Gå till innehåll
söndag 23 mars 2025
Amanda31

Avrinning lucka

Rekommendera Poster

Jag har en halvtonnare one off i Scampistorlek. Cederträ och epoxy i skrov men marinply och epoxy i brunnen. Avrinningen vid stuvluckan är gjord med några enkla trälister. Grunda och nästan inget fall alls, så det läcker rejält vid regn och när jag spolar med vatten vid tvätt. Letar efter djupa u-profillister i plast som man kan montera i bakkanten och med ett rejält fall in mot sittbrunnen, men hittar inget på nätet.

Däremot har jag ett par gamla trädgårdsstolar i plast som kan slaktas och där det finns en sådan u-list. Men den lösningen är frugan inte helt nöjd med.

Någon som har tips?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plasta själv?

Hitta en plugg som ger rätt form för det du vi ha (kanske trädgårdsstolarna går att använda utan att slakta dem?) och plasta på. Sen är det en smal sak att anpassa den färdiga u-profilen mha laminat och spackel.

Mvh

Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Anade att jag skulle få det tipset, vilket förstås är klokt. Men eftersom det är en del jobb och jag inte är så van vid den typen av arbete hade det varit toppen att hitta en färdig lösning som bara kunde passas till och monteras med ett bra fall. Trägårdsstolarna ligger risigt till...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ta ett vp-rör i lagom dimension 20 mm? Riv några remsor glasfiberväv och blöt dessa med polyester.

Lägg ner röret som du måste vaxa innan och strax före plasten härdar drar du undan röret och då har du en ränna för avrinningen. Givetvis måste du innan ha gjort plats för detta plastjobbet.

Edit: såg nu att du hade epoxy innan, alltså måste du fortsätta med epoxy och inte polyester som jag skrev om.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vp-rör är ju ett väldigt bra förslag! Antingen att ha som form som pseudonym skriver. Plastar du ett rör ovanpå detta kan du kapa det på längden och få två rännor. Alternativt kapar du vp-röret och har två färdiga rännor.

Att plasta kan kännas svårt/kompicerad men det är faktiskt väldigt lätt och, som någon tråd här faktiskt tog upp, det är vanebildande! Har man väl upptäckt hur lätt det är och vilka möjligheter som finns med det börjar man snart leta projekt att plasta som man nästan inte behöver! cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo du, jag begriper att vatten har en tendens att rinna neråt...Men höjden på dräneringen måste alltså vara 5-10 cm mer på avrinningssidan jämfört med kanten mot sargen. Då räcker inte plasröret som mall?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Utan att se hur det ser ut är det väldigt svårt att komma med några synpunkter...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja jag borde haft en bild, det är lite svårt att förklara. Men nu har jag sågat ut två riktigt fina och höga avrinningslister från en trädgårdsstol i vit plast. Höga, raka och jag får ett fall på ca 7 cm. Ska fixa en avrinningslist i luckans bakkant också, Se där ligger ju en trädgårdsstol till...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du har bänkar som sluttar utåt så du får vatten stående hela tiden kan du oxå borra hål längst ut närmast ryggstödet där du monterar en genomföring i mässing, trä på en slang och ytterligare en genomföring i framkant på det lodräta skottet ner mot durken. Då får du en dold avrinning utan en ränna. Alltså slangen går under bänken och ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...