Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
torb

funderingar från en nybörjare

Rekommendera Poster

De flesta verkar fråga vilken båt som skall köpa, men tror jag nog nu att jag bestämt mig. maxi 77 eller en vega el. likn. Det enda jag funderar på är inbordsmotor eller ej. Vad jag också undrar över är vilka andra initiala & löpande kostnader man kan vänta sig, utöver lånet och hamnplatsen (hamnplatsen som är beräknad till 7000/år inkl. vinterförvaring. är detta rimligt för Stockholm?) Jag förstår att detta beror ju på vilket skick båten jag köper är i också, men om man utgår från att jag köper en båt som är i fint skick och inte har nåt akut behov av några större inköp direkt, som segel, motor el dyl. en annan fundering jag har är hur mycket mektid man får lägga ner. Har hört att det är ganska mycket pyssel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Jag anser att eftersom båda båtarna är äldre så tycker jag du skall titta efter utombordare. hade det rört sig om nyare modeller så är tveklöst det bästa inombordare, risken du tar är de ev, reparationer som kan uppstå på gamla inombordare. och som nybliven båtägare finns det en massa annat som man kan lägga pengarna på de första åren. Detta är enbart min personliga uppfattning. det blir säkert fler svar med andra påståenden. /Wille

post-1958-1394234337,4171_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst SL

Jag har haft två olika båtar. Den ena med utombordare och den andra med en inombords diesel. Nog föredrar jag inombordarlösningen, men det finns några nackdelar. Det går åt värdefullt stuvutrymme för att få plats med en inombordare. Den är också, som redan påpekats, dyrare att reparera/ersätta vid haveri. Men för mig överväger enkelheten i handhavande och driftsäkerheten. Köper du en Vega får du nästan säkert en inombordare, fast då ofta en bensinare, i båten. När det gäller Maxin är båda varianterna vanliga. Lycka till med köpet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en Comfort 26 med utombordare en Penta 6 sail, den slängde jag i sjön ;-) och ersatte med en Jonson 6:a som funkade kanonbra men jag längtade ändå efter en innombordare hela tiden... Backverkan på utombordarn var kass (kan ju iofs variera efter fabrikat) och gick det kort sjö så kunde den tappa vattnet totalt vilket resulterade i att båten drev av när man minst behövde det :-| Så mitt val hade blivit innombordare, helt klart...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Willy när det gäller motor!! Vegan har endast inombordare men när det gäller den lite mindre Viggen så är det utombordare. Om du köper en Maxi 77 så ska du köpa årsmod 75 el senare ,gjordes flera förbättringar 75 bla bottenstockar större ruff mm,Jag tror att det var 79 det blev standard med tierods ,en förstärkning av vantinfästningen som gick ner i skrovet! Kolla med maxiförbundet finns sådana att kommpletera med!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller också med Willie men med reservationer. Utombordare är pålitliga nuförtiden och enkla att ha med att göra. Skall det fixas så släpar man det till verkstaden enkelt och lätt (nästan) Bensin inombordare skull jag ALDRIG har. Man har alla nackdelar då. Det bli inte lätt att serva motorn och, eftersom det många ggr är fuktig i motorrummet, så få man problem med el-system. Glöm ej heller att bensin är mycket farligare än diesel. Diesel inonbordare är underbara ock sökra men en gammal motor är i alla fall en gammaö motor. Köpa du en båt med en gammal diesel kan du hita en pårla men har någon som kan dieslar kolla motorn först Nu är det upp till dig - men lycka till med köpet hur du än gör med motorn SC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hadde förut en 77:a som jag moterade en volvo MD5:a i. Det är helt överlägset mot och hänga över en pulpit för att starta, sänka, växla, gasa och samtidigt försöka se vart båten tar vägen. Men som andra poängterar så är inombordarna gamla. En 30 år gammal motor är ofta inte värd namnet om den inte är fackmässigt renoverad. Många annonserar att de har renoverat motorn, men får verkligen kolla vad som är gjort! En ny utombordare 15000,- bara att slänga i bilen och skruva fast. En ny diesel med drev ca 60-65000,-. Båten annars är ett jättebra val i storleklassen. Den tåll otroligt mycket väder och vind. Seglade min ca 13000 sjömil utan några större problem. Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej jag köpte en k viggen som förstabåt vilken jag idag 8 år fortfarande är nöjd med.Dock vill jag råda dig utom alla tvivel att inte göra samma mistag som jag gjorde dvs utombordare, det är värdelöst i sjögång den vispar nämligen ovanför vattenytan,i hård vind kan du glömma den över huvudtaget!utombordare slits mer än en inombordare,en gammal inombordare tex diesel håller otroligt bra men inomb, bensin är mycket billigare med delar.köp inombordare! Vidare kan jag säga att man väljer plastbåt av många skäl ett av dem är underhållet. ingenting att oroa dig avkoppliong tycker jag.Det man inte kan kan man lära sig.Ps köp maxin!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm jag tycker att det är onödigt krångligt med utombordare när man skall lägga till ( vi köpte en Maxi 68 som förstabåt) en person ( samma som styr) måste hänga ut över akterspegeglen med 1/2 kroppen för att sköta motorn, helt omöjligt att se hur nära man är en klippa när man läggar till i naturhamn.

Vi köpte en Becker 27 med en välservad Ysb8 istället o den surrar inte lika mycket som utombordaren heller.

Mycket bättre, tycker vi

Beckern går dessutom bättre i vattnet vid segling då den inte är lika stampig som Maxi 68/77, .

Samma prisklass som Maxi 77/Vega mfl.

Vi betar 2700 för bryggplatsen, 1300 för vinteruppläggningen, 500 500 för i & upptagning. 1 burk bottenfärg 800, försäkring 700 olja till motorn(byte 2ggr) 1 tank diesel ca, Origonol till spritköket, lite lack, polish & vax = 6500 ca om inget går sönder eller man vill byta ut något.

Susanne

post-969-1394234536,5376_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

glömde mektiden beror lite på hur mycket du förberedde vid upptagningen(hösten)vi brukar rusta båten för våren under 2 helger lö-sö  i det ingår sjösättning & riggning, iläggning av dynor, segel,porslin mm.Sen kan man ta en provtur till hemmahamnen., perfekt!

Susanne

post-969-1394234536,5697_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja , de e väl lika bra jag drar iväg min åsikt oxå då....mina föräldrar har en maxi77 med inombordare som dem har haft i stort sett sen den va ny, det är en 73:a , det är en otroligt bra båt, lite trög seglad i svaga vindar men annars är de mesta positift, gott om stuvutrymmen, stor sittbrun men skotskena som inte är allt för mycke ivägen, stadig osv , dem har vart med i maxiklubben i 100 år och jämfört sin båt med alla andras såklatr och jag måste nog säga de att ska man segla så är de bra med en snurra men blåset de upp till storm mitt i natten så gör man bäst i o kasta i ett gäng ankare till för att ligga säkert för man kommer inte därifrån med snurran, det har hänt att mina föräldrar har fått hjälpa till och dra iväg dem som har haft en gräddvisp för att dem inte ska driva upp på land. inombordaren tar ju lite plats såklart men den ger oxå lite extra stabilitet, gammal? mmm det går ju åt lite kyllimpor och annat på 30 år men de e de nog värt, ska man ha en snurra ska den va ruskigt bra att man har spakreglage draget in i sittbrunnen så man slipper ramla i plurret varje gång man ska gasa eller växla......

 

 

 

jag hade valt en inombordare men du väljer vad du vill.......fridens och ha en bra båtsommar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom att vi äger vår Rival 22 på tre har vi bra koll på våra utgifter. I år kommer våra samlade utgifter ligga på ca 15tkr. Då utgår ca 5tkr till hamnavgift(sthlm),försäkring och vinter förvaring. Resten kommer vi plöja ner i båten på reperationer, nya funktioner och för att hålla båten i topp skick.

Det är en hel del jobb på båtar om man vill ha den i toppskick. Vill man ha den i bruksskick är min uppfattning att det inte behövs speciellt mycket tid. Vi lägger ner ca4-5 helhelgen med båtvård, vidare använder vi båten ca 3månader under sesången. Vi ser båtlivet som en livsstil mer än en hobby.

 

Maxi 77 och Vegorna är kanske fantastiska båtar när dom ligger i hamn. Men det är enligt mig inte speciellt spännande båtar när man skall segla. Men alla har vi olika anledningar till att man vill komma ut på sjön. Vissa gillar att mecka, andra njuter av naturen och vissa gillar spänningen och känslan av fart i båten.

Mitt val faller på båtar utan toalett,ståhöjd, men med fart i seglen. Om man skippar toaletten, de stora kök och ståhöjd brukar man komma undan de finnans kraftiga barn familjerna som enligt mig driver upp priserna på 30 fots båtarna.

Tror att utombordar motorerna i gemen är nyare och fungerar bättre. En 3 år gammal innombordare kommer också fungera fint. Men nu börjar inombords motorerna komma till slutet av sin tekniska livslängd(25-30år). Visst finns det motorer som hålls vid god vigör av drivna båtägare. Men det kräver en hel del intresse för att motorn skall starta varje gång. Tro mig jag har själv en envis liten herre på 25 år som inte alltid vill som jag vill.

Båtliv är en spännande sysselsättning. Hoppas att du hittar en bra båt. Glöm inte att kolla seglen, det är också en stor utgift på en segelbåt.

Lycka till !

mvh / Plarsa
http://rival22.plars.org/

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack för alla svar. Det blev ingen maxi 77, utan en Misil II med utombordare. Så här i efterhand kan man väl erkänna att lite nitar har man gått på, och dyrare än vad jag tänkte mig blev det... En hel del jobb är det med med vårrustningen, men det var bara kul tyckte jag..
Men det har varit värt det. Efter en fantastisk sommar där jag flängt runt i skärgården som en galning är jag helt fast.
Det största problemet jag haft har helt klart varit motorn just, den har stannat många gånger, och givetvis när man minst ville det, vilket skapade en del nervösa, och frustrerande situationer bland finlandsfärjor och lastfartyg !. Man lär sig till slut att alltid ha en backupplan om motorn skulle lägga av...

Efter att ha köpt ett nytt segel och diverse prylar som tex. ett kylskåp tog pengarna slut och jag hade helt enkelt inte råd med en motor också, så jag bestämde mig för att det får gå... Motorn, en Johnson sea horse 8 från mitten av 80, beter sig väldigt märkligt, då den kan gå hur bra som helst under en hel dag, sedan kan den bara stanna när som helst. Vad man gör då är att ställa gasreglaget på tomgång(detta visste jag inte i början), och drar igång motorn igen(först rycket brukar funka) låter den gå på tomgång under några sekunder, och sedan brukar den fungera igen.. Verkstäder verkar inte vilja ta sig an detta, då det inte är helt uppenbart vad det är för fel, och kostnaden skulle snart överstiga vad en begagnad motor skulle kosta. Någon kanske har en idé om vad det skulle kunna vara för fel?

Nu blir det en ny motor till detta året i alla fall, fast det verkar finnas ont om långriggade motorer i 6-8 hk klassen runt 5-8 tusen. Är det någon som har tips var man kan finna en? Har tittat på båtnet, blocket samt rodins.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...