Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
nmop

Täta gängor - med vad?

Rekommendera Poster

Hej.

Ska byta kran till sjövattenintaget på motorn. Funderar på vilket material som är bäst att täta gängorna med - och som tillåter att kranen dras lagom hårt - och anpassas -  för att inte hamna fel dvs så att den inte går att öppna/stänga.

Lin. gängtape eller tätningsmassa tex Permatex, Loctite eller - ??  

Vad använder ni??

Mvh NP

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har läst mycket om att Loctite 577 ska vara helt överlägset. Det stelnar snabbt och man är helt fri att vända kopplingar till det läge man vill ha dem.

Jag har använt det till några grejer men någon långtids- eller hårdtestning har det inte hunnit bli. Dock är det mycket trevligt att jobba med!

Mvh

Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har använt Loctite 577 på alla mina genomföringar och de är allt ifrån 1/4 tum till 2. Det var en rörmockare som tipsade om detta eftersom han själv gått över till enbart denna.

Har fungerat i två år och ser ingen anledning till att det nu skulle ge upp och börja läcka.

//B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan i mitt fall har jag använt det gamla o  väl beprövade  knepet att repa gängorna m ett bågfilsblad ordentligt, därefter linda m lin lagom tjockt, varpå jag gnider in tunn permatex o liksom inpregnerar linet. Sen monteras kranen eller va som önskas i rätt position, det har aldrig misslyckats. Men rättså kladigt men (tätt) om du gör rätt, funkar till oljepluggar lika bra. Det är mitt knep...     Så ett lycka till.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har också använt Loctite 577 till varmvattenberedarslingan från motorn. Måste säga att jag är imponerad av denna produkt. Testade med gängtejp först, började droppa efter ett tag. Med Loctite 577, totalt tätt. Inte heller jag har långtidstestat den. Dock var det 90-gradigt vatten, så det kanske är tuffare än kallvatten? Funkade gjorde det i alla fall. Inte direkt billigt tyvärr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det är ventiler (kran) till genomföringar så....

Har kört gängtejp på de genomföringsventiler jag bytt. Fungerat mycket bra!

Vore kul att prova något annat däremot. Med gängtejp ska man absolut inte justera motsols efter man dragit åt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej .

Du kan andvända loctite 55 den kan efterjusteras till rätt läge i efterhand, lin måste behandlas med någon form av impregnering typ linolja eller dylikt men glöm inte att skrapa gängorna,loctite 577 måste gängorna avfettas före och kan inte efterjusteras. Gängtejp hör inte hemma vid permanent montering tycker jag är rörläggare själv

Lycka till. mvh micke..........

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Proffs klarar köra med lin, gängtejp är klara de flesta men 577 går inte att misslyckas med. Jag tycker omaket att lyfta båten igen medför att 577:ans kostnad är försvarbar och flaskan räcker länge.

En gång råkade jag ut för en frostsprängd ventil som jag droppade väl i sjön... I förebyggade syfte drar jag inte ventilerna ända i botten, utan använder en låsmutter istället. Risken finns att 577 lossnar, framförallt på mindre dimensioner eftersom jag slänger allt utom självlänsen mellan turerna. Nu gick det bra att slå in en träplugg på utsidan, lossa låsmuttern mot ventilen och sedan varligt skruva loss och torka rent, ny 577 och så tillbaka med en nu ventil i rätt läge och dra åt. Det är svårt att fixa mothåll i vattnet... och man vill inte riskera att genomföringen vrider sig 

post-4350-1394237414,8407_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Repa gängorna?! Hur då? Finns inte risk att gängorna skär eller blir svåra att dra? Mvh NP

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi lever på 2000-talet. Loctite 577 är godkänt för livsmedel och blir alltid snortätt. Det går att demontera och återmontera, men kräver då att man rensar gängorna från härdat lim. 

577 är ett anaerobt lim, speciellt framtaget för gängor. Anaerobt betyder att det härdar i brist på syre, det torkar alltså aldrig i flaskan. En liten flaska räcker väldigt länge.

Rörkrökare är förälskade i lin och olja, men vet man inte vad man håller på med så skulle jag inte riskera en extra torrsättning bara för att man inte fick till detta på rätt sätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, bara helt små hack i gängorna gör att inte lin eller gängtejp börjar snurra med och fördela sig ojämnt. Brukar ta morakniven och hacka litet runtom, sen linda i en sådan riktning att muttergängorna vid skruvningen snarare spänner istället för slackar lindan. (Menar med riktning alltså bara med- eller motsols, så man har 50% chans att göra rätt även om man inte tar hänsyn till detta.)

Håller annars med Consensus, sabla opraktiskt att behöva lyfta båten ifall det råkar läcka. Fast sjövatten är väl lite som tunn grönsakssoppa, smärre droppläckage brukar fyllas och tätna efter ett tag. :) Hittade f.ö. en annan liknande gängtätar-tråd på forumet maskinisten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag älskar Loctite 55. (gäng snöre).böt ca 300 termostater i ett höghus.inte en droppe.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om jag får flika in med en fråga ang. Loctite 577 (som jag själv rekommenderar blush). Jag har precis köpt en sjövattenfilter och ordnat till en flödesvarningsgivare till. Filterhuset är helt i plast och utan slangkopplingar. Dessa kopplingar, som ska inhandlas senare, ska gängas i filterhuset. Funkar 577:an även till metall mot plast? Jag har svårt att se att det inte skulle göra det men är det någon som kan bekräfta att det funkar bra? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst lever vi på 2000-talet, det gör rörmokarna också och de använder lin och pasta som de gjort i femtio år. Anledning: Det fungerar! Enkelt är det också. Fördelen är att man kan justera i efterskott och om jag behöver ta i sär om 30 år så värmer jag bara lite.

Här finns instruktioner, klicka på Metallrör, tätning med lin och pasta: Länk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bhemac: Stort tack för länken, har kollat alla filmavsnitten och sällan lärt mig så mycket nytt på ett såpass enkelt sätt. (Har klistrad till favo-länkar ifall jag ändå som vanligt glömmer. ;)

yesyes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Instämmer. Mycket bra instruktionsfilm. Enklare än jag kom ihåg. Har använt lin i huset tidigare - med gott resultat - och det blir nog även lin och pasta på kranen. Tack för alla tips.  Funderade på Loctite 55 tråd men har inte hitta någon som säljer. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lin och linolja är stenålders men helt klart bäst.

Har bytt lite rör och vattenledningselement hemma och även kranar mm i båten, det blir alltid tätt om man gör rätt med linet och det går att efterjustera och få kranen riktad dit man vill.  Viktigt att hacka gängen lite med tex en kniv och att linda på linet gämt och lagom mycket.. Sen går det att både lossa och justera justera i efterhand.

Gängtape däremot skärs av när man backar, och då får man göra om allt från början.

Loctite har jag aldrig provat, men kräver nog att gängan rensas om man måste göra om, vilket kan vara bökigt om det är trångt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, 577 fungerar ej på plastgängor. Köp Loctites gängsnöre VVS 55, som fungerar även på plast.

Loctite 5331 fungerar också på plast, men går ej att efterjustera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaret!

Det finns alltid en hake med riktigt bra grejer...angel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. Börjar så smått tänka Loctite 577. Var finns det att köpa i Stockholmsområdet?

Mvh NP

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. Har inhandlat Loctite 577.

Frågor:

1 - Ska kranen dras åt hårt? eller kan man bara sätta kranen så att den passar - som med lin?

2 - Är det bråttom- härdar Loctiten snabbt eller har man tid att finlira?

3 -  Nån som provat lin OCH Loctite577 (hängslen OCH livrem)? Bra - eller onödigt?

Mvh NP

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1. Dra gängorna i botten, backa sedan till önskat läge på kranen.

2. Nope, inte bråttom. Det härdar fort, men du hinner med ovanstående manöver.

3. Då blandar du två system för gängtätning, vilket är olyckligt. 577 härdar i brist på syre. Linet skulle bara försvåra denna process.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Behövs inte repas några gängor.

Fråga vilken profesionell sjöman som helst (motormän,repar,maskinister) alla använder lin o permatex om det är varmt och om det ska hålla. Mycket bättre och nästan gratis i jämförelse med loctite. Tro mej!

Du kan dessutom fråga vilken rörmokare som helst vad de använder.

Förstår inte varför man skulle såga eller hacka i gängorna? Så gör man inte. Man virar bara runt ett tjockt och jämt lager lin, efter det tar man en stålborste och borstar runt runt flera gånger tills allt lin krupit ner i gängorna. därefter smetar du på tjockt med permatex och eventuellt tar ett par tag med stålborsten igen. Men kom ihåg att linet ska fylla gängorna helt och hållet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

EnNovis skrev: Förstår inte varför man skulle såga eller hacka i gängorna? Så gör man inte.

Välkommen till forumet!

Blir en smula förvirrad av ditt kategoriska påstående, skälet till det s.k. rillandet framgick väl i Bhemacs tidigare filmlänk? (Alltså att ytterligare försöka säkerställa att linlindan inte glider runt på de måhända hala han-gängorna vid iskruvningen och kanske hamnar uppkorvat i änden. Och därigenom inte tätar längs hela gänglängden som avsetts? (Dessutom så har jag i sällsynta fall sett fabriks-rillade gängförskruvningar så alldeles fel kan det väl inte vara?))

Kanske kan du förklara dina motargument mot just detta med rillandet tydligare, vilka är t.ex. nackdelarna om nu inga fördelar skulle finnas??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haver alltid brukat lin och pasta. Hade en kran som vid sjösättningen inte stängde ordentligt. Monterade en ny kran i serie med den defekta då och slapp torrsätta.  När linet eller pastan tager slut skall jag prova Locktight. http://www.lasselundell.se/bottenkran.html

post-571-1394237448,9802_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo det är mycket enkelt, det behövs nämligen inte.

Jag har jobbat i maskin på 6 olika handelsfartyg och något hackande har jag aldrig sett någon syssla med, och inte har jag gjort det själv heller, så detta var något helt nytt för mej.

Eftersom dessa packningar alltid håller tätt , även med ånga under hårt tryck, så förstår jag inte vad hackandet skulle tillföra. Det är helt enkelt onödigt  trams.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

EnNovis: Tack för förtydligandet, även om det bara gäller vanorna på 6 olika handelsskepp. Själv envisas jag fortfarande i min tro att detta med rillandet kanske har nån positiv praktisk betydelse eftersom det är så utbrett? Nå, kunde nog annars finnas sakliga argument hit&dit för olika typer av gängförskruvningars ytråhet hane/hona - efter exempelvis korrosion etc - som nyanserar frågan ifrån din kategoriskt angivna trams-nivå, men men??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur kan du veta att det är så utbrett när varken jag eller kollegor som jobbar/har jobbat med detta professionellt i decennier på olika handelsfartyg gör så? Har du en aning om vilka krafter som finns  rören och tankarna på ett handelsfartyg eller oljetanker? Det är kokande vatten och ånga och varm olja och många många bar. Ändå håller det och har alltid hållt med vår metod utan något filande. Det är därför jag tycker detta verkar löjligt. Om man dragit åt livremmen ordentligt behövs inga hängslen, eller hur?

Och jag har haft rörmokare hemma många gånger genom åren och ingen har suttit och filat eller hackat i gängorna, det kan jag lova dej, för jag har varit med och sett på.

Om jag är lat eller det inte handlar om så stora krafter och inte är någon kokande vätska eller inte så mycket vibrationer, då använder jag också locktite.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

EnNovis: Angående hur utbrett detta med rillandet kan så blir jag litet svävande, tycker i.o.f.s. att jag sett det utföras rätt många gånger och även av professionella rörmokare - men mitt minne är tyvärr kort. Själva ordet rilla hade jag f.ö. aldrig hört innan denna tråd, men det tycks betyda nåt i stil med tvär-rista? (Farbror Google verkar också tveksam, inte många träffar ihop med rörgängor.) Men googlar man sökord som täta med lin och liknande så dyker tipset ofta upp, bl.a. i denna TREsidiga tråd.

Ps. Kan bara ana hur noga rörledningar i t.ex. fartygs högtryckspannor behöver tätas, har ingen som helst erfarenhet av detta. (Haha, läste nån skräpdeckare där ett fjärrvärmerör i en skyskrapas bottenvåning sprang läck och den överhettade ångstrålen dödade delinkventen bums, och inom nån minut var skelettet dessutom blankpolerat. Deckare är väl inte den bästa faktakällan men sedan dess har jag likväl stor respekt för trycksatta heta vattenledningar. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har läst mycket om att Loctite 577 ska vara helt överlägset. Det stelnar snabbt och man är helt fri att vända kopplingar till det läge man vill ha dem.

Jag har använt det till några grejer men någon långtids- eller hårdtestning har det inte hunnit bli. Dock är det mycket trevligt att jobba med!

Mvh

Fred

Jag har just börjat montera nya ventiler på nya genomföringar och har då valt att köra med 577.

Nu råkade jag läsa in instruktionsbladet till 577 att man ska dra kopplingen i botten samt med korrekt moment. Jag blev alldeles kallsvettig eftersom jag valde 577 i tron att jag kunde dra mina ventiler så att spindeln satt i rätt läge och att jag alltså inte skulle behöva dra dem i botten.

Sättet jag nu gjort på är att jag skruvat ventilerna i botten och sedan backat tillbaka till rätt läge.

Vad säger ni som använt 577, är det säkert att inte dra dem i botten? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...