Comfort 32:an bra, ganska styv (den lutar inte så mycket) och lättseglad. Den går bra i vågorna och man får oftast en relativt torr segling. Båten är relativt pigg att segla, men man får ändå sällan obehagliga överraskningar. Även spinnakersegling i hårt väder funkar bra och snällt med två personer ombord (en helt oerfaren). En nackdel är att riggen är av sk. mastheadtyp (förseglet går ända upp i masttoppen). Det gör att man har ett förhållandevis stort försegel som är lite tungt att skota hem. I gengäld har den ett relativt litet storsegel och bommen är högt placerad så risken för att få den i huvudet är liten. Akterruffen med egen ingång är kanon för barnfamiljen, där kan ungarna ha sina krypin och rå om sig själva. Det kan få vara lite stökigt, det stör inte någon annan än dem själva. Förpiken är relativt rymlig, men har nackdelen att man kryper in i den direkt från salongen. Sammanfattningsvis tycker jag man får mycket båt för penarna. Mackey PS Äldre båtar är ofta smala i aktern eftersom detta var fördelaktigt för de klassregler som då tillämpades vid kappsegling. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 3 Mars , 2013 Idag tror jag en Maxi 95:a är ett bra köp, även om jag tycker det är en ful så är det mycket båt för pengarna. Hörde en kille som precis köpt en välskött och välutrustad Maxi 95:a. Priset var löjligt lågt. Priserna kommer att falla mera, troligen blir det billigare när sommaren närmar sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 4 Mars , 2013 Även jag sällar mig till förespråkarna för Comfort 32. Jag har seglat en sådan i 20 i varierande väder med bara positiva omdömmen. Om man skall säga något om den så är det väl service-åtkomst av motorn då. Fast vid större jobb går det att demontera sidoskotten för bättre åtkomst. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasVega 0 Postad 4 Mars , 2013 Hej! Köpte förra året en Vinga 31Mix. Har väldigt bra utrymmen och de lite senare båtarna har toa vid nergången och två längsgående soffor, vilket jag kan tycka är trevligare än längsgående kök. Men det är en smaksak. Hon klassas lite felaktigt tycker jag som motorseglare för hon är i mitt tycke en utpräglad långkölad segelbåt med kraftig motor. Seglar riktigt bra och är en trygg båt med mina mått mätt. Finns inga på blocket vad jag vet idag men kommar säkert. Pris förra året 200 - 250`` kr på de som var till salu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sator 25 Postad 4 Mars , 2013 Hej! Kul att ni vill segla! Håller med Hasse i inlägget ovan till 100%!! Köp Curt Gelins bok 700 segelbåtar i test. Mycket av testerna och åsikterna är testarens egna preferenser vad det gäller båtutförande osv. Men så är det alltid i tester. Däremot finns det mycket info som man kan ta till sig. Alla har ju olika preferenser och möjligeter när det gäller val av båt. Boken hjälpte mig att verifiera vad, och vilken båt som passade mig bäst! Sedan handlar man alltid med ögonen till stor del. Smaken är som baken. Därför finns det så mycket olika modeller att välja på! Tipset är kanske att försöka se på lite sikt vad man kan tänka sig även framöver. Att komma på att ens första val som man köpte. Är kanske inte det bästa. Redan efter första sommaren..Kan bli lite jobbigt.. Dock är det alltid kul att fönstershoppa...jag vet! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser