Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
pseudonym

Båtmotorstölder

Rekommendera Poster

Vi har haft gäng med 3-4 män som strosat runt på våra bryggor dagtid och med en extra hög polskregistrerad skåpbuss parkad.

De smiter med någon medlem ut på bryggan och låter en vara kvar på land. Och de kan inte prata svenska.

Kanske har de egen båt i området, kanske vill de bara känna litet sjöluft. Vad vet jag?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du testat att vara för sammanhanget onaturligt småtrevlig och gå fram och snacka engelska; fråga vilken båt de har, vilken vakttid de har eller något? Brukar vara ett bra sätt att approchera folk med suspekt beteende på under nattvakterna. Har folk inget där att göra sticker de oftast som avlöningar - speciellt om man gör en onaturligt stor sak av att skriva ner reg.nr.

Edit: ett annat sätt är nog att se ut som avataren. Inte testat ännu, men kan nog bita det med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Faktum var att jag var ensam på bryggan. Och männen var välväxta och såg läskigt biffiga ut. Dessutom hade de kakibyxor och nästan som militärbrallor, mitt i sommaren. 2 av dem rökte.

Eftersom jag inte ville skapa onödig situation gjorde jag det som är normalt om man är medlem i en båtklubb. Drog igen kapellet, gick ut från bryggan och drog igen grinden.

Killen på land visste knappt vart han skulle ta vägen. Och de tre på bryggan började ropa Hello, hello efter mig. Själv skakade jag bara på huvudet, sate mig i bilen och åkte därifrån. Tyvärr skrev jag aldrig regnr.

Men det behövdes inte för samma enormt höga skåpbil med PL-plåt kom tillbaks någon vecka senare. Då lät jag mobilkameran gå varm.

Grejen är den att det behöver inte va motortjuvar, vi har ganska mycket husbyggnation i området och då det blivit pinsamt eller nåt att betala moms och skatt för sina hantverkare, så finns det en naturlig efterfrågan på billig arbetskraft. Så det kan lika gärna varit byggubbar som blev utelåsta på bryggan.

Nu vet jag att många kommer tycka jag är en stor skit som låste dem ute på bryggan. Men faktum är att det kändes väldigt bra! Hihi.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker inte att du är en stor skit utan det visade sig att du är mänsklig trots allt fast du har en väldigt stor käft på ett anonymt forum(precis som jag) ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Synd att du släppte iland dom bara, här hemomkring ringer vi snuten direkt vi ser en polskreggad buss

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Funderar skarpt på att sjösätta till påsk i år om vädret tillåter, självkännedom är alltid bra...:-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vadå - det är väl tre måndar kvar tills man skall ta upp för skjöldring!?

Fick ett mail igår från en båtklubb i närheten där jag är medlem, att det hade varit inbrott i ett par båthus på klubben och att tjuvarna hade tagit med sig ett par snurror. Sen är ju frågan hur mycket dom förstört för att fåmed sig snurrorna. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Just ja du ligger i året om. Trevligt, skulle jag också velat göra om jag hade segelbåt. Med en dagsturs motorbåt försvinner litet av nyttan med det.

Surt med inbrott. Personligen skulle jag hellre be att få kontornumret och sätta in en 500:ing till tjuvarna, än att de bräcker sönder och håller på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En kamrat hade påhälsning i sin båt förra veckan. Den ligger i denna vintern och kompisen kom mycket lägligt ner till båten medan de var kvar i den. Han ringde polisen direkt och de kom på stört eftersom han hotade att slå ihjäl pojkarna som var mellan 13-15 år gamla. De hade slagit söndernästan hela inredningen som nu efteråt var värderad av en besiktningsman till 45 tusen i reparation. Alla tre pojkarnas familjer har båt i samma hamn, undrar hur de känner sig nu?

Dessutom hade pojkarna lagt ut ett hot på instagram och erbjudit 5000:- till den som tar gubben.

Kan bli livat om denna saken framöver.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dessutom en taskig start på livet. 

Hotet är väl om det händer nåt anstiftan till brott?

Om dom pojkarna inte får adekvat hjälp kan det gå väldigt snett för dom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt klart så måste man ta hand om dessa telningar, inte hjälper det att straffa genom inlåsning eller liknande, då kommer dem bara ut som proffskriminella.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst blondbella

Nja . Låser man in dom tillräckligt länge så kommer de ju inte ut..wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst blondbella

På (Po) - lacken eehh blush lite gammalt. Men annars kan man ju kolla reg. skylten..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trist historia! Det första man tänker på är pojkarnas föräldrar. Vet de om vad deras söner håller på med?

Om familjerna är medlemmar i samma båtklubb vore det ju sanslöst om en sån här sak får passera obesedd. Det är ju därför man har nattvkt mm, för att skydda sig mot inkräktare. Kanske inte mot klubbens egna medlemmar...

Och att sen hota på Instagram, inte bra. Det var iofs inte så bra att båtägaren hotade grabbarna först.

Trassligt läge, hoppas det löser sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pojkarnas föräldrar fick så snällt komma ner till hamnen och hämta dom där. Hotet från min kamrat bestod i att han stog med en större sten vid ruffnedgången så ingen vågade ta sig upp ur ruffen innan polisen han komma dit. Inga ord behövdes för att förstå vad som kunde hända. Dessutom hade min kamrat ytterligare en som stod kvar på bryggan så pojkarna kom ingenstans utan fick snällt vänta på polis och föräldrar. Tror nog så här efteråt att de trots deras hot på instagram ångrar sig rejält, åtminstone borde de göra det.

Kan tillägga att detta hände för två veckor sedan och vi har ingen vaktgång under vintern. 1500 båtar på land och 2500 i vattnet på sommaren. Norra europas största småbåtshamn.

Till varje nattpass kallas 13-14 stycken sammankallade enligt ett schema från hela hamnen men tyvärr uteblir de flesta så ibland kan det komma ett par stycken, ibland ingen alls. Runt områden finns inget staket utom just vid bilinpassagerna, där finns motorstyrda grindar och staket närmast så bilar inte kan ta sig in/ut på natten, annars är det frittfram.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...