Northsea 3 Postad 27 Februari , 2013 Har installerat en Ctek till batterierna i båten och får ström från bryggan. Är det bara att dra en kabelvinda och koppla in eller måste jag ha en jordfelsbrytare emellan vindan och Cteken? Kommer att ladda när det finns möjlighet vid båthamnar.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 27 Februari , 2013 Jordfelsbrytare är snudd på överkurs med bara den installationen. Men rätt vad det är så ska du koppla in borrmaskinen eller ska ha en sladdlampa eller nåt annat. Jag skulle köpa en jordfelsbrytare och koppla in redan nu. Så sitter den där när du behöver den. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jiell 4 Postad 27 Februari , 2013 jag har inbyggt brytar på vindan. är det inte det på din? ifall du inte kollat ordentligt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Northsea 3 Postad 27 Februari , 2013 Ok, tack för svar! Det bästa är nog att köpa en inbyggd.. letar för fullt efter en smidig 25m vinda IP44, hellst en boxliknande istället för rulle. Men finner inte den rätta ännu.. Tar gärna emot tips! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 27 Februari , 2013 Nej, har du Ingen fast installation så behöver du inte. Stolpen i hamnen ska vara kopplad via jordfelsbrytare. Om det verkligen är så alltid kan man undra. Jag är lite petig med mitt liv så brukar ha en portabel jordfelsbrytare att sätta i stolpen. Kostar 90 kr på Biltema Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Northsea 3 Postad 27 Februari , 2013 Ok, såg att jula hade för en hundring så det kan nog vara ett vettigt alternativ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 28 Februari , 2013 Ett problem med dom portabla jfb är att dom har nollspänningsutlösning , vilket betyder att ..om/när spänningen bryts så måste man manuelt återställa jfb för att få tillbaka spänningen igen..... Och när vet man det .?.. Så , det räcker med jfb i stolpen på bryggan för den är konstruerad på ett annat sätt , mao bryter inte vid strömavbrott! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 1 Mars , 2013 Har de? Jag har hittills inte sett jfb som stänger av sig på strömavbrott? Enda sättet jag sett att få utlösning är antingen felfall eller att man trycker på testknappen och medvetet lägger en inbyggd fel-last mellan ena polen och jord. Däremot kan ett annat problem vara med jfb innan virvelbilder som ligger i vattnet under vintern. De har tyvärr normalt ofta höga läcsktrömmar som löser ut en jfb. Naturligtvis på natten och när strömbildaren behövs som bäst. Så i detta fall när utrustning står oövervakad länge och måste fungera ska man strunta i att ha en jfb. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 1 Mars , 2013 Alla portabla jordfelsbrytare som jag sett är tyvärr sådana, tex Gelias eller denna identiska från ClaesO: http://www.clasohlson.com/se/Jordfelsbrytare/Pr323492000 Edit: Dom anger det som en finess: Med nollspänningsutlösare som ger extra skydd då den måste återställas manuellt vid strömavbrott. Vad är det för bra med den typen av extra skydd? Vad skyddar den mig mot??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 1 Mars , 2013 Suckar och skakar på huvet. En hål-i-huvet-funktion! :-( Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 1 Mars , 2013 Det är inte hål i huvudet det är en extra säkerhetsfunktion, om spänningen bryts skall maskiner som är anslutna inte starta av sig själv igen när strömmen kommer tillbaka, det är standard på pelarborrmaskiner svarvar och liknande och det är väl tänkt att det skall skydda folk som använder elektriska motorsågar, häcksaxar och liknande. En portabel jordfelsbrytare är främst tänkt för tillfälligt bruk av maskiner inte fast anslutna saker eller fasta installationer, ingen har tänkt på båtbruk för den typen av jordfelsbrytare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 1 Mars , 2013 En sladdvinda är för tillfälliga förbindelser och där kan en nollspänningsutlösning vara motiverad. Jag har en riktig kabel (H07RN-F) med CEE-don sen har jag en skarv med vanlig stickpropp och jordfelsbrytare. Min kabel används oftast i uttag där jag inte vet om de är skyddade, då är det ganska skönt att ha sin egen jordfelsbrytare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 2 Mars , 2013 Skulle en RDOE vara något alldeles extra , eller ? Snudd på alla vindor och skarvsladdar är just gummikabel RDO/RDOE,i klassen IP44 och godkända för utebruk! Hade du haft en H07BQF så skulle i alla fall jag imponeras av ett sådant klokt val av skarvsladd till båten !:-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 2 Mars , 2013 Som svar på din fråga ..nej , du behöver ingen jordfelsbrytare för att bara ladda batterierna ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Northsea 3 Postad 2 Mars , 2013 Tack, hörde med Ctek också, de skrev att jag inte behövde någon jfb. Dock kanske det är en god idé att ha om man ska använda annan apparat från sladdvindan.. ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 2 Mars , 2013 Det uttaget du ska koppla in ett verktyg eller så , är bra mad jfb till! Så ...en jfb inkopplad så nära dig och ditt verktyg som möjligt ... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 2 Mars , 2013 Gå runt och titta, många sladdvindor som båtägarna använder har RKK-kabel! H07RN-F eller bättre den kabel som ska användas vid landanslutning av fridtidsbåtar (SS4364000). Har man en lös förlängningskabel kan det ju vara lämpligt att ha samma kvalitet. En dylik kabel dras ju lite hur som helst och kan både klämmas och skavas och den slits med tiden. Därför är en jordfelsbrytare motiverad så nära kabelns startpunkt som möjligt! Är man helt säker på att uttaget i land är skyddat med jordfelsbrytare så behöver man ingen egen men en hundralapp kan den extra säkerheten vara värd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser