Gå till innehåll
lördag 18 januari 2025
Anders_St

Båtvärdsspecialisten, förtalsdebatt/näthat?

Rekommendera Poster

Företaget Båtvärdsspecialisten var i blåsväder på MG för ett litet tag sedan.



En kund ansåg att det ingår i en normal vinterförvaring att ladda batterier så de inte blir förstörda. Företaget hade missat den detaljen men hävdade att batterierna ändå var helt OK. Tyvärr så upplevde kunden att batterierna var kass förra sommaren och hade en diskussion om att företaget skulle stå för utbyte. Det var en diskussion i uppförsbacke tills en tråd på MG dök upp där det hela diskuterades

Företaget har nu gått med på att byta ut batterierna och alla är nöjda.

Tråden är tyvärr borttagen, synd då jag tycker det hade varit en bra positiv referens för företaget. Dåliga kundrelationer har alla. Bra hanterade dåliga relationer är en rekommendation. Jag blir lätt misstänksam mot företag som aldrig omnämns på forum som dessa. Det finns en tråd kvar som inte säger så mycket utan mest är förvirrande:



http://www.maringuiden.se/forum/;thread=307630



Frågan är, och orsaken till mitt inlägg, är detta ett exempel på näthat mot företag som Svenskt Näringsliv vill förbjuda?

http://www.dn.se/ekonomi/nathatet--drabbar-naringslivet

Av twitter reaktionerna att döma verkar de flesta reagera som jag? Vad i h-e??? Det innebär att Sverker Olofssons Plus skulle åka dit så det ryker om det. Och trådar som exemplet ovan på MG skulle inte heller få förekomma.



https://twitter.com/search?q=http%3A%2F%2Fwww.dn.se%2Fekonomi%2Fnathatet--drabbar-naringslivet







Vad säger personer på MG??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är klart att det bör finnas ett öppet forum för att framföra synpunkter på företag. MEN, det bör då vara modererat och kosta en liten administrationsvagift att skriva där, så att forumet har råd att verka proffsigt och långsiktigt. Samtidigt måste företagen ha möjlighet att genmäla då klagomål framförs, och innan publiceringen sker. 

Då först blir ett sådant forum maximalt nyttigt och respekterat.

Det traditionella mänskliga samhället med konsumenter och företag var relativt småskaligt, och företag och individer som misskötte sig fick sin renomme skadat av byskvallret. I dagens globaliserade värld är det alltför lätt för företag att köra över drabbade individer, och forum av den typ det borde handla om har inget med näthat att göra, bara en vidareutveckling av byskvallret som en logisk följd av globaliseringen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det är lite olyckligt när det dyker upp såna här modeord som används för allt och alla och av allt och alla.

För mig är det stor skillnad på näthat och förtal. Det kan mycket väl tänkas att mina definitioner är fel men så här ser jag det:

Näthat= individer använder nätet (forum, kommentarsfält, email etc.) för att personligen angripa en annan person med ganska utstuderade formuleringar och mycket laddade skällsord. Ex. någon skriver till en annan person att den borde våldtas/dödas/råka ut för allehanda hemskheter oftast bara för att den andre uttryckt en viss åsikt eller bara genom att synas i media.

Nätförtal= en person använder nätet för att skriva negativa saker om en annan för att misskreditera denne med målet att ge andra människor en negativ bild av måltavlan och för att skapa ryktesspridning. Ex. någon skriver att en viss minister köpt sexuella tjänster trots att det inte är sant.

Att blanda ihop dessa tror jag är riskabelt eftersom de bakomliggande orsakerna till respektive kategori troligen är väldigt olika och därför kräver helt olika åtgärder för att komma till rätta med.

Här på MG har både näthat och nätförtal förekommit men jag tycker inte att trådarna gällande Båtvårdsspecialisten faller inom någon av kategorierna. Kunden höll sig mycket saklig i sina formuleringar och hade en frågande inställning vilket jag tror bidrog till att företaget faktiskt kom in för att svara på kritiken och sedermera även tillgodose kundens önskemål.

Det är en mycket viktig och intressant debatt som jag tycker visar på att det finns en hel del att göra för lagstiftarna eftersom lagarna inte hängt med i utvecklingen. Jag tror också att vi behöver får lite folkbildning i ämnet yttrandefrihet. Det är uppenbart att det är många som missförstått vad denna fantastiska grundlag verkligen ger för friheter. Det är ju flera här på MG som tror att yttrandefriheten ger dem rätt att skriva precis vad de vill här på detta forum. 

Så är det givetvis inte, och jag tycker att man som invånare i ett demokratiskt samhälle har en skyldighet att känna till vad landets grundlagar ger för friheter och skyldigheter.

Mvh

Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att Flintstone syftar på mig är lätt att räkna ut. Det liksom jäser i hela inlägget om det.

Det jag tror flintan, westfjord, hasse_o och några till har svårt att hantera är när en tråd huggs mitt i en diskussion. De har ju rätt ju och det måste bevisas om det så krävs 20 inlägg med samma tema.

Det som skiljde Båtvårdsspecialist tråden mot Floridabedragartråden var att Båtvårdsspecialisten som näringdsidkare svarade direkt på kunden. Och på ett sakligt sätt.

I Floridablåsningstråden uttalade sig inte näringsidkaren själv, utan en tredje part. Och dessutom på ett sätt som att kunden, dvs jag snackade skit och allting vår påhittad fabulering. Det var upptakten till en hetsig debatt som tyvärr spårade ut totalt, vilket var beklagligt. Jag skulle vilja påstå att samtliga av de som har fler än 1000 inlägg på MG var inne och tyckte i den tråden. Självklart hade alla de rätt (enligt dem själva)!

Det som jag tyckte var positivt var att de två kombatanterna dvs jag själv och Capitan kunde skaka hand och går vidare. Tyvärr verkar inte tvångspostarna här på MG, t.ex. Flintstone släppa det. Utan han vill verkligen att det ska blossa upp igen. I just den tråden har mig veterligen inte den firma som det handlade om, nämligen Boats International uttalat sig. Vilket också är litet märkligt med tanke på alla båtannonser på svenska som i detta nu ligger på Blocket av Boats International. Kanske har de bara råkat missa Sveriges största båtforum? Eller så vill de inte bemöta en missnöjd kund. Eller så låter de någon annan göra det.

Oavsett vilket, instämmer jag att alla som försöker få med sig andra mot en person eller idkare, precis det Flintstone försöker sig på nu. De borde läsa på grundlagen och ta sig en funderare. Och att de som kan dela med sig av något utifrån egen erfarenhet också smäller högre än de som tvångsmässigt postar i alla trådar om hur saker och ting borde vara - ur ett teoretiskt perspektiv.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anders_St, om du vill läsa den brttagna tråden så har jag en kopia av den...

Jag tror också att det finns cachade sidor kvar på Google.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv är jag mer intresserad av att veta varför tråden togs bort?

Att en tråd låses kan jag köpa, samma sak gäller att moderatorn tar bort extremt olämpliga inlägg. Att en trådt tas bort som onekligen hade korrekt info även om TS och företaget hade olika syn på saken tycker jag är vansinnigt. Företaget svarade och gav sin syn på saken och den fick väl ett lyckligt slut?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Maringuiden har mer än 4000 företag i sitt branchregister, och jag tror Maringuiden lever av inkomsterna från dessa. Så då får man respektera att Maringuiden uppträder försiktigt med trådar som kan uppfattas som olämpliga för företagare. Men så länge vi båtägare är för snåla för att gå med i betalande sammanhang där båtägarintresset sätts åtminstone lika högt eller t.o.m. högre än företagsintressena så skall vi inte klaga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Soumi_batti,

Nu ska jag vara 100% ärlig så får du välja själv ifall du vill tro på det eller inte.

Jag hade inte en tanke på dig (eller någon annan specifik medlem) när jag skrev mitt inlägg. Det var helt generellt menat och en reflektion på det Anders_St skrev som TS.

Tråkigt att du tog åt dig. 

Förövrigt är det inte jag som rapporterat ditt inlägg...jag har i princip slutat rapportera inlägg eftersom det nästan aldrig har någon effekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försiktiga köper jag utan att blinka. Likaså att man tar bort olämpliga, kanske rent av olagliga inlägg likaså. Det som stör mig är att man tar bort hela tråden.

Det är en klen ursäkt att det är en gratis forum även om den är förstålig. För att dom ska kunna driva sajten behövs intäckter från företagen. Tyvärr krävs det även forumdeltagare annars betalar inte företagen, det är ett moment 22 som dom inte kommer undan. Så att ta bort trådar som är obekväma för ett företag håller inte i långa loppet.

Bästa alternativet är väl att göra en separat  risforum med stark moderering. Ett företag som gjort rätt för sig får ett plus i kanten och tråden låses. Då slipper man att gamla trådar vaknar till liv och indexet på google uppdateras  :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har så rätt så laugh

Tror man att en tråd försvinner från internätet bara för att den tas bort har man missat att vad cach och arkiv heter på nätet. Bättre att moderera liknande trådar hårdare och lås dom när konsensus är nådd.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte för min del. Vet hur jag ska få fram den.

Är mer intresserad av lite principer.

Om man t ex letar efter Atlantica trådar på MG så finns de kvar. (Det där med att hålla inne en mer eller mindre självklar ersättning till en oskyldig person av idiotiskt principskäl är inte ett beteende som jag vill ha av mitt försäkringsbolag.) Företaget håller på att jobba upp sin image men verkar inte ha krävt att något ska tas bort.

Kundrelationer kan alltid gå snett. Det finns kunder-från-helvetet. Men bästa metoden är att stå rakt och lugnt säga det som går att säga. Överdrivna rättshaverister brukar avslöja sig själva rätt fort.

Och, som sagt, jag föredrar företag som dyker upp i Google på inte enbart väl kontrollerade ställen. Annat luktar internet tvättning. Och en enstaka högljudd diskussion kan ha flera orsaker än att företaget ensidigt har fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja-ha, nu blev även jag indragen i denna diskussion!

Suomi_batti skrev:

.....Det jag tror flintan, westfjord, hasse_o och några till har svårt att hantera är när en tråd huggs mitt i en diskussion.......

Ja, just det är sant, om tex en tråd handlar om ett förehavande mellan en specifik leverantör och en kund som inte kommit överens, om samma tråd då plötsligt bryts av en diskussion om en helt annan kund-leverantör-relation då tycker i alla fall jag att det stör den aktuella tråden i sig. Att sedan den senare diskusionen kom att dominera tråden var också störande.

Sen kan jag inte minnas att jag var i någon direkt diskussion i den frågan annat än att jag kopplade ihop 2 trådar med samma innehåll.

Jag har inte någon relation med ADMIN eller någon annan som skriver i trådarna, men jag kan tänka mig att de tyckte att tråden bytte fokus och även det kan ha inverkat till att tråden togs bort helt. Lite synd är det eftersom den ursprungliga frågan som TS hade kom till en lösning mellan kunden och Båtvårdspecialisten men att tyvärr en annan diskusion fortsatte. Därför egentligen bäst med en tråd per fråga, så kan en tråd slutföras när frågan är löst, vilket det blev för TS.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Vi valde att radera en eller två av trådarna samt behålla en tråd där båda parter hade kommit till tals. Problemet är tydligen löst. Se kvarvarande tråd. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=307630

Vi på maringuiden är netutrala och tar därför inte ställning för någon part.

Edit: rättade till länken

//Admin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att radera trådar som är delvis ofördelaktiga för ett av MG:s medlemsföretag kan jag inte tolke in i begreppet neutral... i

...inte ens om jag anstränger mig.

Det är svårt att avgöra om MG eller Båtvårdsspecialisten skadas mest av internettvätten i det här fallet. Det beror väl på hur Marine Gate utvecklar sig.

Jag tor det är bättre för alla parter med en mild moderering längs vägen än en helt brutal moderering när någon - i det här fallet Båtvårdsspecialisten -  tycker tråden blivit obehaglig.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...