Gå till innehåll
måndag 14 april 2025
bebbster1976

Tolleranser för propelleraxel?

Rekommendera Poster

Hej.

Hade tänkt byta min propeller till min snipa (Joda 7500). Har slagit i den lite i sommras och tänkte byta iom att den är gammal och sliten.

Tänkte dock prova och mäta min axel också iom att jag har slagit i. Tråkigt att sätta dit ny propeller för att senare märka att axeln är skev. Frågan är bara vilka tolleranser som gäller? Mätte den förrut i dag och kom fram till att den nog är lite skev. Men det ligger strax under 0,1mm längs ut på spetsen. Hittar inte vad som gäller. Penta hade på nya axlar 0,052mm. Men frågan är om det även gäller på en gammal axel? 0,1mm är ju inte mycket det heller?

Läste något båtvarv som skrev att runt 0,2mm var gränsen?

Någon som vet vad som gäller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta med dig proppellern till en återförsäljare och jämför sida vid sida? Är det inombordare och axeln i sig är skev så bör du märka det på mer vibrationer? Har båten börjat gå sämre nu?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Under 0,1 skriver du helt ok inget oroande.

Reparera propellern, klart billigare än att köpa nytt, propellrar är möjliga att reparera i betydligt större utsträckning än folk i allmänhet tror.

Kan rekomendera Riwall.se

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter ha kört in en tamp i propellern för några år sedan blev axeln lite skev. Jag lämnade in den på riktning på Svea Bil (tror jag de hette) i Bromma, för inte allt för mycket pengar blev den rakare än ny (enligt verkstadskillarna), båten blev helt vibrationsfri! Rekommendera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...