jarb 78 Postad 18 April , 2013 Soumi-batti har självklart rätt i stort men för Matheds del handlar det om väl utprovade proppar för 64DC/F150 varför risken att köpa fel pitch inte finns. Prisskillnaden är där även inkl frakt, moms och tull. Angående 4-blad så vore det kul med ytterligare tester av detta på 64:an. De 4-bladare som hittills redovisats har dock inte kunnat mäta sej med storbladiga 3-bladare. Så vill man åt 4-bladsegenskaper så lutar det åt att en storbladig 3-bladare är en bättre lösning på just 64:an.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mathed 0 Postad 19 April , 2013 Jag har faktiskt lagt in en beställning på en Reliance 13 3/4 19 nu från boats.net, borde landa på ca 4500 efter moms och tull förutsatt att kronkursen inte faller ytterliggare mot dollarn. Sjuk skillnad jämfört med Yamahas svenska prislista som säger 8900 SEK. Ska bli väldigt intressant att testa..med lite tur kommer den innan sjösättningen om två veckor.. Tack för tipsen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 19 April , 2013 Kul Hur högt hänger motorn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mathed 0 Postad 22 April , 2013 Motorn står i ett halvtiltat läge på vinterförvaringen så jag kan inte riktigt se hur högt den sitter, men den är iallafall i andra hålet uppifrån. Bifogar bild Jag tror även att jag kan ha hittat en fartbov i mitt fall, bottenmålningen var otroligt dålig, väldigt tjockt och ojämnt, så lördagen spenderades på rygg under båten med vattensandpapper.. Propellern var rätt Black Steel variant. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mathed 0 Postad 22 April , 2013 Ytterliggare en bild på motorhöjd.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 23 April , 2013 Det där ser mer rätt ut, speglar sedan avståndet i de nedre slitsarna skillnaden mellan översta och andra hålparet så har man lyckats här. En variant på felborrningen är att man borrar de nedre hålen efter plattan och de övre efter mallen/motorn. Då kan motorn inte monteras i högsta läget eftersom de nedre slitsarna så att säga bottnar.. Men det ser lite UFO ut att man tagit ur skarvhyllan mellan skrov och däck för att motorbracketten ska kunna ligga an mot akterspegelsplattan. Verkar som man antingen missat när man kapat ner skarvhyllan eller använt en för tunn akterspegelsplatta.. Om båt/motor står ute skulle jag avråda från att ha motorn i nåt annat läge än rätt ner. Har man otur vattenfylls avgastrumman på växelhuset av regnvatten, fryser och spränger växelhuset. Kan man av nån anledning inte tilta ner helt är det i de fallen bättre att plocka av växelhuset o ta hem det. Minskar dessutom stöldrisken. Ska bli spännande o höra vad du får för varv och fart med Reliancen och snyggare botten, 5800 rpm och nån retfull decimal från 43 knop brukar jag få, sommarpackat, i stort sett fulltankat och själv i båten.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mathed 0 Postad 2 Maj , 2013 Nu har Reliance proppen från Boats.net äntligen anlänt, slutnota blev: Propp + Frakt: 3689 Tullavgift: 52 Moms: 789 Postens avgift: 100 Summa: 4630 SEK - Dvs ca halva svenska Yamahapriset. Leveranstid blev ca 1,5 vecka, sjukt smidigt och väldigt prisvärt, på lördag blir det test på riktigt då det är dags för sjösättning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 2 Maj , 2013 Stilletto 4 490 kr på drev.se. Sorry kunde inte låt bli. Men det är ingen Yamaha originalprop dock!! Den ser jättefin ut din propeller, blir säkert jättebra. Just den sorten är gjord för F150 för att minimera skaller i lågvarv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mathed 0 Postad 2 Maj , 2013 Jo att det finns billigare alternativ visste jag, dock så menade jag att det var väldigt prisvärt jämfört med de svenska listpriserna på samma propp.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
59DC 0 Postad 6 Maj , 2013 Sjösatte båten i helgen och fick upp den i 41 knopp med familjen och körkapellet uppe. Så det tycker jag är helt ok, men fick lägga en hel del tid på botten först. Tack för alla tips. /Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 6 Maj , 2013 Kul! Då är allt säkert i sin ordning och du kommer få dom normala 42-43 knopen med kapellet nere och mindre folk i, du vet väl att hastighetsgränsen med kapellet uppe är 30 knop Att jämföra svenskt pris på Stiletto mot Reliance blir lite äpplen mot päron. En Stiletto hade du haft hemma för runt 3 papp så en rejäl skillnad finns som sagt även där.. Själv väntar jag på o få testa min Enertia som egenskapsmässigt troligen är mycket lik Reliancen men med vissa skillnader i bladdesignen. Förhoppningen är lite bättre grepp än Reliacen utan att behöva plikta med nåt annat.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser