Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
Ridley

Utlopp för länspumpen?

Rekommendera Poster

Var placerar man smartast utloppet från manuell och även elektrisk länspump på en OE 32, och liknande båtar? På utsidan av sittbrunnssargen? Tacksam för goda råd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vis av skadan, sen jag fick baksug i en länspumpsledning till en automatisk länspump, so under färd hamnade under vattenyta, har jag monterat mina högt upp på skrovsidan och på aktern. Har en koster.

Sitter bordgenomföringen mer än 30 cm över vattenlinjen så behöver man inte ha nån avtängningskran. Jag har min strax under däcksnivå, samt gjort en svanhals med slangen pluss borrat ett litet hål högst upp (3 mm?)

Det är inte direkt kul när båten börjar fyllas med vatten och man inte förstår var det kommer från och dessutom en bra bit från närmsta sandstrand. wink

post-945-1394237414,0609_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min länspump mynnar i sittbrunnen. Det gör att båten inte sjunker, men det är i övrigt riktigt korkat! Allt slem och äckel som brukar bildad i skarpen hamnar på durken, det blir snorhalt och ser grisigt ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ja, det är av flera skäl lämpligt att ha utloppet högt upp.

Utöver de herr T. nämner så är det trevligt och tryggt att kunna konstatera att pumpen/pumparna fungerar - att det alltså kommer ut vatten genom genomföringen.

Det man får dras med är att det kan bli smutsränder om kölsvinet är smutsigt frown

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På min Shipman är var det standard att sätta utloppet under vattenlinjen, detta medförde att en gång när jag inte pumpade ut allt vatten fick baksug. Båten har avgasutloppet under akterspegeln, så jag satte ett utkast på andra sidan. Visserligen hamnar utloppen under vatten för motor över 5knop. Dock har jag U-böj ända upp till däckets undersida. Skickar med denna länk, där finns det mesta om OE

http://www.bostream.nu/oe36/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det spelar ingen roll om du har utkasten lågt bara du har backventil,manuell pump av någotsånär modernt utförande har ju backventil.På elpump får du sätta en på slangen mina utkast sitter lite ovanför vattenlinjen med en svanhals innanför

Ronnie smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpte tre backventiler för nåt år sen. En av dessa höll tätt bakåt. Skruvade i sär de två och skrapade bort rester från gjutningen som hindrade backventilen att hålla tätt. Efter operationen fungerade de tillfredställande.

Bara ett tipps. Kolla så att backventilerna verkligen fungerar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra påpekande vi har lite lätt att lita på nya saker,utan att kontrollera funktionen yes

Ronnie

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min länspump mynnar i sittbrunnen. Det gör att båten inte sjunker, men det är i övrigt riktigt korkat! Allt slem och äckel som brukar bildad i skarpen hamnar på durken, det blir snorhalt och ser grisigt ut.

Peter  inte korkat ( smart  för då ser du att det börjar läcka  fortare

fick problem i vegan när packningen till vattenpumpen börja läcka vid motorgång

upptäkte ej detta fören kölsvinet var fullt  10mm kvar till att nå poler på batteri

montera då pump med nivågivare  som mynnar ut långt bak i sttbrunn ovan självläns

detta hände 2005

pumpen har aldrig gått  ( har bara testat med sötvatten att arangemanget fungerar

/Björn

ps har man en plastbåt som läcker ofta/konstant   så har man andra problem ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den gången jag hänvisade till ovan stod samtliga batterier en halvmeter under vattnet.

Det var visserligen i Östersjön, när jag korsade Bråviken på väg in mot Arkesund. Jag öste läns med en spann och eftersom jag gick med full masin och autopilot in mellan grunden, gick jag upp i sittbrunnen för att kolla min kurs. Efter en liten stund var det lika mycket vatten igen som täckte batterierna. När jag i nästa omgång öst ur så mycket vatten så att länspumpen klarade att pumpa  ut mot vattentrycket, så var problemet med vatteninträngning löst.

Batterierna fungerade bra i ytterligare 4 år när jag bytte dem pga en tabbe/tankemiss.

Det enda problemet jag fick efter incidensen var att dynastarten oxciderade så mycket invändigt att den inte fungerade nästa år. Att få den i skick som ny kostade 800 kr

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för synpunkter! (utom ett inlägg som jag bortser från). Jag har för mig att jag läst någon tidigare forum-tråd där båtgägaren placerade utloppet på utsidan av sittbrunnssargen, så att vattnet rann ut på däck. Jag kan se både för- och nackdelar med ett sånt arrangemang. Nån som provat?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan personligen vill jag rekomendera att sätta utloppet nednför relingen ganska högt upp. pga allt skitigt slagvatten i kölfickan att få det på däcket är ingen höjdare varken säkerhets alt utseendemässigt men det kan ju va en smaksak åt en var, Men många gamla skutor hade så, men då rann slagvattnet oftast i en ränna längs deck till utsidan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...