Ridley 0 Postad 25 Februari , 2013 Var placerar man smartast utloppet från manuell och även elektrisk länspump på en OE 32, och liknande båtar? På utsidan av sittbrunnssargen? Tacksam för goda råd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 25 Februari , 2013 Vis av skadan, sen jag fick baksug i en länspumpsledning till en automatisk länspump, so under färd hamnade under vattenyta, har jag monterat mina högt upp på skrovsidan och på aktern. Har en koster. Sitter bordgenomföringen mer än 30 cm över vattenlinjen så behöver man inte ha nån avtängningskran. Jag har min strax under däcksnivå, samt gjort en svanhals med slangen pluss borrat ett litet hål högst upp (3 mm?) Det är inte direkt kul när båten börjar fyllas med vatten och man inte förstår var det kommer från och dessutom en bra bit från närmsta sandstrand. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 25 Februari , 2013 På utsidan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 25 Februari , 2013 Min länspump mynnar i sittbrunnen. Det gör att båten inte sjunker, men det är i övrigt riktigt korkat! Allt slem och äckel som brukar bildad i skarpen hamnar på durken, det blir snorhalt och ser grisigt ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Berra2 0 Postad 25 Februari , 2013 ja, det är av flera skäl lämpligt att ha utloppet högt upp. Utöver de herr T. nämner så är det trevligt och tryggt att kunna konstatera att pumpen/pumparna fungerar - att det alltså kommer ut vatten genom genomföringen. Det man får dras med är att det kan bli smutsränder om kölsvinet är smutsigt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vilse 12 Postad 25 Februari , 2013 På min Shipman är var det standard att sätta utloppet under vattenlinjen, detta medförde att en gång när jag inte pumpade ut allt vatten fick baksug. Båten har avgasutloppet under akterspegeln, så jag satte ett utkast på andra sidan. Visserligen hamnar utloppen under vatten för motor över 5knop. Dock har jag U-böj ända upp till däckets undersida. Skickar med denna länk, där finns det mesta om OE http://www.bostream.nu/oe36/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ronnienr10 107 Postad 25 Februari , 2013 Det spelar ingen roll om du har utkasten lågt bara du har backventil,manuell pump av någotsånär modernt utförande har ju backventil.På elpump får du sätta en på slangen mina utkast sitter lite ovanför vattenlinjen med en svanhals innanför Ronnie Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 25 Februari , 2013 Köpte tre backventiler för nåt år sen. En av dessa höll tätt bakåt. Skruvade i sär de två och skrapade bort rester från gjutningen som hindrade backventilen att hålla tätt. Efter operationen fungerade de tillfredställande. Bara ett tipps. Kolla så att backventilerna verkligen fungerar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ronnienr10 107 Postad 25 Februari , 2013 Bra påpekande vi har lite lätt att lita på nya saker,utan att kontrollera funktionen Ronnie Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vegabjorn 18 Postad 26 Februari , 2013 Min länspump mynnar i sittbrunnen. Det gör att båten inte sjunker, men det är i övrigt riktigt korkat! Allt slem och äckel som brukar bildad i skarpen hamnar på durken, det blir snorhalt och ser grisigt ut. Peter inte korkat ( smart för då ser du att det börjar läcka fortare fick problem i vegan när packningen till vattenpumpen börja läcka vid motorgång upptäkte ej detta fören kölsvinet var fullt 10mm kvar till att nå poler på batteri montera då pump med nivågivare som mynnar ut långt bak i sttbrunn ovan självläns detta hände 2005 pumpen har aldrig gått ( har bara testat med sötvatten att arangemanget fungerar /Björn ps har man en plastbåt som läcker ofta/konstant så har man andra problem ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 26 Februari , 2013 Den gången jag hänvisade till ovan stod samtliga batterier en halvmeter under vattnet. Det var visserligen i Östersjön, när jag korsade Bråviken på väg in mot Arkesund. Jag öste läns med en spann och eftersom jag gick med full masin och autopilot in mellan grunden, gick jag upp i sittbrunnen för att kolla min kurs. Efter en liten stund var det lika mycket vatten igen som täckte batterierna. När jag i nästa omgång öst ur så mycket vatten så att länspumpen klarade att pumpa ut mot vattentrycket, så var problemet med vatteninträngning löst. Batterierna fungerade bra i ytterligare 4 år när jag bytte dem pga en tabbe/tankemiss. Det enda problemet jag fick efter incidensen var att dynastarten oxciderade så mycket invändigt att den inte fungerade nästa år. Att få den i skick som ny kostade 800 kr Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ridley 0 Postad 26 Februari , 2013 Tack för synpunkter! (utom ett inlägg som jag bortser från). Jag har för mig att jag läst någon tidigare forum-tråd där båtgägaren placerade utloppet på utsidan av sittbrunnssargen, så att vattnet rann ut på däck. Jag kan se både för- och nackdelar med ett sånt arrangemang. Nån som provat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
facil26 3 Postad 26 Februari , 2013 Hejsan personligen vill jag rekomendera att sätta utloppet nednför relingen ganska högt upp. pga allt skitigt slagvatten i kölfickan att få det på däcket är ingen höjdare varken säkerhets alt utseendemässigt men det kan ju va en smaksak åt en var, Men många gamla skutor hade så, men då rann slagvattnet oftast i en ränna längs deck till utsidan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser