Henrik-sg 0 Postad 25 Februari , 2013 Hej, Funderar på att köpa en Ryds 18 Gts, gillar modellen skarpt. Har inte tidigare ägt en båt, men hoppas på att denna modell skall vara en bra första båt. Det som gör mig lite konfunderar är motorn. Den jag tittar på är utrustad med Mercruisers 3.0 2 taktsmotor... Jag vet den är gammal motor, MEN det behöver inte alltid vara negativt... Eller? Till mina frågor: 1. Är det mkt pill med förgasrinställningar på dessa motorer? Jag vill ha ett så enkelt båtliv som möjligt.. 2. Servicekostnader jämfört med en modernare 4taktare 3. Är det separat oljetank? Kan ju inte tanka oljeblandat idag vad jag vet... 4. Generella intryck av motorn om du äger en sådan.. Båten skall användas till vattenlek o fiske, därför gillar jag modellen. Några erfarenheter om det? Väldigt tacksam för alla era svar! Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 866 Postad 25 Februari , 2013 Jag äger ingen Ryds eller Mercruiser men.... Gamla 2-taktsmotorer är lättare (väger mindre) och enklare än 4-takts. Färre grejor som kan krångla. Enklare motor - enklare (och billigare) service. Miljöfrågan: Det finns miljövänlig 2-taktsolja och alkylatbensin. Då minskar miljöproblemen (de kanske inte försvinner helt men gör de någonsin det?) Riktigt gamla Mercury-motorer har haft rykte om sig som långlivade kvlitetsmotorer. Jag vet inte om Mercruiser (som är en nyare motor) är lika seglivade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frans73 8 Postad 25 Februari , 2013 Mig veterligt så är mercruiser 3.0 en inombordare som förmodligen är en fyrtaktare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henrik-sg 0 Postad 25 Februari , 2013 Nja, den skall vara en 2 taktare, konstigt nog. Det är en 2008 års modell av gtsen. Vet ni hur det ligger till med kylningen på dom? Har läst någonstans att dessa båtar fick Sötvattenkylning from en viss Årsmodell, men har inte det spikat.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frans73 8 Postad 25 Februari , 2013 Tror likväl att du fått fel uppgifter det ska va en converterad bilmotor 4-t och inte 2-t Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefanius 1 Postad 25 Februari , 2013 Nej för helsike... Det är naturligtvis inte en tvåtaktare, det är en gammal beprövad 3.0 lites fyrcylindrig motor med förasare. Säger någon annat så är det trams. Det är en trotjänare som är förhållandevis problemfri. Kan sucka lite vid gaspådrag med kall motor, men den jag hade funkade klanderfritt, grävde aldrig i förgasarn alls. Byta motorolja på motorn är i den båten plättlätt, det är draget en slang som man kan nå via bottenpluggen i aktern, och där tappa ur oljan. De första 18 gts som tillverkades 2006 var sjövattenkylda. Välj helst inte en sån om du har möjlighet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henrik-sg 0 Postad 25 Februari , 2013 Tack för clarification! Ni verkar ha koll... Den jag kollar på är en 2008, så borde vara ok! Tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henrik-sg 0 Postad 26 Februari , 2013 Stefanius, Tack for ditt svar! Perfekt att du har agt en sadan bat, da kan jag kanske stalla lite fragor till dig. *Vad bor jag titta efter pa en Ryds 18 for att forsakra mig om att det ar ett bra ex? *Ungefarlig forsakring pa denna bat? * Vad har du for toppfart for baten? Tankte som sagt anvanda den till vattenskidor.... Tack an en gang! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefanius 1 Postad 26 Februari , 2013 jo jag har haft en sån båt i 3 somrar och den funkade kanon. Vad du ska titta efter är om den är bottenmålad eller ej. OM den ej är bottenmålad så titta noga efter småblåsor på undersidan av skrovet. Om dessa finns så måste båten slipas och bottenmålas, vilket inte är skoj få i ansiktet direkt man köpt den. Flera rydsbåtar runt dessa årtal har detta problem. Toppfarten låg runt 35 knop och båten var mycket lättdriven och kunde åka i plan vid 15 knop. Försäkringen minns jag inte, men tror runt 2700 kr 2006-2008, i regionen norra sverige. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser