Gå till innehåll
fredag 04 april 2025
ogopogo

Placering av vinsch/falllås

Rekommendera Poster

Hej,

Det skrivs mycket i annonser om att alla fall är nerdragna i sittbrunn osv på många segelbåtsannonser,  vilket jag förstår poängen i. Vad jag aldrig riktigt förstått är att i vår båt (TUR 84), där kommer vinschen först och sedan fallåset (även kallad spinlock, superlock etc.etc.)

Följden blir att dett uppstår en liten dragkamp mellan mig och den fallet om jag vill spänna ytterligare. Jag måste lossa fallet, linda det kring vinschen och samtidigt hålla emot! crying

Flera båtar och annonser jag sett har vinschen och fallåset tvärtom, vilket känns mer logiskt. Detta är också vad jag har sett på de flesta segelbåtar.

Är jag den enda med denna ordning? Finns det någon vits med att ha det i den ordning jag har? Känns helt bakochfram detta.......

Mvh

O

post-10017439-1394237413,9425_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar göra som på bifogad bild. Då är ju vinchen fri att använda för fler rep.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är helt bakofram. På det sättet kan ju bara en lina dras åt med mycket kraft.

Det finns dock undantag.

Nämligen om man har linor som inte behöver stor kraft, då har man ofta avlastarna längre bak så det blir lättare att nå. Det kan t. ex. vara cunningham, uthal eller kick som har utväxling via taljor eller kaskader så att rorsman/gast som drar i linan klarar att göra det utan vinsch.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

toaen: yesPrecis! Det är så det borde vara

Berra2: Ok! Detta är fallen till storen, reservfall till fock och fallet som håller uppe rullfocken, så det behövs en hel del kraft emellanåt.cool

Ok, låter som jag har ytterligare en punkt att sätta på att-göra listan...  Om denna lista bara kunde få färre punkter någon gång! smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

fallet som håller uppe rullfocken, Ett litet påpekande bara där behöver du ingen kraft ,det är förstaget som skall vara spänt,väldigt lätt att spänna focken för hårt wink

Ronnie

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fallet till rullfocken brukar jag aldrig dra till sittbrunnen. Det blir tillräckligt många linor dit ändå. Förseglen hissar - åtminsone jag - på våren och tog ner dem för en månad sen. blush

En kappseglare skrev en gång att han hade 25 linor (har jag för mig) till sittbrunnen. Räknade vad jag själv hade. Nu räknade jag alla linor som gick till sittbrunnen inkl 4 skot till försegel och revlinor till rullarna. Inklusive de tre dörjerna jag ofta har ute blev det - ja just det - 25 st. wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ronnie: Jo, sommaren som varit fick jag lära mig detta på det dyra sättet, 2 brustna falllinor, med det beroedde på att rullfocken's nedre del hade vridit sig och jag fick problem att rulla in /rulla ut seglet........och i aningen stressad situation tog till vinschen för rulllinan......cryingcrying

Tur att föregående ägare älskade att ha reservfall lite överallt. Nåja, det är bara att ta lärdom enlightened och förbättra inför nästa år. Överhuvudtaget att spänna riggen tycker jag är knepigt men jag antar jag kommer lära mig vartefter....

Toaen: Jo, det kan nog bli lätt att ha linor lite överallt.....hehe....Denna sommar blir en hel del fokus på riggen/fall/linor så hittintills har jag kört på föregående ägares konfiguration. Mycket extra fall, men det är gott att ha både rullfocken ute, genua (har dubbla förstag) och en spridare på vid undan vind..Blir mycket linor, men mycket segel! (och jag gillar att ha lite redundans).

Attans, såhär mycket segelsnack blir man tokigt sugen på att ge sig ut och börja fixa!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...