Gå till innehåll
söndag 24 november 2024
perlar

Trimplan Yamarin 58BR

Rekommendera Poster

Hej alla!

Jag ska montera trimplan på min 58BR och har nog bestämt mig för plan från Lenco.

Det jag undrar är om det finns någon som har gjort detta och kan tipsa mig om vilken storlek på trimplanet jag ska välja?

Vad jag kan se på min akterspegel så kan det bli lite trångt för övre fästet av trimtuben (se min fina bild från paint)

Alla tipps och trix mottages tacksamt.

//Per L

post-10019000-1394237414,3483_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har Lenco och är nöjd med funktionen. Om du har trångt på akterspegeln finns en Lencomodell som heter edge mount. Den är flackare och bygger inte så mkt på höjden. 12x9 borde passa, bygger 11.

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Ska kolla upp dom, tack för tippset.

Ser att SeaSea har kampanj just nu på Lenco men dom är 9x12 blir dom fel eller är det samma som 12x9??

Vad är vad i måtten?

Bredd x Djup eller Djup x Bredd? Hur anger man måtten?

//Per L

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla med butiken de har säkert koll. Helt säkert bygger edge mount mindre än modellen där kolven sitter en bit in på plattan (som jag har). Här är en länk till alla edge mount storlekarna:

http://www.lencomarine.com/index.php/products/trim-tabs/edge-mount

Om man kollar på skissen så är den lägre monteringshöjden 11 för de plattor som skjuter ut 12 och den högre höjden för de plattor som skjuter ut 9 vilket känns logiskt. Om det benämns 9x12 eller 12x9 är frågan. Det ser ut som att length är utskjut och width bredd på akterspegeln. Men kolla som sagt, säkrast så. Alltså 12x9 LxW borde vara rätt om du vill ha min höjd på kolven.

Det finns även manualer att ladda hem på lencos hemsida, jag har för mig att man ska ha litet marginal till skrovsidan, dvs montera ej helt ute mot kanten.

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok!

Jag ska kolla närmare på dina tips under kvällen, tack för hjälpen.

//Per L

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okidoki, kolla gärna också om du har plats med 34,5 cm från botten till övre delen av fästet, då kommer ju kampanjplattan från Sea&Sea passa (om det är edge mount). mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, Jag hade Lenco på min Yamarin 63BR fungerade klockrent. Dem var 12x9 med sidan 12 mot skrovet. Anders här på MG har en Yamarin 63BR och har lagt ut foton på sin båt, kolla i Yamarin 63BR tråden http://www.maringuiden.se/forum/;thread=319385&highlight=63br

Dem är dock hydrauliska men storleken på trimplanen kan du ju se.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trimplanen har en uppvikt kant som man fäster i skrovet. Därför kan trimplanen bara sitta på ett sätt. Du borde ha 12 på bredden alltså den sida som du fäster på skrovet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hittade att Lenco anger sina mått Dj x B. Det betyder väl då djup x bredd.

Alltså ska jag välja 9 x 12 som då är 225cm djupt och 300cm brett ?

Jag smyg fotade en 59DC i sommras och det ser ut som att den har ett 9 x 12 monterat?

På bilden verkar det vara ett Edge Mount och det ser ut som om övre fästet inte kan monteras högre up...

Stort tack för hjälpen alla som kommit med bra tips och råd.

//Per L

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...