59DC 0 Postad 27 Februari , 2013 Hej! Har en Yamarin 64dc med Yamaha 150hk 4t från 06. Den gör bara 38 knop, det känns ganska lågt när man läser om andras båtar här på forumet. Är det normalt? Är något fel? Tror att Yamahas org propeller (svart, stål) sitter på nu. /Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havskatt 18 Postad 28 Februari , 2013 Enligt Yamaha Körfakta 2009 ska din båt göra 39,8 Knop med 150 Hk och 2 personer i båten. Du ligger på 38 Kn vilket jag tycker är väldigt nära. Att det fattas 2-3 Kn är normalt då Körfakta verkligen har optimerat förutsättningarna. Dessutom är testet gjort med en rostfri propeller. Så jag tycker du ska vara nöjd! Bara bottenmålnng brukar sänka farten med 1-2 Kn, har du bottenmålnng ? En rostfri propeller gör också 1-2 Kn jämfört med en stålprop. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 28 Februari , 2013 Njaee.. 64:an i Körfakta är av nån anledning rätt trög. Runt 42 knop lätt lastat brukar de göra lite beroende på andra förutsättningar. Vad varvar du på topp? Skitig botten eller tjocka lager skrovlig bottenfärg? Trimmar du högt nog, runt 4 på mätaren. Exakt vad för propp har du? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
59DC 0 Postad 28 Februari , 2013 Hej! Tack för svaren. Båten är bottenmålad, jag köpte den i somras så jag ska gå igenom botten nu till våren och se hur mycket man får slipa och fixa. Vet ej hur mycket den varvar på topp. Vad är normalt? Jag tilltar upp till 3-4 innan den släpper. När jag gjorde service+kammrem så sa verkstadskillen att det satt en stålpropeller på den. Han tyckte jag skulle ändra till en alu ifall man kör på något så pajar inte hela motorn. Men visst går den bättre med en alu.propeller? /Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 28 Februari , 2013 38 är helt ok om det är på slutet av säsongen. Jag har en 64 dc med en 200 hk på. Den toppar 48 första turen och typ 44 på slutet av säsongen. Sen tycker jag personligen att toppfart är ganska ointressant. Då är det roligare att kunna köra långa sträckor på 0,8 l/nm i 27 knop eller att kunna slita upp en vattenskidåkare utan problem. Jag tror att du har en black steal stålprop, dvs original yamaprop. Att byta till en aluprop är inget jag skulle lägga pengar på. Vänta till våren är mitt tips. Kan ge mig den på att du får ut 42-43 knop första turen. Fin båt den lilla 64dc! Enkel men ändå stabil. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 28 Februari , 2013 Med en orginal Black Steel 13,75 x 19 så är 42 knop o nånstans runt 58-6000 rpm på topp normalt. Nu är det tyvärr lite lurigt med Black Steel propparna för de finns i två versioner på 19 tum stigning varav den ena inte är lämplig på denna kombon. Släng gärna upp en bild på proppen, jag tror jag kan se om du har fel propp då bladen ser lite annorlunda ut. Glöm alu-propp, du kommer tappa fart o öka bränsleförbrukningen. Är båten bottenmålad tappar man oftast ingen fart under säsongen. Det är ju påväxten som är den största fartboven. Visst, lastar man i massa prylar så sjunker farten men inte så mycket. Nåt står inte riktigt rätt till här o det kan va nåt mycket enkelt, jag har en del uppslag men det mesta går inte o kolla på land annat än botten o proppen.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 1 Mars , 2013 Dra gärna också av en bild på monteringshöjden av motorn. Sitter den för djupt kan det gå trögt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
59DC 0 Postad 1 Mars , 2013 Ok! Ska försöka ta bilder nu i helgen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
59DC 0 Postad 3 Mars , 2013 Och monteringshöjden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 3 Mars , 2013 Motorn i förhållande till botten , sätt en planka mot botten ,och var i förlängningen hamnar plankan mot växelhuset på motorn ..... Där har du monteringshöjden . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
59DC 0 Postad 4 Mars , 2013 Ok! Har problem med att få in bilder på propellern, får se om det lyckas till slut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havskatt 18 Postad 4 Mars , 2013 I Yamaha Körfakta har dem hissat motorn 18mm vilket är 2:à hålet uppifrån. Så enligt din bild sitter motorn på rätt höjd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 6 Mars , 2013 Jag vill börja med att säga att om motorn sitter med 0 eller 18 mm hiss inte spelar så stor roll, skillnaden är långt mindre än en knop o en del föredrar faktiskt att ha motorn på 0 hiss då Black Steel propellern inte är så bra på att hålla greppet. Så motorhöjden är inte den enda orsaken till ditt farttapp.. Det är nämligen såhär, din motor sitter i rätt hål men att dömma av bilden sitter den inte med 18 mm hiss. Under ganska lång tid hade 64an en motorplatta med felaktig hålbild, min egen 2008 har just den. Med motorplattan menar jag den polyetenplatta som sitter mellan motorn och akterspegeln. Om den som borrade akterspegeln gjorde det efter dessa hål så hamnade de för långt ner. Motorn går då överhuvudtaget inte att montera i de översta hålen o monteras den i andra hålen hamnar den på ungefär 0 i hiss. Det rätta är att borra hålen efter Yamahas borrmall eller provhänga motorn mot akterspegeln o märka hålbilden efter motorn. Hålen hamnar då lite högre än urtagen i plattan.. Min egen båt är rätt borrad men jag känner till flera 64or som är felborrade efter motorplattan så det är inte helt ovanligt. Du kan enkelt kolla detta genom att mäta mellan bracketten på motorn och toppen på akterspegeln, jag kommer inte ihåg vad det för avstånd om man borrar rätt men där måste va mer än 18 mm. Kolla även din verkliga hiss som Jocke beskrivit ovan o anledningen att du inte får in proppbilden är sannolikt att den är för stor, prova göra den lite mindre så går det nog bättre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 7 Mars , 2013 Jarb är nog inne på ett hett spår där. Jämför med min monteringshöjd som iofs är på 36 mm hålet istället för ditt 18 mm-hål. Kolla ögglan på motorfästet på bilden, ser ut att diffa 3-4 cm i monteringshöjd mot din. Osäker om vi kan ha olika rigglängd, troligen inte. Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
59DC 0 Postad 7 Mars , 2013 En bild till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 7 Mars , 2013 Helt klart ytterligare ett fall av felborrad akterspegel. För att få nånstans i närheten av 18 mm hiss som rekommenderas måste motorn upp ett hål till. Så nu har vi hittat en halv till en knop av ditt farttapp, nu är det bara resten kvar. Proppen ser ut att va den rätta. Kolla nu rakheten på botten på båtens åkytor med nåt långt o rakt på flera ställen. Du ska inte se luft vare sej i mitten eller ändarna, lika illa vilket som. Känner inte till nån skev 64a men enkelt o kolla nu när båten är på land. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
59DC 0 Postad 11 Mars , 2013 Ok! Får kolla skrovet. Motorn får jag väll hissa till hösten när det är läge att serva den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
59DC 0 Postad 25 Mars , 2013 Har kollat skrovet nu och det verkar rakt. Båten ligger ca 8 mil från där jag bor så därför tar det lite tid innan jag kan kolla upp det som behöve göras. Jag kör runt med rätt så mycket last så som 25l vattentank, porta potti med tank, dubbla batterier m.m. Det kanske drar ner farten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 26 Mars , 2013 Som jag skrev känner jag inte till nån skev Yamarin så risken för att din skulle va det var inte särskilt stor. Men bra att du kollat det så är den biten i alla fall bortsorterad Har oxå mycket prylar i min båt för jämnan men det påverkar inte farten särskilt mycket, men visst, handlar det om hundratals kilon gör det ju lite skillnad. Vi får väl se vad du får fart när du väl sjösatt igen. De flesta Yamahaer med EFI har en liten egenhet då de inte får in rätt signaler från alla givare. De låser tändningen till 10 grader och det gör att de tappar lite effekt. Min har gjort detta en gång o då blev toppfarten just 38 knop. Nu är ju din motor för gammal för att ha Command Link men jag tror att även de med analog signalöverföring till instrumenten har en motorstörningssymbol i varvräknaren som tänds om detta händer. Om du haft motorn på auktoriserad service så har de haft motorn uppkopplad mot diagnossystemet YDS och oftast sätter motorn en felkod om en givarsignal fattas eller ger ett orimligt värde. Verkstan borde då observerat detta.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mathed 0 Postad 2 April , 2013 Hej, Jag har en 2007:a, samma kombination, bottenmålad, min gör också bara 39 knop, har fått upp den i 40 nån bra dag med medvind och lite bränsle i tanken... Däremot blev jag lite osäker på om min propeller ser likadan ut som din.. har för mig att min är lite mer stängd i slutet av bladen. Ska också kolla närmre på tipsen i denna tråden nu när det börjar bli dags för vårrustning..hoppas bara isen hinner släppa innan det är dags för sjösättning.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 3 April , 2013 Nu är ju 40 eller 42 inte så mycket o bråka om men var det under perfekta förutsättningar så är det ju lite lågt om än inte alarmerande men det är ju alltid kul o lista ut vad det beror på. Först en bild på rätt Black Steel propeller för 64:an, denna propp har en ganska rak profil på bakkanten på bladen och en något mindre diameter, 13,75 tum vid 19 tums stigning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 3 April , 2013 O nu en bild på fel Black Steel propeller för 64:an, denna propp har en mer rundad profil på bakkanten av bladen och en något större diameter, 14,5 tum vid 19 tums stigning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 3 April , 2013 39-40 knop är snabbt! Glöm inte det. De som jagar toppfart gör troligen avkall på andra saker. Hissa motorn till högsta hålet och dra på jordens mest räjsiga prop, så kan även ni vinna 2-3 knop på topp. Frågan är bara varför? För min del kör jag 95% av tiden i 27 knop. Mot den bakgrunden är en toppfart på 40 eller 45 knop ganska ointressant. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 3 April , 2013 Njaee.. Det är inte riktigt det som är pudelns kärna här. Toppfarten även på en standardriggad båt säger en del om verkningsgraden. Presterar inte båten vad den borde med en viss riggning är det sannolikt nåt som man får lida för i hela registret med t ex ökad soppaförbrukning o minskad lasttålighet som följd. Sen om man väljer en båt som gör 40 eller 45 knop är en helt annan femma Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mathed 0 Postad 16 April , 2013 På lördag är det äntligen dags att åka ut till båten och vårrusta, då ska jag passa på att kolla vilken propp det är jag har egentligen. Har en liten känsla att det kan vara den felaktiga då den är mest lik efter vad jag minns.. men vintern har ju varit lång så vi får se.. Om det är fel och byte är aktuellt har jag förstått att det finns bättre varianter än BS så som Turbo 1 och Reliance, men jag lyckades inte hitta någon återförsäljare på nätet i Sverige som säljer dem, några tips? Eller är det Yamaha Center för Reliance som gäller? //M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 17 April , 2013 I Sverige hittar du Turbo/Stiletto-propparna hos drev.se o Yamaha proppar hos vilken Yamaha-återförsäljare som helst. Ett köp från USA lönar sej i båda fallen men mest för Yamahabrandade-proppar.. Yamaha äger Precision Propellers som tillverkar Turbo/Stiletto men i Sverige har Yamaha än så länge valt att inte marknadsföra dessa själva. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 18 April , 2013 Nu vill jag inte vara en motvals typ mot Jarb som bevisligen besitter biblisk kunskap om Yamarin/Yamahagrejor, men jag vill ändå nämna att om man köper en prop från USA finns noll möjlighet att byta mot annan modell eller stigning om det blir fel. Det går, men kostar skjortan och halva brallan. Sen kommer ett billigt USA-köp drabbas av moms, så efter frakt och moms finns risk att det inte blev så mkt billigare. Osäker var du bor, men i Stockholm finns Drev.se, Propellertrim samt även Sea Sea som säljer billiga rostfria proppar. Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 18 April , 2013 För min del gick jag från 3till 4 blad , en Turbo 2+2 köpt på drev.se! Nu skiljer sig båtarna och effekten markant mot den jag hade . Med 4 bladig gjorde susen för min del , drev.se är bussiga med byten , kan var kul att kunna prova sig igenom några stycken bara för att notera skillnader . Vore kul att komma ner i slip , för effektivitetens skull! Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 18 April , 2013 Jag instämmer och hade nog också gått på en 4-bladare om jag köpt idag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser