Gå till innehåll
tisdag 11 februari 2025
msandberg

Montera Ekolod

Rekommendera Poster

Skall montera ekolod på min Ryds 568GT. Några tips vart jag skall montera givaren? Givaren jag skall montera är en Inombordsgivare (P79)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde så häe: Provade först med givaren i en vattenfylld påse ut en bra plats i fören. Tog sedan ett plaströr med lagom storlek och limmade fast det lodrätt mot botten på den platsen. En skvätt vatten i röret och i med givaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du byter ut en skvätt vatten mot en skvätt paraffinolja så behöver du inte fundera på att det ska frysa sönder under vintern. Underhållsfritt är alltid bekvämt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det ingen med en Ryds 568 som kan lägga in en bild? Borde ju finnas 1000 båtar med monterat ekolod....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Räcker väl med sika mellan givaren och skrovet? Om det är en inombordsgivare och inte akterspegelsgivare.. Så har jag fått förklarat, vatten i påsen för att prova vart den får bäst kontakt. Eller har jag fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har rätt med tillägget att även akterspegelsgivare oftast går bra att montera med SIKA mot innerskrovet. Det viktiga är bara att se till att ingen luft stängs in i SIKAn, det måste vara ett homogent skikt mellan givare och skrov.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testade idag att placera min inombordsgivare mot skrovet, fick ingen signal. Är det först när det blir helt tätt mellan skrov och givare som signalen kommer? Är det bara att testa med Sikaflex och hoppas på det bästa eller kan man köra vattenpåsen med en inombordsgivare också?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är med just inombordsgivare testet med vattenfylld påse funkar.

Att det skall vara enkel skrov på platsen för givaren samt att den skall monteras 90° mot vattenytan vet du kanske redan.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, tack för svar! Då ska jag prova imorgon. Är det bara att fylla sika i adaptern då så att det blir tätt mellan givaren och skrover via adaptern?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för adapter du pratar om?

Är det ett rör som skall snedsågas och limmas mot skrovet så föreslår jag att du efter den är limmad fyller den med flytande parrafin istället, då blir det lättare att få loss den om det skulle hända något i framtiden.

Om du däremot skall sätta givaren direkt på skrovet utan rör så funkar det utmärkt med sika 291. Var noga med att sikan är jämn och utan luftbubblor bara.

 

/B

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det medföljde en adapter som givaren ska placeras i, för att inte vinkeln ska bli sned. Men - då provar jag att limma den med sika, sen då fylla med parafinolja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lånar tråden då jag har en liknande fråga.

Har kollat runt lite och sökt här om hur man ska fästa givaren på bästa sätt.

Det jag har fått fram om min båt som är en Askeladden 16-4400 är att det är dubbelskrov på den och därmed att montera givaren med sikaflex inombords inte blir optimalt. Eller tror ni att det går ändå?

Hur hade ni gjort?

I manualen står det att jag ska borra hål i aktern, men varför borra? Kan man inte köra med vanlig rostfri sättskruv?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Principen för ekolod är att det mäter tiden för ljudet att gå mot botten och tillbaka. Om ljudhastigheten är känd så är det lätt för elektroniken att beräkna djupet. Och därför är det viktigt att ljudet går genom vatten hela vägen. Ljudets hastighet i vatten är ca 1500 m/s och i luft ca 330 m/s. Dvs om ljudet går genom 10 cm luft så får du ett fel på ca 50 cm. Dessutom får du förluster och reflektioner i övergången mellan vatten och luft. Kanske förlusterna har större betydelse än hastighetsskillnaden.

Med andra ord - luft är farligt.

För övrigt vore det bra om man kunde kalibrera ekolodet och kompensera för placeringen. Men om ekolodet mäter djupet från sensorn så får man ju avståndet från kölen till botten, och det är ju viktigare än avståndet från ytan till botten.

 

PS.

Jag har ekolodet placerat inombords och har gjort ett litet rör med vatten som det sitter i. Mäter djupet hyfsat bra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...