arvikaglava 4 Postad 25 Februari , 2013 Jag har några små funderingar. Vi som har små segebåtar har antingen ingen, eller annars en liten motor. Vi vill ha el, och det finns olika lösningar, däribland att utnyttja kraften i vattnet när man seglr Det har så vitt jag vet varit med en propellerpå en axel förbunden med en lina till en generator.Jag har funderat på en annan lösning, och vill veta om det bara är fånerier. Alltså man skaffar en utombordsmotor som har skurit hjälplöst eller på annat sätt fördärvat själva motorn. Sen tar man underredetock plockar bort motorn och fixaren förbindelse med den lodräta axeln i utombordarens undredel och en generator. Så kan man ha en liten utombordare på ena sidan av akterspegeln, och på andra siidan en fällbar elladdare (antagligen måste man sätta propellern bakfram). Är det bara dumheter eller har jag missat något. En minnkota bakfram? Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 25 Februari , 2013 Nja, konceptet är det väl inget fel på. Open 60-båtarna använder ju numera hydrogeneratorer för att minska mängden diesel de behöver släpa med sig. Sök lite om de som seglade Vendée Globe nu senast. Det problem jag kan se är att en liten båt går lite för långsamt för att det ska bli effektivt alternativt att en generator bromsar så mycket att det inte är roligt att segla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 25 Februari , 2013 Hej och välkommen till MG! Din idé är inte allls fel och det är någon som redan gjort detta. Kolla ex.vis en bit ner i tråden http://www.maringuiden.se/forum/;thread=255472 JAg tor det finns mer att läsa om detta på MG. Sökfunktionen på MG är inte helt 100 så sök med Google, tex. så här generator propeller site:maringuiden.se Då får du bara upp träffar från MG. Lycka till! Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 233 Postad 25 Februari , 2013 Varför inte solpaneler? Laddar ju även när båten är i hamn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 25 Februari , 2013 Solpaneler i all ära, men enligt min erfatenhet hänger väder ofta ihop så här: Mycket vind --> Lite sol Mycket sol --> Lite (mindre) vind En solpanel laddar batterierna när det är sol och en vatten- eller vindgeneretor laddar när det blåser. En bra kombination tycker jag. Tyvärr har jag bara solpanel själv än så länge. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 233 Postad 25 Februari , 2013 Jag håller med i tänket - men har kommit fram till följande: - En vindgenerator låter. Mycket. - När jag ligger i hamn lägger jag mig i lä. Då fungerar inte vindgeneratorn, inte helelr släpgeneratorn. Däremot försöker jag lägga mig soligt. - Dygnet har 24 timmar. Av dessa kanske jag seglar/går för motor 1-5 timmar per dag (beroende på om barnen är med osv), säg ett snitt på tre timmar? - Det betyder att vindgeneratorn/släpgeneratorn laddar tre timmar. Solpanelen kanske laddar 12 timmar i snitt en normalsolig dag under sommaren. - Hjertmans har två vindkraftverk, 25W och 90W. Tar man det stora som jobbar 1/4 av tiden mot en solpanel motsvarar det storleken på en 25W solpanel (om båda jobbar 100% effektivt, vilket är osannolikt) - Ett 90W vindkraftverk kostar 8.000 kr. En 30 W solpanel kostar 1.300 kr. Jag drog då slutsatsen att det är bättre att satsa på en extra solpanel och ett extra batteri som räcker de regniga dagarna. Skulle jag ägna mig åt att korsa Atlanten etc hade jag helt klart satsat på både solpaneler och olika typer av generatorer - men den skärgårdssegling mellan naturhamnar jag ägnar mig åt gör de inte tillräcklig nytta... Bara mina tankar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 25 Februari , 2013 Håller med, men det skulle vara kul att ha ett vindkraftverk om det var ganska tyst. Jag klarar mig hela sommrarna utan att ladda med landström med en 50 W solpanel och tre stycken 80 Ah batterier. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 25 Februari , 2013 Det finns ingen mer sympatisk energikälla än solpaneler. Det är ju solen som gett all energi på jorden på olika sätt. Nu har vi ett sätt att ta ut den energin utan omvägar. 15% av solenergin kommer ut som ren el från en solpanel. Det är nog mycket bättre verkningsgrad än de flesta energier som lagrats och sedan packats upp. Solen som lyst på ett träd under hundra år och sedan förmultnat och hamnat under tusen meter slam på sjöbotten eller under marken och sedan med möda och stora kostnader hittats och pumpats upp. Där är nog inte mycket av solens energi kvar av de hundra årens samlade belysning. Släpgenerator med en konverterad utombordare har jag testat och det fungerade. Tyvärr tog det rätt mycket must ur seglen vid normala vindstyrkor. När det blåser hårdare så båten nått maxfart finns överskottsenergi att ta ut. Båten går ju inte mycket saktare för att man snor några tusen watt när det blåser lite mer än vad som ger maxfart. Då blir det el till laddning utan att ta så mycket av farten. Vid normal segling där man har andra båtar kring sig så blir det ingen släpgenerator i vattnet om jag känner normalseglaren. Man trimmar för att gå lite snabbare än båten framför och då får elen vänta. Solpanelen hindrar dock ingen framfart. Placeras den rätt kan den öka farten! Den kan visserligen hamna i skugga tillfälligt då men det har mindre betydelse. Båten framför måste först passeras. Vindsnurrorna låter illa och måste passas för att inte blåsa sönder och kostar mycket. Livsfarliga när ett blad lossar under segling och slungas iväg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 25 Februari , 2013 På min IF har jag solpaneler,. De räcker får att driva belysning, radioapp o 24 l kylskåp hela säsongen. Även när den ligger upplagd hålls mina 2 x 60 Aht batterier fulladdade genom en ljuspress. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gusten1 26 Postad 25 Februari , 2013 Det finns vindgeneratorer som inte låter så mycket. Tex silent wind. Jag har min Air-x med tysta vingar från Spreco i mesanmasten så den laddar 24 timmar om det blåser. Oavsett moln eller mörker. Dessutom ger den som mest 400 W. Den stänger automatiskt av sig i för höga vindstyrkor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser